روش های عجیب برای ساخت و سازهای غیرمجاز/ سودجویان ۲۴ ساعته یک چهاردیواری غیرقانونی می‌سازند!

شهرداری تهران با ساخت و سازهای غیرمجاز به صورت جدی برخورد می کند. ساخت و سازهای غیرمجاز در محله مرادآباد تخریب شد. عضو شورای شهر تهران تاکید کرد ساخت و سازهای غیرمجاز کمتر و وضعیت بهتر شده است.

به گزارش شهر، در دوره قبلی مدیریت شهری به ساخت و سازها در تهران قفل شده بود و مسکن سازی قانونی از رونق افتاد. مدیران در دوره جدید به دنبال برطرف کردن ایرادات ساخت و ساز ها هستند تا شهروندان بتوانند اقدامات لازم را انجام دهند.

قرار است که زمان صدور پروانه کاهش یابد و در این زمینه اقداماتی صورت گرفته و به گفته برخی از اعضای شورای شهر زمان صدور پروانه تا حدودی کاهش پیدا کرده است.

یکی دیگر از مشکلات اساسی در کلان شهر تهران ساختمان های ناایمن است. شهرداری تهران تعدادی از ساختمان های ناایمن را  شناسایی کرده است.  جلساتی هم با مالکان ساختمان‌های پرخطر گذاشته شده  و قرار است  نوسازی صورت گیرد. در صورتی که مالکان  اقدام به نوسازی ساختمان های پرخطر نکنند این ساختمان ها پلمب می شود.

در حریم شهر تهران ساخت و سازهای غیرمجاز رخ داد که شهرداری تهران با آنها برخورد کرد  ( یک نمونه آن محله مراد آباد بود) و در حال حاضر میزان این ساخت و سازها به شدت کاهش یافته است.

 در خصوص آخرین وضعیت ساخت و سازهای غیرمجاز و تخریب ها صورت گرفته، کاهش زمان صدور پروانه، ساختمان‌های ناایمن شهر تهران؛ فرو نشست  زمین و ... با مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران به گفت‌وگو نشستیم.

روش های عجیب برای ساخت و سازهای غیرمجاز/ سودجویان ۲۴ ساعته یک چهاردیواری غیرقانونی می‌سازند!

بیش از یک سال از فعالیت شورای ششم شهر تهران می گذرد. بفرمایید در این مدت در زمینه بازگشایی گره ساخت و ساز در تهران چه اقداماتی انجام دادید؟

زمان صدور پروانه توسط شهرداری تهران کاهش یافت/یکی از اولویت‌های شورا تسهیل فرآیند صدور پروانه بود

وقتی شورای ششم تشکیل شد؛ یکی از اولویت‌های شورا تسهیل فرآیند صدور پروانه بود. رونق بخشی حوزه ساخت و ساز و تامین مسکن مورد نیاز شهر تهران و در نتیجه اولین مصوبه هم در حوزه شهرسازی در شورا به تصویب رسید.

 شهرداری تهران ملزم به ارائه لایحه تسهیل در فرایند صدور پروانه شد و در دستورالعمل ها دستورات و روشهایی  هم پیش بینی شده بود. هرچند این لایحه هنوز توسط شهرداری تهران  به شورا نیامده لیکن شهرداری در مسیر کاهش زمان صدور پروانه اقداماتی انجام داده و در گزارشاتی که به شورای اسلامی شهر تهران می دهد تا حدی توانسته این زمان را کاهش دهد.

تعیین تکلیف آرای کمیسیون ماده ۱۰۰ به کجا رسید؟ در این باره توضیح دهید.

باید از  از آراء قضایی بلاتکلیف و غیر قابل اجرا در شهر تهران کاسته می شد/بحث و بررسی در مورد آرای ماده ۱۰۰

یکی دیگر از مسائلی که در شورای اسلامی شهر تهران مورد بحث و بررسی قرار گرفت؛ آراء ماده ۱۰۰ بود که به هر دلیلی دارای موضوعاتی بود که باید  تعیین تکلیف می شدند و باید از آراء قضایی بلاتکلیف و غیر قابل اجرا در شهر تهران کاسته می شد. در نتیجه مصوبه‌ای راهم برای این موضوع داشتیم.

بخشی از باغات شهر تهران از بین رفته اند، برای حفظ باغات در این دوره مدیریت شهری چه برنامه ای دارید؟

 مصوبه ای  برای اصلاح ضابطه تشخیص باغات در شورای اسلامی شهر تهران داشتیم/حفاظت از باغات در دستور کار است 

برای حفاظت از باغات تهران تلاش شد. پرونده های باغات به دقت رسیدگی و  سعی بر حفاظت و نگهداری از درختان ارزشمند شهر تهران است. با دقت و اهتمامی که اعضای شورای اسلامی شهر تهران داشتند و در جلساتی که داشتیم قرار بر این شد که با رعایت انصاف و عدالت آن دسته از پرونده‌هایی  را که ضوابط باغات بر آنها حاکم است و باید به عنوان عرصه باغی در شهر بمانند برای آنها هم مصوبات لازم صادر شودکه این امر رخ داد. همچنین مصوبه ای  برای اصلاح ضابطه تشخیص باغات، حفظ و گسترش باغات در شورای اسلامی شهر تهران داشتیم که به نظرم یکی از مصوبات بسیار مترقی در این عرصه به حساب می آید.

ایا سرانه ها در شهر تهران به خوبی توزیع شده و عدالت در توزیع سرانه ها رعایت شده است؟ در این باره توضیح دهید.

باید سرانه ها عادلانه توزیع شود/پهنه هایی در شهر  وجود دارد که دارای مغایرت است/ به دنبال ایجاد یک تعادل و تواضع بین توزیع  سرانه ها در شهر هستیم

باید عنوان کنم که یکی از مسائلی که در کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران به جد دنبال و در خصوص آن تلاش می‌شود این است که پهنه هایی در شهر که به هر دلیلی دارای مغایرت است یا در زمانی به دلیل برداشت اشتباه توسط مشاور این پهنه ها امروز کارکرد خود را از دست داده  و میزان  پراکندگی سرانه ها در شهر به صورت متناسب نیست. بر اساس طرح جامع و تفصیلی امیدواریم که بتوانیم با انرژی که در کمیسیون می گذاریم  در شهر یک تعادل و تواضع بین توزیع سرانه‌ها ایجاد بکنیم.

 اگر شهرداری بخواهد محله یا قسمتی از شهر را از طرح خارج کند، باید جایگزین آن مشخص شود/برای رفع مشکل مردم، طرح‌های شهری را تغییر می‌دهیم، اما باید سرانه‌هایی که حذف شده جبران شود

بگذارید همین جا در خصوص خروج محله مسلمین در منطقه ۱۸ با ۱۳۱ پلاک ثبتی از طرح کمربند سبز هم بگویم. قانون این اختیار را داده که اگر مکانی در طرح‌های مدیریت شهری دچار آسیب و خسارت شود باید نسبت به جبران آن اقدام کنیم. ممکن است محله یا بخشی از شهر در طرح جامع به عنوان سرانه فضای سبز، آموزشی و... تعریف شده باشد. البته اگر شهرداری تهران  بخواهد محله یا قسمتی از شهر را از طرح خارج کند، باید جایگزین آن مشخص شود و برای رفع مشکل مردم، طرح‌های شهری را تغییر می‌دهیم، اما باید سرانه‌هایی که حذف شده جبران شود.

درباره ساخت سازهای غیرمجازی که در حریم شهر تهران رخ داد و  تخریب هایی که تاکنون صورت گرفته است توضیح دهید. علت این ساخت و سازها چیست؟

سال هاست که موضوعاتی در خصوص ساخت و سازهای غیرمجاز مطرح می شود/ افراد سودجو و زمین خوار اقدام به ساخت و سازهای غیرمجاز کردند

ساخت و سازهای غیر مجاز از  جمله مواردی است که در سال های مختلف در شهر تهران به عنوان یک موضوع مورد بحث  و بررسی بوده است. لیکن این چیزی که در همین ایام اخیر شاهدش بودیم سوء استفاده از فضای حاکم در جامعه که نیرو های انتظامی درگیر برقراری نظم و امنیت در شهر بودن؛ افراد سودجو و زمین خوار اقدام به ساخت و سازهای غیرمجاز کردند.

روش های اراذل و اوباش برای ساخت و سازهای غیرمجاز/برخی سودجویان در ۲۴ ساعت یک چهار دیواری غیرقانونی می سازند

این افراد  روش هایی مختلفی دارند. یکی از روش ها استفاده از اراذل و اوباش برای بر هم زدن نظم و امکان ساخت یک چهار دیواری در مدت زمان ۲۴ ساعت است تا  بتوانند یک محل سکونت موقت را آماده کنند تا بتوانند آرام آرام توسعه ساختمانی داشته باشند .

 زمین خوارها منافع بسیار بالایی از تصرف زمین‌ها و عرصه های عمومی شهر می برند/ زمین خواران زمین را به مردم ناآگاه میفروشند و مردم را دچار خسارت های مالی و مسائل پیچیده حقوقی می‌کنند

البته ابزارهای هم دارند تا وقتی ماموران شهرداری  تهران می‌خواهند مقابله کنند از آنها استفاده می‌کنند تا مانع از تخریب شوند. به عنوان مثال از زنان  پیر و کودک استفاده می‌کند تا  مظلوم نمایی کنند و جامعه اگر آگاه نباشد با دیدن این تصاویر احساس می‌کنند که واقعاً یک قشر آسیب پذیر و مظلوم هستند که مورد آسیب قرار گرفته اند ؛در صورتی که اصلا این طور نیست و این شگرد آنها است.
لازم است مردم بدانند؛ این‌ها افرادی هستند که زمین خوارند و منافع بسیار بالایی را از تصرف زمین‌ها و عرصه‌های عمومی شهر می‌برند. آنها زمین را به مردم ناآگاه می‌فروشند و مردم را دچار خسارت‌های مالی و مسائل پیچیده حقوقی می‌کنند و همچنین یک بافت ناکارآمد دارای آسیب اجتماعی تولید می‌کنند.

شهرداری جلوی  ساخت و سازهای غیرقانونی را می گیرد/تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در محله مرادآباد با همکاری دادستانی و مقام انتظامی

 ساختمان‌های که این افراد می‌سازند به هیچ وجه ایمن نیست و هر لحظه امکان دارد با کوچکترین مسئله‌ای تخریب شود و جان انسانها را به خطر بیندازد اما سوداگران با استفاده از این ابزارها که یک بخش ابزار زور و دیگری ابزار فریب افکار عمومی است به دنبال رسیدن به اهداف خودشان هستند. شهرداری تهران خودش را ملزم کرده  که جلوی توسعه این ساخت و سازهای غیرقانونی را بگیرد و قطعا این ساختمان های ناایمن و غیرمجاز تخریب  می شوند. در محله مرادآباد شاهد بودیم که تمام عرصه‌های تصرف شده توسط شهرداری تهران و با همکاری دادستانی و مقام انتظامی تخریب و آزاد شد.

تعداد ساخت و سازهای  غیرمجاز کمتر و وضعیت بهتر شده است/شهرداری تهران نظارت‌های مستمر و روزانه دارد و با اقتدار جلوی هرگونه ساخت و ساز غیرمجاز گرفته می‌شود

باز هم تاکید می کنم که برخوردهایی در زمینه ساخت و سازهای غیرقانونی صورت گرفته است و تعداد ساخت و سازهای  غیرمجاز کمتر و وضعیت بهتر شده است. در برخی مناطق مشکل کاملا برطرف و در برخی مناطق وجود دارد، اما به دلیل برخورد جدی، میزان ساخت و سازهای غیرمجاز کمتر شده است. شهرداری تهران نظارت‌های مستمر و روزانه دارد و با اقتدار جلوی هرگونه ساخت و ساز غیرمجاز گرفته می‌شود. البته در مواردی که اراذل و اوباش به دنبال برخورد با نیروهای شهرداری تهران هستند و از زور و قدرت استفاده می‌کنند، پلیس وارد عمل می‌شود.

یکی از معضلات اساسی در کلان شهر تهران وضعیت فرونشست زمین است و سالانه در تهران فرونشست‌های مختلفی رخ می‌دهد. در خصوص آخرین وضعیت اقدامات انجام شده برای جلوگیری از فرونشست‌های زمین توضیح دهید.

یکی از دلایل فرونشست زمین، استفاده مداوم از آبهای زیرزمینی است/بازچرخانی آب می‌تواند بخشی از مشکل فرونشست را حل کرد/با آبیاری فضای سبز توسط بازچرخانی دیگر نیاز به استفاده از چاه های جذبی نیست

در گذشته مطالعاتی در مورد فرونشست زمین در شهر تهران صورت گرفته است، اما قطعا با توجه به حساسیت‌های این موضوع باید مطالعات به روز شود. یکی از دلایل فرونشست زمین، استفاده مداوم از آبهای زیرزمینی است. البته با موضوع بازچرخانی آب می‌توان بخشی از این مشکل را حل کرد. باید موضوع مصرف آب هم اصلاح شود و اقدامات فرهنگی در این زمینه صورت گیرد. شهرداری تهران اعلام کرده که با بازچرخانی آب بخشی از فضای سبز را آبیاری می‌کند و اگر به این روش عمل شود، بخشی از فضای سبز را می‌توان آبیاری کرد و دیگر مجبور به استفاده از چاه‌های جذبی نخواهیم شد. موضوع فرونشست زمین یک مسئله فرابخشی است و باید همه دستگاه‌های ذیربط باید ورود کنند و فقط وظیفه شهرداری تهران نیست.

با نسخه های فوری مشکل فرونشست برطرف نمی شود/برنامه داریم

باید از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم و از کارشناسان و متخصصان استفاده کرده و بسته جامعی را برای رفع این مشکل تدوین کرد. البته این کارها زمانبر است و با نسخه‌های فوری این مشکل حل نمی‌شود، اما برای رفع این موضوعات برنامه داریم.

در کلان‌شهر تهران تعدادی ساختمان ناایمن وجود دارد. تعدادی از آنها شناسایی شده و قرار است مشکل آنها برطرف شود و البته به گفته مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تعدادی از ساختمان‌های پرخطر ایمن‌سازی شده است. در خصوص وضعیت ساختمان‌های ناایمن شهر توضیح دهید.

اگر ساختمان ناایمن ، ایمن سازی نشوند توسط مراجع قضایی ساختمان پلمب می‌شود/با مالکان ساختمان‌های ناایمن جلسه گذاشته شد/ایمنی در این دوره مدیریت شهری در دستورکار است

در خصوص ساختمان‌های ناایمن دادستانی هم ورود کرده و مهلتی به مالکان ساختمان‌های ناایمن داده شده است و اگر ایمن‌سازی صورت نگیرد، توسط مراجع قضایی ساختمان پلمب می‌شود. باید مقاوم‌سازی‌های لازم صورت گیرد. با مالکان ساختمان‌های ناایمن جلسه گذاشته شده و به آنها گفتند ایمن‌سازی صورت گیرد و همه مالکان را توجیه کردند که امیدواریم ایمن‌سازی صورت گیرد. اما این را هم بگویم که مسئله ایمنی پیچیده است، اما ایمنی در این دوره مدیریت شهری در دستورکار قرار دارد و باید ساختمان‌ها ایمن شوند، چرا که جان مردم اهمیت بالایی دارد. سازمان آتش‌نشانی هم تعدادی ساختمان ناایمن را شناسایی کرده و اخطارهای لازم را داده است. 

منبع: فارس

انتهای پیام/

۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۶
کد خبر: 28558

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 13 =