شفافیت، پاسخگویی و پیشگیری؛ ابزارهای مبارزه با فساد

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران شفافیت، پاسخگویی و پیشگیری را از ابزارهای مبارزه با فساد در مدیریت شهری دانست.

به گزارش خبرنگار شهر، نرگس معدنی پور رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شوای اسلامی شهر تهران در جریان برگزاری یکصد و شانزدهمین جلسه این شورا طی تذکری گفت: برای مبارزه با فساد باید از مکانیزم های موثر شفافیت، پاسخگویی، پیشگیری، تقویت و اعمال اجرای قوانین با اقدامات تضمین کننده سلامت و آموزش بهره گیری کرد.

وی ادامه داد: بخشی از فساد موجود در شهرداری از منظر کارکنان و همکاران شهرداری مواردی شامل بکارگیری نیروی انسانی بدون وجود شایستگی های لازم، رعایت نشدن شرایط قانونی و معیارهای ارتقاء افراد در سمت های اداری، تبعیض در دادن مزایا و پاداش های مادی و یا امتیازات سازمانی، رعایت نشدن عدالت در تصمیم گیری درخصوص وضعیت اداری کارکنان، رسیدگی تبعیض‌آمیز به تخلفات اداری کارکنان و ندادن حقوق و مزایای قانونی در بعضی از موارد مثل حق بیمه است.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: آنچه مشهود و قابل تامل است، کاهش انگیزه و یا بی‌انگیزگی کارکنان شهرداری است که ضرورت دارد با توجه به این مهم بازرسی شهرداری به عنوان یک دستگاه نظارتی توجه لازم را در حوزه پیشگیری از فساد قبل از وقوع و اتخاذ رویکرد ترمیمی به ساختارها بعد از کشف فساد و شناخت ابعاد آن و بهره گیری از ساز و کارهای کنترلی قهری برای برخورد قانونی و عادلانه با متخلف به انجام برساند.

معدنی پور بیان کرد: سوالی که اینجا مطرح می شود این است که آیا بررسی شده که چرا با وجود تعداد بیش از ظرفیت نیرو در شهرداری هنوز شاهد جذب نیرو در شهرداری هستیم؟ چرا با وجود نیروهای توانمند و با تجربه در شهرداری از ظرفیت آنها در حوزه های مدیریتی استفاده نمی شود؟

وی تاکید کرد: متاسفانه در ادوار مختلف مدیران از بیرون وارد شدند و مسئول نیروهای با تجربه ما شدند که خود همین موضوع باعث فساد است. آیا بررسی شده است که چند درصد از فساد در اجرا، حاصل این رویه غلط است؟ متاسفانه شاهد هستیم که این رویه غلط در این دوره نیز در حال تکرار است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: چرا از ظرفیت بانوان در پست های مدیریتی استفاده نمی شود، در حالی که برای جلوگیری از بروز فساد باید مدیرانی استفاده شود که اعتقاد به سلامت کاری دارند و تجربه نشان داده که بانوان علاوه بر دقت در انجام کار، از سلامت لازم در حوزه های مالی برخوردارند. در این خصوص می بینیم که نه تنها به این ظرفیت اضافه نشده بلکه اخیراً شاهد برداشته شدن مدیران خانم در شهرداری هستیم، به گونه ای که اخیراً سه معاون برنامه ریزی و منابع انسانی در مناطق برداشته شده اند که این باید بررسی شود.

انتهای پیام/

۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۶
کد خبر: 29864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =