طرح جدید شورا برای حفظ باغات باقی مانده تهران

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران در مورد جزئیات طرح شورا برای حفظ باغات تهران، توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش شهر، مهدی عباسی در مورد سرانجام طرح شورای شهر برای حفظ باغات باقی مانده تهران گفت: طرحی در راستای حفظ باغات باقی مانده تهران با تکیه بر حق انتقال توسعه در کمیسیون شهرسازی شورای شهر در حال بررسی است که پس از بررسی در صحن و تصویب آن، این طرح را برای تصویب نهایی در اختیار شورایعالی شهرسازی قرار می‌دهیم.

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران افزود: ما می‌خواهیم به منظور حفظ باغات تهران از حق انتقال توسعه استفاده کنیم، به این معنا که حقوق مالکان باغات در پلاک های مستعد پذیرش، جبران شود.

وی در مورد جزئیات این طرح با بیان اینکه در این شیوه، باغات ارزشمند حفظ خواهند شد و از حق انتقال توسعه برای حفظ حقوق آنها استفاده می‌شود، گفت: بر این اساس پلاک‌هایی که دارای درخت ارزشمند بوده و یا در سه دهه گذشته باغ بودند و درخت ارزشمند داشتند، اجازه ساخت و ساز ندارند چراکه این پلاک‌ها، باغ محسوب می شوند.

عباسی ادامه داد: در این میان برخی پلاک‌ها نیز وجود دارند که براساس تصاویر هوایی از سال ۵۸ و به قبل درختی نداشته و باغ نبودند اما بر اساس سند یا رأی کمیسیون ماده ۱۲ این پلاک‌ها رأی باغ گرفتند در حالی که درختی در آن نیست. که در طرح جدید که در حال بررسی هستیم این پلاک‌ها که درخت ندارد، میزبان پلاک‌های باغ می شوند یعنی به عبارت ساده تر هم مالکان این پلاک اجازه دارند که بر اساس حدود قانون، ساخت و ساز در ملک خود داشته باشند و هم ساخت و ساز برای مالکانی که از ساخت و ساز در ملک شان به واسطه باغ بودن، محروم شدند در این ملک قابل انجام است.

وی با بیان اینکه با این روش حقوق مالکان صاحبان باغات نیز حفظ می‌شود، در مورد بررسی پلاک‌های کمتر از ۵۰۰ متر که بررسی آنها در شورای شهر مسکوت مانده تا آئین نامه اصلاح شود نیز گفت: این پلاک‌ها به شرط اینکه این املاک، تفکیک شده از پهنه گسترده یک باغ نباشد و اگر پلاک جداگانه زیر ۵۰۰ متر باشد اجازه ساخت دارند.

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران تاکید کرد: این طرح در حال حاضر در کمیسیون در حال بررسی است و باید براساس قانون در صحن علنی شورا بررسی و تصویب شود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۴
کد خبر: 29605

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =