به گزارش شهر، ترزیق پول حاصل از واگذاری و فروش ۱۵۰۰میلیارد تومان اوراق مشارکت در اوضاع سخت اقتصادی کشور و شهرها، جان تازهای به موتور ۲بخش حملونقل عمومی انبوهتر پایتخت میبخشد؛ تا جایی که از منابع مالی حاصله، هزارمیلیارد تومان صرف تکمیل و توسعه خطوط ۶ و ۷و حتی احداث بخشی از خط۱۰ میشود و ۵۰۰میلیارد تومان دیگر نیز به خرید و نوسازی اتوبوسها اختصاص مییابد.
جهانگیری، معاون اول رئیسجمهوری بارها در حمایت از مترو برخاسته و اعلام کرده که بهبود کیفیت زندگی در کلانشهرها از نظر کاهش ترافیک و آلودگی را در پیوند با توسعه این مُد حملونقلی میداند. او خرداد سال پیش با حضور در کارخانه واگنسازی تهران از بخشهای مختلف این مجموعه صنعتی بازدید کرد و با توضیحات مسئولان شهرداری تهران و مدیران کارخانه، از جزئیات فعالیتهای این کارخانه مطلع شد. جهانگیری سپس با مترو به سمت محل کار خود رفت تا بهصورت نمادین هم که شده، اهمیت مترو را در ترددهای دورنشهری نشان دهد. معاون اول رئیسجمهور درست یکسال قبل و مردادماه۹۸ نیز به مشهد سفر کرد تا در حضور او آیین بهرهبرداری از ایستگاه پایانی خط۲ و آغاز عملیات اجرایی خط۴ قطار شهری مشهد انجام شود. حالا او چند روز پیش، زمانی که از گره کاری و اداری در انتشار اوراق مشارکت متروی تهران آگاهی یافت، شخصا وارد عمل شد تا موضوع حل شود.
افتتاح ۱۲ ایستگاه مترو تا پایان سال
معاون حملونقل شهرداری تهران ضمن تشریح چگونگی انتشار ۱۵۰۰میلیارد تومان اوراق مشارکت، آنهم در پی جلسه بامدادی آخرین روزهای تیرماه گفت: «هدفگذاری ما تا پایان سال افتتاح ۱۲ایستگاه مترو بود که با این منابع مالی قطعا محقق میشود.» سیدمناف هاشمی با بیان اینکه در قانون بودجه سالانه موضوع انتشار اوراق مشارکت برای شهرداریهای کشور هرساله لحاظ میشود، گفت: «شهرداریها نیز باید بتوانند این اوراق را جذب کنند اما عمدتا شهرداری بهدلیل مشکلات مالی و بدهیهای بانکی کار سختی برای وصول اوراق مشارکت در پیش دارد؛ چراکه باید با سایر بانکها تسویه حساب کرده و بانک عامل پیدا کنند. در بند «ه» ماده یک آییننامه اجرایی قانون بودجه کل کشور، اعتبار ۱۵۰۰میلیارد تومان اوراق مشارکت داشتیم که ۵۰۰میلیارد تومان برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و هزارمیلیارد تومان نیز برای خط ۳، ۶ و ۷ متروی تهران درنظرگرفته شده بود. تا پایان سال گذشته بهدلیل مسائل و مشکلات مختلف ازجمله بدهیهای شهرداری، عدمپذیرش عاملیت توسط بانکها و... این اوراق جذب نشده بود که شرایط پایان سال و شیوع کرونا نیز مشکلات را پیچیدهتر کرد و عملا با تلاش وزیر کشور و شهردار تهران در نهایت تا ۳۱تیرماه اوراق مشارکت سال۹۸ تمدید شد و این تاریخ جدید بهعنوان سال مالی برای انتشار اوراق مشارکت درنظر گرفته شد.»
هاشمی با تأکید بر اینکه در ۲ماه اخیر تلاشهای زیادی کردهایم تا مشکلاتمان را با بانک مرکزی و رفاه و سایر بانکها حل کنیم، گفت: «در نهایت هفته گذشته بانک عاملمان را که بانک رفاه است انتخاب کردیم و توانستیم به تأیید بانک مرکزی برسانیم که در نهایت بانک رفاه عاملیت اعتبارات شهرداری را قبول کرد. در این جلسات بانک مرکزی را با کمک معاونت مالی شهرداری تهران قانع کردیم که بدهیهای خودمان به سایر بانکها را یا تسویه کنیم یا نحوه پرداخت برای آنها را تعریف کنیم. این پروسه تا نیمههای شب طول کشید تا قرارداد ما با بانک عاملمان که رفاه است بین شهردار تهران و مدیرعامل بانک امضا شد و نهایتا بین بانک مرکزی و بانک رفاه با دریافت مشورتهایی با دیوان محاسبات این توافقات صورت گرفت و ۱۵۰۰میلیارد تومان از اوراق مشارکت احیا شد.»
به گزارش ایسنا، معاون شهردار تهران در مورد وثایق و تضامین نیز گفت: «ارائه تضامین برای نهاییشدن اوراق مشارکت حل شده اما برای استفاده از اصل منابع باید تضمینهای ملکی یا بانکی را تقدیم بانک رفاه کنیم تا از منابع خودمان استفاده کنیم اما دقت داشته باشید که ۵۰درصد اصلی و سود این اوراق را دولت تضمین میکند و برای ۵۰درصد باقیمانده نیز شهرداری یا باید تضمین ملکی دهد یا مانند اوراق مشارکت بانک آینده ضمانتنامه بانکی ارائه خواهد داد.» سیدمناف هاشمی افزود: «در این چندماه تلاش کردیم تکلیف اوراق مشارکت سال۱۳۹۷ با بانک آینده را نهایی کنیم که بخشی از وجوه بهحساب واریز شده و الباقی نیز بهحسابمان واریز خواهد شد و بیشتر از آن تلاش کردیم اوراق سال۱۳۹۸ نسوزد که موفق شدیم این ۲کار که از افتخارات این دوره مدیریت شهری محسوب میشود را عملیاتی کنیم. ۹۱۰میلیارد تومان سال۱۳۹۷ و ۱۵۰۰میلیارد تومان سال۱۳۹۸، زنده شد که این مبالغ حتما به شهرداری تهران برای توسعه مترو و اتوبوس کمک میکند و شک ندارم که ایستگاههای بیشتر در خط ۶ و ۷ با این منابع افتتاح میشود؛ بهگونهای که شاید بتوانیم بیشتر از ۱۲ایستگاه مترو افتتاح کنیم.»
به گزارش همشهری، جدا از این، قرارداد تأمین ۱۰۵دستگاه واگن با کارخانه واگنسازی تهران منعقد شده که در مرحله نهاییسازی است. علی امام، مدیرعامل شرکت متروی تهران در این خصوص به همشهری گفت: «نخستین واگنهای آمادهشده از نیمه دوم سال۱۴۰۰ به چرخه مترو افزوده میشود. هر قطار ۷واگن دارد، با این حساب ۱۵رام قطار طی ۲سالونیم آینده بهتدریج به چرخه مترو افزوده میشود و در تلاشیم که هزینه ساخت هر واگن طی توافق با شرکت واگنسازی حدود یکمیلیون یورو باشد.»
آنچه انتظار میرود
در پی هزینهکرد اوراق مشارکت سالهای ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸، بخشی از آنچه در حوزههای مترو و اتوبوسرانی باید رخ دهد به شرح زیر است:
بهرهبرداری از ١٢ایستگاه خطوط ٦ و ٧ مترو تا پایان سالجاری هدفگذاری شده است.
ایستگاه برج میلاد در خط٧ مترو در شهریورماه امسال به بهرهبرداری میرسد.
امسال ایستگاههای امیرکبیر، شهیدمحلاتی، میدان قیام، اقدسیه، اکباتان و آهنگ و همچنین ایستگاههای واقع در مسیر خط٧ مترو به بهرهبرداری خواهند رسید.
فاز دوم ایستگاه متروی شهید نواب صفوی در شهریورماه سالجاری به بهرهبرداری میرسد.
در آبانماه ۴ایستگاه، در آذرماه ایستگاههای اقدسیه و اکباتان، در دیماه ایستگاه آهنگ و در بهمنماه ۶ایستگاه دیگر در خطوط ٦ و ٧ مترو به بهرهبرداری خواهند رسید.
هزار دستگاه اتوبوس و مینیبوس تا پایان سال تامین میشود.
۱۵۰۰میلیارد تومان اوراق مشارکت گره بزرگی را از سر راه مشکلات توسعه و تکمیل ایستگاههای مترو و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی تهران باز کرده است؛ اوراقی که در واپسین دقایق آخرین روز تیرماه با دستور ویژه اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیسجمهور و در ادامه با همکاری عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی به نتیجه رسید.
۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۳
کد خبر: 2948
نظر شما