ابطال جواز کسب واحدهای صنفی که با بساط‌گستری سد معبر می کنند/ ساماندهی دستفروشان ساکن تهران در اولویت

مدیرعامل شرکت صنایع و مشاغل شهرداری تهران درباره جزئیات برنامه‌های ساماندهی دستفروشان توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار شهر، «بنابر اصل قانونی جرایم و مجازات‌ها، صرفاً عملی را می‌توان جرم دانست که قانون آن را جرم اعلام کرده و برای آن مجازات تعیین کند، بنابراین دست‌فروشی جرم محسوب نمی‌شود؛ بدین معنا که دست‌فروشی ذاتا جرم نیست، زیرا هیچ‌گونه اشاره‌ای در قانون به غیرقانونی بودن آن نشده است.»

این توضیح را حامد امیری وکیل پایه یک دادگستری در وبلاگ خود نوشته و در ادامه اشاره کرده است: «کاری که دست‌فروشان انجام می‌دهند، گواه تخلفی است که مجازات‌هایی در قانون برای آن مشخص گردیده؛ مانند عرضه خارج از شبکه، عدم پرداخت مالیات و… زیرا مطابق با قانون مدیریت خدمات شهری در معبرها، خیابان‌ها و در کل تمام سطح شهر باید عاری ازهر گونه مشکلی برای رفت‌ وآمدهای شهروندان به وجود داشته باشد همچنین از سویی دیگر براساس قوانین کشور، هیچ کسی بدون داشتن مجوزهای لازم امکان فروش اجناس را ندارد و این دو امر تخلف از قانون تلقی می شود.»

از صحبت‌های این وکیل پایه یک دادگستری می‌توان اینگونه نتیجه گیری کرد که ماهیت عمل دستفروشی جرم نیست اما دستفروشی بدون ساماندهی و مجوزهای لازم، تخلفی قانونی بشمار می‌رود.

در همین راستا شهرداری تلاش کرده تا زمینه‌های ساماندهی دستفروشان بدون آسیب رساندن به واحدهای صنفی و شهروندان را آماده کند. گفته های علیرضا زاکانی شهردار تهران درباره سیاست‌های شهرداری برای ساماندهی دستفروشان دلالتی بر جمله پیشین است. شهردار تهران در این‌باره تأکید کرده است که سیاست کلی در مواجه با دستفروشان احترام به آنهاست. وی همچنین در ادامه می‌گوید: «علاوه بر رسمیت بخشیدن به این جنس کارها باتوجه شرایط اقتصادی کشور، باید زمینه آرامش و آسایش را هم برای دستفروشان و هم مردم فراهم کنیم. برای ما مهم است که هم سد معبر نداشته باشیم و هم به دستفروشان خدمت کنیم.»

در ضمن باید این مورد را هم در نظر داشت که شرایط اقتصادی و تحریم‌ها سبب شده تا تعداد دستفروشان نسبت به سال‌های گذشته افزایش یابد. البته کسانی هم در این میان هستند که از سر نیازمندی و ناچاری به دستفروشی روی نیاورده‌اند بلکه به علت سود بیشتر و عدم پرداخت مالیات، اجناس مغازه و فروشگاه خود را در گوشه‌ای از پیاده راه بساط می‌کنند.

در همین رابطه؛ سعید بیگی در گفت‌وگو با شهر، درباره چگونگی ساماندهی دستفروشان تأکید کرد: باید در موضوع ساماندهی دستفروشان، علاوه بر منافع شهر و شهروندان، معیشت دستفروشان نیز مد نظر قرار گیرد و بازار رونق داده شود تا سود دستفروشان در ورود به بازارهای ساماندهی شده مانند روزبازارها، بازارهای ثابت، ساماندهی در محل  و ... باشد و همچنین دستفروشان تمایل به فروش اجناس خود در این اماکن داشته باشند.

بیگی با تأکید بر  اینکه با اقدامات صرفا سلبی نمی‌توان دستفروشان را ساماندهی کرد، عنوان کرد: مردم ولی نعمتان ما هستند و خدمت به مردم در اولویت فعالیت‌های شرکت و مدیریت شهری قرار دارد.

وی با بیان اینکه باید رویکردهای ساماندهی دستفروشان ایجابی باشد، گفت: طبق مشاهدات عینی و میدانی شرکت ساماندهی، بخشی از  سد معبرها در پیاده راه‌ها توسط واحدهای صنفی صورت می‌گیرد. اتاق اصناف مسئول رسیدگی به این موضوع است و همچنین وظیفه دارد که در کنار شهرداری حضور داشته باشد و در صورت ادامه دار بودن این تخلف، جواز کسب واحد صنفی متخلف را ابطال کند.

ابطال جواز کسب واحدهای صنفی که با بساط‌گستری سد معبر می کنند/ ساماندهی دستفروشان ساکن تهران در اولویت

مدیرعامل شرکت صنایع و مشاغل شهر تهران در ادامه سخنان خود، بیان کرد: زمانی که دستفروش در یک خیابان اصلی حضور دارد به منافع واحد صنفی مستقر در خیابان آسیب می‌زند. درنظر داشتن منافع دستفروشان و واحدهای صنفی، دو موضوع با مرز بسیار باریکی هستند که دو سویه است.

به گفته بیگی؛ باید مکانی فراهم شود که دستفروش به آن فضا منتقل شود تا هم منافع واحد صنفی آسیب نبیند هم دستفروش به امرار معاش بپردازد. البته پیشنهاداتی در این خصوص مطرح شده است. 

وی با تأکید براینکه باید طرحی برای ساماندهی دستفروشان اجرا شود که سطح آسیب را برای همه (واحد صنفی، دستفروشان و شهروندان) کاهش دهد، افزود: مشاغل سیار بی کانون نباید به واحد صنفی اطراف خود ضرر برسانند.

بیگی در ادامه سخنان خود تأکید کرد که بیشتر دستفروشان افرادی نیازمندی هستند که باید نیازشان با ملاحظات شهری تأمین شود. 

وی درباره ثبت‌نام دستفروشان در سامانه سامان بازار، توضیح داد: بخشی از ثبت‌نام دستفروشان انجام شده است. درحال حاضر حدود ۵ هزار و ۸۰۰ نفر در روز بازارها ساماندهی شده‌اند. یکی از مشکلات در ثبت‌نام، این است که برخی از دستفروشان دسترسی استفاده از ابزارهای هوشمند الکترونیکی را ندارند بخاطر همین با دفاتر الکترونیکی شهر هماهنگ شده تا به زودی ثبت‌نام این افراد در دفاتر صورت گیرد.

مدیرعامل صنایع و مشاغل شهر تهران در ادامه اضافه کرد: این ثبت‌نام سبب می‌شود تا ساماندهی دستفروشان ساکن تهران در اولویت قرار گیرد و در صورت ارائه خدمات اجتماعی، اطلاعات فرد در سامانه ثبت شده باشد.

بیگی تعداد بازارهای شهر تهران را ۵۰ بازار عنوان کرد و گفت: درحال حاضر ۴۷ روزبازار و سه شب بازار در تهران وجود دارد. پیش بینی می‌شود که با ۷۰ روزبازار , شب بازار می‌توان دستفروشان شهر تهران را ساماندهی و مدیریت کرد. برای رسیدن به این هدف ابتدا باید تعداد جامعه هدف مشخص شود و دستفروشان متقاضی در سامانه ثبت‌نام کرده باشند. 

وی در ادامه بیان کرد: به طور مستمر با مناطق در ارتباط هستیم تا در صورتی که زمینی که مشخصات لازم برای احداث بازار محلی را دارد، در نمطقه شان دارند به ما اعلام کنند.

انتهای پیام/

۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۹
کد خبر: 29456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =