گروگانگیری مردم با احکام تخریب غیرقابل اجرای ماده ۱۰۰

معاون شهردار تهران با بیان اینکه احکام ۴ مورد از ۱۰ مورد کمیسیون ماده ۱۰۰ از ابتدای سال جاری تاکنون ناظر بر تخریب بودن است، گفت: مردم با این احکام به‌نوعی گروگان گرفته شده‌اند.

به گزارش شهر، سوم آذرماه بود که خبرگزاری مهر از صدور ۶۲ هزار رأی کمیسیون ماده ۱۰۰ در حدود ۱۰ سال گذشته خبر داد که قابلیت اجرا ندارد. نکته قابل تأمل این است که طی ادوار گذشته به‌طور متوسط ۳۰ درصد آرا کمیسیون ماده ۱۰۰، جریمه بوده و ۷۰ درصد آرا صادره دلالت بر تخریب دارد.

در همین راستا؛ حمیدرضا صارمی گفت: آرا ماده ۱۰۰ متأثر از ماده ۱۰۰ قانون شهرداری در خصوص ساختمان‌هایی است که سه اصول فنی، بهداشتی و مهندسی را رعایت نکرده باشند و باید به آن‌ها حکم تخریب دهند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران خاطرنشان کرد: بسیاری از آرا تخریب ممکن است همین سه مؤلفه را نیز نداشته باشد اما به طور معمول آرایی که از کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ صادر می‌شود، ۹۰ درصد آنها تخریب است.

وی ادامه داد: از ابتدای سال جاری تا امروز از ۱۰ کمیسیون چهار مورد از کمیسیون‌های ماده ۱۰۰، صد در صد احکام آن‌ها تخریب بوده است.

صارمی با بیان اینکه از شش کمیسیون دیگر نیز بین ۹۰ تا ۹۵ درصد آرا آن‌ها نیز تخریب است، گفت: در مصادیق مسکونی با توجه به اینکه افراد سکنی گزیده‌اند و تخریب آن‌ها به سازه ساختمان لطمه می‌زند، امکان تخریب وجود ندارد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران عنوان کرد: نه تنها در تهران بلکه در کل کشور حدود ۲۵۰ هزار رأی کمیسیون ماده ۱۰۰ است که مردم بر اساس آن‌ها گروگان گرفته شدند و امکان تخریب ساختمان وجود ندارد و به‌لحاظ قانونی ظرفیت توافق برای این افراد وجود ندارد؛ چرا که در آرا شبه قضائی امکان اینکه توافق کنیم وجود ندارد و نه تکلیف مردم و نه شهرداری روشن نمی‌شود.

وی تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی در تلاش است قانونی را تصویب کند که در آن مواردی که اصول سه گانه در ساختمان رعایت شده، بتوانند با مبلغی تبدیل به جریمه کنند و فکر می‌کنم تا پایان سال به صحن علنی رود.

صارمی بیان کرد: ۶۲ هزار پلاک وجود دارد و ممکن است مانند برج رضا رأی ماده ۱۰۰ داشته باشد که ۱۰۰ واحد است و ابتدا مسکونی بوده و در حال حاضر اداری است. رأی ماده ۱۰۰ اعاده به حالت قبل است و اساساً چنین چیزی امکان‌پذیر نیست.

وی در پایان اظهار کرد: همه آرا تخریب نیست و برخی اعاده است. عملاً امکان بستن این ساختمان وجود ندارد و فقط مردم درگیر شده‌اند.

منبع: مهر

انتهای پیام/

۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۹
کد خبر: 29261

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 15 =