مسئله جدید مترو؛ ساخت یا اجاره؟

اعضای پارلمان شهری در جلسه هم‌اندیشی با حضور شهردار تهران، پیشنهاد تأمین واگن استیجاری را بررسی کردند.

به گزارش شهر، پایتخت با کمبود ناوگان حمل‌ونقل عمومی (اتوبوس و مترو) مواجه است و مدیریت شهری در راستای تأمین کاستی‌ها در این حوزه گام‌هایی چون انعقاد قرارداد با شرکت‌های خودروساز برای تولید اتوبوس برداشته است؛ اما در حوزه ناوگان ریلی، ماجرا اندکی پیچیده است. چرا که هنوز قطار ملی روی ریل خدمت‌رسانی قرار نگرفته است و ازاین‌رو انعقاد قرارداد با شرکت‌های داخلی برای ساخت واگن تا رسیدن به نتیجه موردنظر زمان می‌برد. به‌همین خاطر شهرداری تهران برای رفع کاستی‌ها در ناوگان ریلی، گزینه واگن‌های استیجاری را در دستور کار قرار داده است.

موضوعی که اعضای پارلمان شهری روز گذشته برای بررسی آن با حضور علیرضا زاکانی، شهردار تهران جلسه هم‌اندیشی برگزار کردند. آنطور که مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در حاشیه صد و چهاردهمین جلسه به خبرنگاران گفته گویا این جلسه به نتیجه نهایی نرسیده و به همین دلیل روز یکشنبه (۲۷آذر) جلسه هم‌اندیشی دیگری از ساعت ۸ تا ۱۲ برگزار خواهد شد و شورا جلسه علنی نخواهد داشت. 

او در تشریح بیشتر جلسه هم‌اندیشی عنوان کرد: «واگن‌های استیجاری یک پیشنهاد است و باید بررسی شود این کار از طریق کدام کشور صورت گیرد. چرا که برخی از خطوط متروی کشورهای دیگر چون روسیه با ما یکسان نیست و تفاوت‌هایی در عرض تونل‌ها و واگن‌ها وجود دارد؛ اما شرایطمان با کشور چین یکی است و باید بررسی کنیم که اجاره واگن مقرون‌به‌صرفه است یا ساخت آن؟ چرا که اگر قیمت واگن‌های استیجاری بالا باشد، شورا با آن مخالف است.» نحوه خرید واگن‌ها از خارج و چرایی عملیاتی‌نشدن آن؟ چگونگی تولید واگن‌های داخلی؟ تعداد اتوبوس‌های نو خریداری شده؟ تعداد اتوبوس‌های بازسازی و تحویل داده شده و ... موضوعاتی هستند که در جلسه هم‌اندیشی بعدی مطرح خواهد شد  و شهردار تهران به آنها پاسخ خواهد داد.

بر اساس این گزارش در جریان جلسه دیروز، رئیس شورای شهر تهران با تأکید بر ضرورت خرید واگن برای ناوگان ریلی گفت: «برای حل مشکلات حمل‌ونقل و نیز معضل ترافیک و آلودگی هوا در تهران، خرید واگن در اولویت قرار دارد. چرا که با توجه‌ به تعداد مسافران بار سنگین حمل‌ونقل بر دوش مترو است و این ناوگان، نقش مؤثری در کاهش ترافیک و آلودگی هوا دارد.»

چمران در ادامه عنوان کرد: «مهم‌ترین مسئله‌ای که هم‌اکنون باعث عدم‌تحقق این موضوع (خرید واگن) شده، بحث مالی است. گفت‌وگوهایی در این زمینه انجام شده و همچنان ادامه خواهد داشت تا بتوانیم به نتایج مطلوبی برسیم و به‌نظر می‌رسد بتوان با کمک اعتباراتی که پیش‌بینی‌شده، موضوع را حل کرد.»


واگن استیجاری چیست؟

یکی از راهکارهای کوتاه‌مدت که سبب برون‌رفت از مشکلات کمبود در حوزه حمل‌ونقل ریلی می‌شود، اجاره واگن از کشور یا شهرهای دیگر است. در این شیوه، ابتدا کشور یا شهرهایی که واگن‌های بلااستفاده دارند، شناسایی می‌شوند. البته توجه به استانداردهای خطوط ریلی (عرض و طول واگن‌ها و ...) در این موضوع حائز اهمیت است. سپس براساس توافقات انجام شده قراردادی بین طرفین با تعیین مبلغ و مدت اجاره منعقد می‌شود. در برخی از موارد ممکن است با توافق طرفین اجاره‌به‌شرط تملیک باشد که در این صورت بهای اجاره به‌صورت قسطی و در زمان‌های تعیین شده پرداخت و در پایان هم اگر طرف اجاره‌کننده به تعهدات عمل کند، مالک واگن‌ها می‌شود.


اجاره و امانت گرفتن واگن برای پایتخت

اولین‌بار نیست که مدیریت شهری برای برون‌برفت از کاستی‌ها در حوزه حمل‌ونقل ریلی گزینه استیجاری را مطرح می‌کند. چرا که پیش ‌از این اواخر سال۹۸ موضوع امانت گرفتن قطار در مدیریت شهری مطرح و مقرر شد ۲ رام قطار بلااستفاده سازمان قطار شهری کرج را که سال‌ها در شرکت مپنا بدون استفاده رها شده بودند، امانت بگیرد. همچنین شهرداری تهران متعهد شده بود درصورتی‌که سازمان قطار شهری کرج نیاز به قطارها داشته باشد ۲رام قطار جدید و نو به آنها تحویل دهد. این توافقات برخلاف مکاتبات انجام شده، صورت نگرفت. در این دوره مدیریت شهری گزینه واگن‌های استیجاری را مطرح کرده است. واگن‌هایی که در ابتدا عنوان شد از روسیه تأمین خواهد شد، اما گویا این امر بنا به ضوابط و استانداردها عملی نیست. به‌هرحال شهرداری تهران راهکارهای کوتاه‌مدتی را که می‌تواند مرهمی بر جراحت‌های حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه ناوگان ریلی باشد در اولویت قرار داده است.

مسئله جدید مترو؛ ساخت یا اجاره؟

منبع: همشهری 

انتهای پیام/

۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۶
کد خبر: 29600

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =