۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۱
کد خبر: 2868

پس از انعقاد تفاهمنامه با وزارت میراث فرهنگی

موزه هفت چنار تا پایان سال بازسازی و احیا می شود

آخرین حیوانی که تاکسیدرمی شد روباهی بود که در اتوبان همت براثر تصادف کشته شد
موزه هفت چنار تا پایان سال بازسازی و احیا می شود

شهر: مرمت و بازسازی بخش های کوچک موزه هفت چنار از سه ماه پیش توسط شهرداری منطقه ۱۰ آغاز شده و احیای کامل این موزه پس از انعقاد تفاهمنامه شهرداری منطقه با صندوق احیا و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی میراث فرهنگی تا پایان سال انجام می‌شود.

مجید رباطی، سرپرست شهرداری منطقه ۱۰ در گفتگو با شهر با بیان اینکه مرمت و بازسازی موزه هفت چنار سه ماه پیش آغاز شده، گفت: مرمت بخش های کوچک موزه توسط شهرداری منطقه در حال انجام است و از آنجایی که مرمت باید مورد تایید وزارت میراث فرهنگی باشد، هزینه بالایی دارد با صندوق احیا و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی میراث مذاکراتی انجام شده که تا دو هفته آینده به تهیه پیش‌نویس تفاهم‌نامه‌ای در این باره منتج می شود.

او افزود: از طریق این تفاهمنامه، اماکن و ساختمان موزه مورد مرمت کامل قرار می‌گیرد. در واقع این صندوق طبق نظر کارشناسی دادگستری فراخوان عمومی اعلام و بهره برداران خصوصی اعلام مشارکت می کنند و بهره بردار خصوصی پس از انجام مرمت موزه، طبق مدت معلوم با تعیین اجاره بها از اماکنی مانند رستوران و چایخانه سنتی موزه برای درآمدزایی استفاده می کند.

رباطی با بیان اینکه مرمتی که در حال انجام است در بخش حیاط و محوطه موزه است، عنوان کرد: تابلوی سیمرغ، قفس پرنده ها و آبنمای تاریخی که در آینده قفسی نیز روی آن نصب خواهد شد، فضای سبز و راهروهای دسترسی به داخل موزه در حال حاضر آماده شده است. 

سرپرست شهرداری منطقه ۱۰ ادامه داد: برای آینده ایجاد سالن جلساتی در محوطه موزه طراحی شده که مورد استفاده سازمان های مردم نهاد مرتبط با محیط زیست قرار می گیرد. همچنین این سالن به ‌عنوان پاتوقی برای جلسات محلی، منطقه ای، شهری و حتی کشوری قابل استفاده خواهد بود.

او با اشاره به راه اندازی کتابخانه و قرائتخانه تخصصی محیط زیست در آینده نزدیک در محوطه موزه اضافه کرد: بر اساس پیش بینی ها تا پایان سال مرمت موزه انجام خواهد شد.

رباطی با بیان اینکه طی دو ماه گذشته تغییرات و بازپیرایی مناسبی در موزه ایجاد شده، یادآور شد: موزه هفت چنار از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که در بخش سالن ها؛ پروانه ها، ماهی ها، جلبک ها و حیوانات مختلف از زیستگاه های البرز ،زاگرس و ساوانای آفریقا در آن قرار دارند. علاوه بر این تالاب انزلی نیز در این بخش پیاده سازی شده است.

او با اشاره به تونل یا غار آکواریوم مجموعه هفت چنار که متشکل از ۳۷ آکواریوم است، افزود: در این آکواریوم ها انواع ماهی های زینتی و نایاب قرار داده شده اند و علاوه بر این سالن تاکسیدرمی موزه نیز از حیوانات موجود از زیستگاه های ایرانی تشکیل شده و آخرین نمونه ای که تاکسیدرمی شده مربوط به روباهی است که در اتوبان شهید همت به دلیل تصادف با اتومبیل جان داده است.

موزه آثار طبیعی و حیات وحش هفت چنار که مالکیت و مدیریت آن با شهرداری منطقه ۱۰ است در زمینی به مساحت ۷۶۹۳ متر مربع و زیربنای ۲۶۸۳ مترمربع در یکی از محله‌های قدیمی تهران به نام بریانک (در خیابان قزوین) واقع شده است. ساختمان موزه بنایی تاریخی متعلق به اوایل دهه قرن بیستم (دوره قاجاریه) است که در ابتدا به عنوان کارخانه برق شروع به کار کرد و پس از چند سال به کارخانه جوراب‌بافی تبدیل شد و از سال ۱۳۷۶ تبدیل به موزه شد. علت نامگذاری منطقه هفت چنار به این نام، به وجود درخت چنار کهنسالی بازمی‌گردد که قطر آن به هفت متر می‌رسد و هفت تنه دارد و در کنار چشمه ای بوده که آن چشمه خشک شده است و بجای آن اکنون سقاخانه‌ای در مجاورت درخت ایجاد شده تا هم درخت از آن سیراب شود و هم رهگذران از آن استفاده کنند. این مجموعه ترکیبی از معماری قدیمی، فضای سبز و موزه حیات وحش است. ساختمان قدیمی و زیبای موزه را می توان جزء یکی از مفاخر معماری به یادگار مانده از اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی دانست. موزه حیات وحش این مجموعه تلفیقی از نمونه های زنده و غیر زنده بی مهرگان، مهره داران، آبزیان، خزندگان، پرندگان و پستانداران است. علاوه بر برج آجری که در گذشته دودکش کارخانه جوراب بافی بوده با ارتفاع ۳۳ متر در این مجموعه قرار دارد که ثبت ملی شده است.

همچنین مجموعه موزه هفت چنار در سال های  ۱۳۷۸ و ۱۳۸۴ به ترتیب لوکیشن سریال های «کیف انگلیسی» و «شهریار» بود.

برای مشاهده عکسهای بیشتر از این موزه اینجا را کلیک کنید.

خبرنگار: علی سی پی

۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۱
کد خبر: 2868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =