زمستان پایتخت با آلودگی آغاز می‌شود

بر اساس پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، فردا یکم دی‌ماه افزایش غلظت ذرات معلق و برقرای وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس در بیشتر مناطق پایتخت مشاهده خواهد شد.

به گزارش خبرنگار شهر، بارش باران صبحگاهی در تهران تا حدودی از میزان غلظت آلاینده‌ها کاست و در حال حاضر شاخص آلودگی هوای تهران روی عدد ۱۲۲ قرار گرفته و کیفیت هوا برای گروه های حساس ناسالم است.

هوای پایتخت در ۲۴ ساعت گذشته نیز برای گروه‌های حساس ناسالم بود و شاخص آلودگی هوا روی عدد ۱۳۹ قرار داشت که با کاهش ذرات معلق، به عدد ۱۰۴ رسیده است.

بر اساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده در شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، در صبح امروز با توجه به شکل‌گیری ناپایداری طی ساعات گذشته و بارش باران تا حدودی از میزان غلظت آلاینده‌ها کاسته خواهد شد؛ هرچند با افزایش ترافیک صبحگاهی و عدم وزش باد مؤثر، کیفیت هوا در بیشتر مناطق در محدوده ناسالم برای گروه‌های حساس قرار خواهد گرفت.

کاهش تندی باد در طول روز پراکندگی آلاینده‌ها را محدود خواهد کرد. هم‌زمان با افزایش ترافیک شامگاهی و جو نسبتاً آرام تا ساعات پایانی چهارشنبه، افزایش غلظت ذرات معلق و برقراری وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس در مناطق پرتردد دور از انتظار نخواهد بود.

عدم وزش باد مؤثر تا صبح روز پنجشنبه و انباشت آلاینده‌ها هم‌زمان با آغاز تردد خودروها سبب افزایش غلظت ذرات معلق و کاهش کیفیت هوا در مناطق پرتردد خواهد شد. تداوم شرایط پایدار جوی در طول روز از پراکندگی آلاینده‌ها جلوگیری خواهد کرد. همچنین با توجه به عدم وزش باد مؤثر تا اواخر وقت پنجشنبه و افزایش ترافیک شامگاهی، افزایش غلظت ذرات معلق و برقرای وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس در بیشتر مناطق پیش‌بینی می‌شود.

با توجه به هوای ناسالم تهران برای گروه های حساس به کودکان و سالمندان و بیماران قلبی و ریوی توصیه می شود که از فعالیت سنگین و طولانی خارج از منزل خودداری کنند.

آمار مقایسه‌ای شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می‌دهد که پایتخت در سال ۱۴۰۱ روزهای آلوده‌تری را نسبت به سال قبل تجربه کرده است؛ به طوریکه در سال جاری ۲ روز هوای پاک، ۱۴۴ روز هوای قابل قبول، ۱۰۹ روز هوای ناسالم برای گروه های حساس، ۱۶ روز هوای ناسالم، ۲ روز بسیار ناسالم و ۲ روز خطرناک در روزشمار آلودگی هوای تهران به ثبت رسیده و این در حالی است که تعداد روزهای پاک در سال قبل ۲ روز، روزهای قابل قبول ۱۹۵ روز، روزهای ناسالم برای گروه های حساس ۱۰۹ روز، روزهای ناسالم ۶ روز و آمار روزهای بسیار ناسالم و خطرناک صفر بوده است.

گفتنی است با توجه به تداوم آلودگی هوا در ۱۲ روز گذشته، وزارت کشور دو شب گذشته جلسه ای را با حضور نمایندگان دستگاه های مسئول برگزار و بر انجام اقدامات لازم و اجرای برنامه‌های بر جای مانده تأکید شد.

انتهای پیام/

۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۶
کد خبر: 29905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 8 =