۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۶
کد خبر: 28297
تاب‌آوری تهران رو به بهبود

در دوازدهمین شنبه «افتخار و امید» از ۶طرح و برنامه ایمنی و مدیریت بحران شهر تهران رونمایی می‌شود.

به گزارش شهر، امروز در دوازدهمین شنبه امید و افتخار از ۶طرح و برنامه‌ ایمنی و مدیریت بحران در شهر تهران رونمایی می‌شود. سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران نقشی کلیدی در حوادث طبیعی پایتخت ایفا می‌کند. بر این اساس، از افزایش تعداد پایگاه‌های مدیریت بحران و نصب سامانه‌های هشدار سریع زلزله گرفته تا اقداماتی در زمینه پیشگیری خسارات ناشی از سیلاب و راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی برای برق‌رسانی در مواقع ضروری در دستور کار شهرداری تهران قرار دارد. در این میان باید گفت که سامانه‌های لزره‌نگاری و هشدار سریع زلزله یکی از مهم‌ترین نیازهای پایتخت کشور برای آمادگی در برابر زلزله به‌شمار می‌آیند که کم‌کم در حال تکمیل و نصب هستند. این سامانه‌ها علاوه بر پایش دقیق زمین‌لرزه‌های بزرگ و کوچک، کمک می‌کنند تا دستگاه‌های هوشمند چند ثانیه پیش از آثار منحوس و مخرب زلزله بزرگ، اطلاعات لازم را به سیستم‌های قطع‌کن تاسیسات مهم شهری مثل تغذیه‌کننده اصلی گاز شهری ارسال کنند. در این صورت هم میزان تخریب کاهش می‌یابد و هم نهادهای مرتبط با مدیریت بحران، آمار و سناریوی دقیق‌تری برای مواجهه با رخداد خواهند داشت.

بنا براین گزارش، امروز با حضور شهردار تهران و رئیس سازمان مدیریت بحران، ۲سوله مدیریت بحران، نیروگاه خورشیدی و شبکه لرزه‌نگاری شهر به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین از چند عنوان کتاب و طرح گشت‌های مشترک بررسی ایمنی‌سازه‌ها، رونمایی و طرح دوام مسجدمحور نیز آغاز خواهد شد.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران درباره رونمایی از ۶طرح و برنامه عمرانی، آموزشی، علمی و گسترش همکاری‌های بین‌بخشی در حوزه ارتقای ایمنی و مدیریت بحران شهر، گفت: «بهره‌برداری از ۲پایگاه پشتیبانی مدیریت بحران واقع در مناطق ۱۸ و ۲۰ که کار احداث، بازسازی و تجهیز آنها به‌تازگی پایان یافته ازجمله این طرح‌هاست.» با بهره‌برداری از این دو پایگاه تعداد پایگاه‌های مدیریت بحران در سطح محلات شهر تهران به ۱۰۵پایگاه می‌رسد.

علی نصیری در این خصوص گفت: «این پایگاه‌ها کانونی برای اجرای برنامه‌های متنوع مدیریت بحران در مراحل پیشگیری، آمادگی و مقابله محسوب می‌شوند.»

 ثبت امواج ناشی از حرکات گسل‌ها

بهره‌برداری از ۵دستگاه لرزه‌نگار درون‌چاهی یکی دیگر از دستاوردهای سازمان مدیریت بحران در شنبه امید و افتخار محسوب می‌شود. به‌گفته رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، ۵ دستگاه لرزه‌نگار درون‌چاهی که با هدف پایش مستمر حرکات گسل‌های پایتخت و شناخت گسل‌های پنهان در ۵پایگاه مدیریت بحران در عمق ۵۰متری اجرا شده بهره‌برداری خواهد شد. نصیری گفت: «به این ترتیب امواج ناشی از حرکات گسل‌ها ثبت و به‌صورت برخط در سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران قابل دریافت است.»

بهره‌برداری از پنل‌های خورشیدی برای پایگاه‌های مدیریت بحران نیز امروز اتفاق می‌افتد که عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری در این رابطه توضیح داد:‌ «سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران با همکاری UNDP سازمان ملل، پنل‌های خورشیدی را برای پایگاه‌های مدیریت بحران تهیه و نصب کرده است. البته تامین مالی آن از بیرون شهرداری تهران بوده که هنگام بحران پایگاه‌های مدیریت بحران از نظر گرمایش و روشنایی دچار مشکل نباشند و با انرژی پاک این مهم تامین شود.»

ارزیابی ساختمان‌های بلندمرتبه

رونمایی از طرح ارزیابی ایمنی ساختمان‌های بلندمرتبه نیز یکی دیگر از برنامه‌های شنبه امید و افتخار است. رئیس سازمان مدیریت بحران در این رابطه گفت: «بر اساس این طرح که در قالب تفاهمنامه امضا شده میان ۹سازمان و نهاد دولتی دارای مسئولیت با شهرداری تهران، اجرا می‌شود، تیم‌های مشترک ارزیابی و سنجش ایمنی ساختمان‌ها در ۲۲منطقه تهران تشکیل شده و به بررسی میزان ایمنی ساختمان‌های مهم و بلندمرتبه تهران می‌پردازند.»

به‌گفته نصیری؛ رونمایی از برنامه پاسخ اضطراری توفان، طرح جامع پدافند غیرعامل شهر تهران و ۲کتاب جدید با عنوان‌های درس‌آموخته‌های ۳دهه حوادث و بهداشت و ایمنی موادغذایی در شرایط اضطراری از دیگر برنامه‌های مراسم امروز است. او گفت: «طرح ایجاد گروه‌های داوطلب مردمی مساجد (دوام مساجد) که در ادامه طرح داوطلب واکنش اضطراری محله (دوام) تهیه شده است نیز از امروز با فراخوان جذب داوطلبان در مساجد آغاز می‌شود.»
 

تاب‌آوری تهران رو به بهبود

منبع: همشهری

انتهای پیام/
 

۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۶
کد خبر: 28297

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =