از تقدیر از شهرداری برای اجرای بسته خرسندساز تا سکوت معنادار دستگاه‌های متولی درخصوص آلودگی هوا

همزمان با یکصد و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، اعضا در خصوص برگزاری برنامه ایران آینده در باغ کتاب، لزوم برگزاری جلسات کمیته اضطرار ترافیک و آلودگی هوا، لزوم اختصاص بودجه به اجرای طرح‌های ضروری و اختصاص بسته خرسندساز به کارکنان شهرداری سخن گفتند.

به گزارش خبرنگار شهر، سید احمد علوی رئیس کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر تهران در یکصد و ششمین جلسه شورا با بیان اینکه سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران، برنامه ایران آینده را با همکاری دیگر دستگاه ها در باغ کتاب به اجرا درآورد، اظهار کرد: قرار بر این شده برنامه مورد نظر در مناطق مختلف به صورت پهنه ای برگزار شود و اعتقاد ما این است که ارتباط با نوجوانان و جوانان در بخش های مختلف استمرار پیدا کند.

سکوت معنادار دستگاه های متولی درخصوص آلودگی هوا

سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه ما مدیران خوب و با تجربه ای داشتیم که از آنها استفاده نمی شود، خاطرنشان کرد: تقاضای ما این است که معاونت منابع انسانی شهرداری این افراد را مورد توجه قرار دهد.

وی با اشاره به بار ترافیکی خیابان ها و بزرگراه های شریانی تهران یادآور شد: بار ترافیکی در برخی از این معابر پنج برابر شده و وضعیت بحرانی ترافیک شهر تهران نیازمند اقدامات فوریتی است هرچند اثربخشی چندانی ندارد اما می تواند مسکنی برای درد مردم باشد.

تشکری هاشمی با بیان اینکه آلودگی هوا نیز در تهران به اوج خود رسیده است، خاطرنشان کرد: سکوت معناداری را در دستگاه های متولی در خصوص آلودگی هوا می بینیم. نه در قبال ترافیک آزاردهنده و نه در خصوص آلودگی هوا اقدام مؤثری انجام نمی شود. سیستم های هوشمند شهر نیز کار خود را به طور دقیق انجام نمی دهند و مدیریت ترافیک در برخی معابر به صورت سنتی انجام می شود.

وی همچنین تصریح کرد: تشکیل جلسه فوری ترافیک تهران بسیار مورد اهمیت است و شورای ترافیک مسئول است و باید از دستگاه های مرتبط در خصوص ترافیک توضیح بخواهد . تقاضای من این است که سازمان حمل و نقل و ترافیک و پلیس راهور به شورا دعوت شوند و در خصوص علل ترافیک توضیح دهند.

مهدی چمران رئیس شورا نیز با اشاره به برگزاری جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوا، گفت: رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل نیز باید برگزاری جلسات اضطراری ترافیک را پیگیری کند. ما مسئولین مرتبط را به شورا دعوت خواهیم کرد که پاسخ دهند. هر بخشی دلایل و بهانه هایی را برای عدم انجام اقدامات لازم دارند.

وی با بیان اینکه برخی اقدامات همچون تعویض بلوک های سیمانی در معابر ضرورتی ندارد، خاطرنشان کرد: اگر این بودجه حتی برای خرید یک اتوبوس نیز هزینه شود، غنیمت است. یکی از مسائل مهم شهر و کشور ما حمل و نقل است و بودجه هایی برای تأمین اتوبوس در نظر گرفته شده که امیدواریم تا پایان سال اتوبوس های تهران را تحویل دهند تا بخشی از مشکلات برطرف شود.

مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر توجه به بافت تاریخی شهر، اظهار کرد: در سنوات گذشته ۸۰ ملک تاریخی توسط شهرداری خریداری و مرمت شد. بافت ارزشمند ما که هویت تهران و مردم سرزمین ماست، باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرد. فرصت در این زمینه وجود دارد و هزینه هایی برای آن انجام شده و آماده بهره برداری است که باید موانع موجود برطرف و تسهیل گری شود تا شاهد اتمام اقدامات در این بافت باشیم.

وی افزود: از شهرداری تقاضا می کنم در بسته یکپارچه به مطالعه بافت تاریخی عودلاجان بپردازد و برنامه خود را برای آینده ارائه دهد.

دست فروشی ساماندهی و قانونی شود

ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه ساماندهی دست فروشان باید مورد توجه قرار بگیرد و دست فروشی قانونی شود، اظهار کرد: شنبه ساعت هشت صبح شاخص آلودگی ۱۳۱ بوده و یکشنبه ساعت ۱۱ صبح با شاخص ۱۲۵ روبه رو بودیم و امروز نیز شاخص ۱۱۹ بوده است. مجدداً آلودگی هوا میهمان ناخوانده تهران شده است. روزهای زیادی را در شهر با آلودگی هوا روبه رو خواهیم شد.

وی افزود: استقرار توده گاز متان در جنوب شهر تهران باعث نگرانی بیشتری برای مردم خواهد شد. بودجه سال گذشته مقابله با آلودگی هوا ۹۰ میلیون تومان بوده که این بودجه برای کل کشور بوده و جای شرمساری است.

امانی با بیان اینکه شهردار بارها اعلام کرده که مسئولیت آلودگی هوا از سوی رئیس جمهور به وی واگذار شده اما بنده اعلام کردم که این مسئولیت بدون اعتبار، فایده ای ندارد، گفت: شهرداری تهران یکی از ۲۳ دستگاه وظیفه مند در خصوص آلودگی هواست و اگر وظایف شهرداری شامل توسعه حمل و نقل عمومی با اولویت مترو، توسعه فضای سبز، کاهش سفر و تبدیل کردن شهر به شهر الکترونیک، تفکیک پسماند و جلوگیری از انتشار گاز به درستی انجام شود، جای خرسندی است.

وی تأکید کرد: امروز باید به مردم گزارش ارائه دهیم که تا چه اندازه در انجام وظایف خود در خصوص آلودگی هوا اقدام کرده ایم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه یکبار با مردم صادقانه برخورد کنیم، گفت: به مردم بگوییم که در گذشته در خصوص آلودگی هوا قصور داشتیم. مردم هیچ نقشی در آلودگی هوا ندارند و این شرایط ناشی از قصور مسئولان بوده است. قرار بر این بود دیگر موتور سیکلت در تهران شماره گذاری نشود اما انجام شد. باید اینبار در آستانه برنامه هفتم و تدوین بودجه، با مردم صادقانه سخن بگوییم. اگر قرار باشد کاری انجام نشود باید آن را به سازمان های متعدد واگذار کرد؛ لذا باید یک متولی مشخص در نظر گرفته شود تا شر این موضوع خودخواسته از سر شهر برداشته شود.

شهرداری در زمینه آلودگی هوا تلاش خوبی انجام داده است

چمران با بیان اینکه شهرداری در زمینه آلودگی هوا تلاش خوبی انجام داده است، تصریح کرد: سیستم های کند اداری باعث شده که اقدامات انجام نشود. عملاً نمی دانیم قرارداد خرید واگن برای مترو به کجا رسیده است؟ اگر صحبت از تراموا در شهر می شود در اندازه اتوبوس است به طوریکه به جای آن می توان از اتوبوس سه کابین یا دو طبقه استفاده شود.

وی ادامه داد: بودجه مترو برای هر کیلومتر هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است و شاید نتوانیم آن را تأمین کنیم و با همین مبلغ یا کمی بیشتر می توانیم تعدادی از این اتوبوس ها را تأمین کنیم هرچند هیچ وسیله ای جایگزین مترو نیست.

میثم مظفر رئیس کمیته بودجه شورا با اشاره به اجرای بسته خرسندساز، اظهار کرد: این بسته به خانواده محوری توجه کرده بود و تورهای سیاحتی و زیارتی به صورت عدالت محور و گسترده در این بسته اجرا می شود. کل پرسنل شهرداری برای اعزام در این تور تعیین تکلیف می شوند.

وی با بیان اینکه خدمات ویژه به مادران و پدرانی که صاحب فرزند می شوند، ارائه خواهد شد، گفت: خدمات درمانی که در درمانگاه های شرکت شهر سالم به کارمندان رسمی ارائه می شد نیز مشمول تمام کارکنان خواهد شد.

مظفر با اعلام اینکه ۵۵ میلیون تومان تسهیلات بدون نوبت به کارکنان پرداخت خواهد شد، خاطرنشان کرد: آیتم های جذابی در این بسته رفاهی پیش بینی شده بود که امیدواریم به خوبی انجام شود. از شهردار تهران و معاون برنامه ریزی و منابع انسانی در این زمینه تقدیر ویژه می کنم.

انتهای پیام/

۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۷
کد خبر: 28471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =