۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۳
کد خبر: 28533
گره‌گشایی از مسکن تهران

۵ تفاهمنامه برای ساخت ۱۵۰هزار واحد مسکونی میان شهرداری و ارگان‌های دیگر به امضا رسید.

به گزارش شهر، تفاهمنامه‌های ساخت مسکن در تهران بین شهرداری و دیگر ارگان‌ها یکی پس از دیگری به امضا می‌رسد تا بخشی از کمبود یک‌میلیون واحد مسکونی پایتخت جبران شود. به گزارش همشهری در دوره جدید مدیریت شهری تهران، شهرداری فراتر از مسئولیت‌هایی خود، آستین‌ها را بالا زده تا با مشارکت مردم و بخش خصوصی و دیگر نهادها و سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی گره از مشکلات چندین و چندساله پایتخت باز کند. احداث مسکن‌های ارزان‌قیمت برای قشری که در آرزوی خانه‌دار شدن هستند، یکی از همین موارد به‌حساب می‌آید که شهرداری با تشکیل «قرارگاه مسکن»، روی آن تمرکز کرده است. نتیجه هم تاکنون ۲۰تفاهمنامه (۱۵تفاهم پیشتر و ۵تفاهم هم دیروز) بوده که هدف آنها آسان‌شدن ساخت خانه در پایتخت از مسیر ۳شیوه است.

طبق برنامه‌ریزی‌ ۱۸۰هزار واحد مسکونی باید در تهران احداث شود و در همین راستا، دیروز آیین امضای ۵تفاهمنامه برای ساخت ۱۵۰هزار واحد مسکونی در شهر تهران با حضور علیرضا زاکانی، شهردار تهران و فرماندهان ارتش، فراجا و سپاه در طبقه هفتم ساختمان شهرداری تهران برگزار شد.

 مهاجرپذیری پایین تهران

زاکانی در مراسم دیروز ابتدا به ارائه گزارش اقدامات انجام‌شده طی یک‌سال و ۲ماه و ۱۳روز اخیر که شهردار تهران شده پرداخت و سپس به گران اداره‌شدن پایتخت در گذشته اشاره کرد و گفت: «صدور ۳۱هزار پروانه در سال۹۱ به حدود ۵هزار پروانه در سال۱۴۰۰ رسید که حاصل این نگاه نادرست، دومینوی وضعیت مسکن است که بلای جان مردم شده.

معمولا در بحث جمعیت‌پذیری، استان تهران با شهر اشتباه گرفته می‌شود، استان تهران مهاجرپذیری بالایی دارد اما مهاجرپذیری شهر تهران سال گذشته ۳۴هزار نفر بوده و بسیار پایین است.»

شهردار تهران گره‌گشایی از اقتصاد کشور را موضوع مهم بعدی اعلام کرد و گفت: «ساخت‌وساز که راه بیفتد بیش از ۱۰۰موضوع را در کنار خود فعال می‌کند و در واقع لکوموتیو حرکت به‌شمار می‌آید. دیروز در کمیسیون ماده ۵ مصوب شد که یک کارگروه در نوسازی تشکیل شود تا کل مدارس دولتی تهران که عمده آنها فرسوده هستند را ارزیابی کنیم و با همراهی آموزش و پرورش سنجش نیازهای سرانه آموزشی انجام و براساس این نیازها در نقاط مختلف، مجتمع‌های آموزشی ساخته شود.»

شهردار تهران با اشاره به اینکه یکی از کارهایی که در موضوع تفاهم با نهادها انجام شد، موضوع پادگان‌ها بود، گفت: «تفاهم پادگان جی تمام و عملیات اجرایی آن شروع و در مجموعه جنگ‌افزارسازی تفاهم انجام و قدرالسهم‌ها مشخص و پروانه‌ها صادر شده است. در تفاهم پادگان۰۶ نیز قدرالسهم‌ها معلوم و در تفاهم دوشان‌تپه موارد مشخص شد. همچنین با بنیاد مستضعفان تفاهم کردیم و با ستاد اجرایی مقدمه تفاهم را داشتیم و با سپاه، فراجا و تامین اجتماعی نیز مذاکراتی را انجام داده‌ایم.» 

زاکانی با بیان اینکه وقتی می‌گوییم یک‌میلیون مسکن کم داریم بخشی از آن به کارکنان این نهادها برمی‌گردد، افزود: «نتیجه یکی از تفاهمنامه‌هایی که برای ۱۰هزار واحد با یک بخش خصوصی امضا کرده بودیم، امروز مشخص و بنا شد از ماه آینده عملیات اجرایی را شروع و مدل و الگویی را دنبال کنند که هر دو روز یک طبقه آن‌هم با یک کیفیت مناسب ساخته شود. نکته مهم اینکه به‌شدت به‌دنبال معماری ایرانی‌اسلامی و شهرک‌سازی‌ هستیم که درون خود همه سرانه‌های لازم را داشته باشد.»


 قرارگاه مسکن به روایت اعداد
گره‌گشایی از مسکن تهران۴۰۰ هزار واحد مسکن از تفاهمنامه‌های شهرداری تهران احداث می‌شود.
گره‌گشایی از مسکن تهران  ساخت حدود ۱۵هزار واحد از ۱۵۰هزار واحد مسکن با نیروی هوایی ارتش، حدود ۵هزار واحد با فراجا، ۲۰هزار واحد با سپاه، ۱۰هزار واحد با تأمین اجتماعی و ۱۰۰هزار واحد با بخش خصوصی است.
گره‌گشایی از مسکن تهران  از سال۸۴ تا دوره جدید مدیریت شهری، نوسازی ۵هزار واحد مسکن عملیاتی شده بود.
گره‌گشایی از مسکن تهران  مدیریت شهری این دوره تاکنون نوسازی ۹هزار واحد را عملیاتی کرده است.
گره‌گشایی از مسکن تهران  نوسازی ۲۰هزار واحد جدید تا ۲ماه آینده عملیاتی خواهد شد.
گره‌گشایی از مسکن تهران  در معادل‌سازی‌ از پروانه‌های در دست اقدام، این دوره نسبت به دوره گذشته حدود ۵۴درصد افزایش مشاهده می‌شود.
گره‌گشایی از مسکن تهران  اگر قرارگاه جهادی مسکن نبود، ۱۱درصد افت صدور پروانه رخ می‌داد.
گره‌گشایی از مسکن تهران  در یک‌سال اخیر حدود دوبرابر ۱۷سال گذشته، پروانه ساخت مسکن عملیاتی شده است.

برخورداری هرایرانی از یک‌خانه درخور، طبق اصل ۳۱ قانون اساسی

علیرضا زاکانی درحاشیه «آیین امضای ۵تفاهمنامه برای ساخت ۱۵۰هزار واحد مسکونی در شهر تهران گفت: «ساخت این تعداد واحد مسکن نیاز به مقدمه‌سازی‌ بسیاری دارد که یکی از این مقدمه‌سازی‌ها منطبق بر معرفی زمین است. اینگونه نیست که ابتدا تفاهمنامه امضا شود و سپس به‌دنبال زمین بگردیم. از پیش کارهایی نظیر یافتن اراضی، بارگذاری و... انجام می‌شود. با توافقات صورت گرفته، به سرعت مسیر اصلاح در کمیسیون ماده۵ و مجوزهای آن صادر خواهد شد. این اقدام امکانی را ایجاد می‌کند تا کسری یک میلیون واحد در بازار مسکن تهران، تأمین و همچنین مسکن از حوزه سوداگری خارج   و سنگینی بار ساخت مسکن از روی دوش مردم برداشته شود.»

شهردار تهران ضمن اشاره به تفاهمنامه‌های متعدد برای ساخت بالغ بر ۴۰۰هزار واحد مسکن تا به امروز، یادآور شد: «شرایط به‌گونه‌ای تنظیم می‌شود تا بتوانیم قیمت تمام‌شده منطقی داشته باشیم و در مسیر پیش رو به کسانی ‌که می‌خواهند در حوزه ساخت‌وساز مسکن ورود کنند، کمک کنیم. این کمک‌ها به‌صورت مشوق‌های عمومی (عموم مردم) و خاص (برای انبوه‌سازان) اعلام می‌شود.»
او با تأکید بر اینکه هیچ انحصار و رانتی برای ساخت مسکن وجود ندارد و در ساخت‌وساز برای ورود بخش خصوصی باز است، گفت: «اگر حوزه ساخت‌وساز به‌صورت شفاف و عادلانه درنظر گرفته نشود، تبدیل به رانت می‌شود اما در این حوزه ما خودمان از بخش خصوصی درخواست کرده‌ایم که ورود پیدا کند. برداشتن این بار توسط بخش خصوصی و نهادهای دیگر یک لطف است.» شهردار تهران با بیان اینکه اصل۳۱ قانون اساسی اعلام کرده است که باید هر ایرانی یک خانه درخور و شان داشته باشد، ادامه داد: «اما هم‌اکنون با چنین وضعیتی روبه‌رو نیستیم و مشکل ما این است که به قانون اساسی عمل نمی‌کنیم.»
 

گره‌گشایی از مسکن تهران




منبع: همشهری 

انتهای پیام/

۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۳
کد خبر: 28533

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 9 =