۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۸
کد خبر: 29962

روزهای روشن اتوبوسرانی فرا می‌رسند

جلال بهرامی- معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران
روزهای روشن اتوبوسرانی فرا می‌رسند

طبق برنامه تا ۳سال آینده باید ۱۱هزار اتوبوس در شهر تهران داشته باشیم. در حمل‌ونقل عمومی، اولویت مردم بحث اتوبوس است و براساس طرح جامع حمل‌ونقل تا پایان ۱۴۰۴ما باید ۱۱هزار دستگاه اتوبوس در تهران داشته باشیم تا بتوانیم شرایط خوبی را در جابه‌جایی مسافران مهیا کنیم. هم‌اکنون ۲هزار و ۴۰۰دستگاه تا ۲ هزار و ۶۰۰دستگاه اتوبوس فعال در شهر تهران وجود دارد که قرار است در یک برنامه زمانبندی شده از سوی شورای شهر و شهرداری تهران ۲هزار دستگاه اتوبوس با اولویت‌های دوکابین به ناوگان حمل‌ونقل عمومی افزوده شود.

متأسفانه ما درحال حاضر با عقب‌ماندگی درخصوص زیرساخت‌های حمل‌ونقل تهران مواجه هستیم که این مسئله به‌خاطر شرایط اقتصادی ادوار گذشته بوده و باید تلاش‌هایی صورت بگیرد تا این مشکل برطرف بشود. برای جبران این عقب‌ماندگی چند کار از سوی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در دستور کار قرار دارد. نوسازی و بازسازی حوزه حمل‌ونقل عمومی ازجمله اتوبوس‌، مترو و تاکسی از مواردی است که به‌صورت جدی در دستور کار قرار دارد و در دنیا نیز این کار معمول است. به هر ترتیب این یک کار متداول بوده و هیچ عیب و ایرادی هم ندارد و در شهر تهران هم این مسئله به‌صورت جدی پیگیری و اجرا می‌شود.
بسیاری از خودروهایی که تحت عنوان خودروهای فرسوده از رده خارج شده‌اند به کشورهای همسایه فروخته می‌شوند. در این دوره از مدیریت شهری نیز سیاست ما به جای تملک، خرید خدمت و سرویس‌دهی مناسب به شهروندان در حوزه حمل‌ونقل است. یکی از سیاست‌های این دوره از مدیریت شهری استفاده و مشارکت با بخش خصوصی در ناوگان حمل‌ونقل عمومی است و در این مسیر طی این دوره اقدامات خوبی به‌ویژه در حوزه حمل‌ونقل انجام شده است. قطعا اولویت ما در بحث حمل‌ونقل عمومی با مترو و توسعه آن است. البته در کنار این مسئله باید توجه ویژه‌ای نیز به اتوبوس و پس از آن تاکسی داشته باشیم.

اولویت با مترو و اتوبوس است

براساس آمار، از میلیون‌ها سفری که روزانه در پایتخت انجام می‌شود کمتر از ۲۰۰هزار سفر به تاکسی‌ها اختصاص دارد.ما باید بتوانیم با برنامه‌ریزی مدون و مناسب از ظرفیت قابل توجه مترو استفاده کنیم. به‌طوری که هم‌اکنون روزانه از ۷خط احداث شده مترو یک میلیون و ۵۰۰تا یک میلیون و ۶۰۰سفر انجام می‌شوند که البته پیش از دوره جدید مدیریت شهری این آمار یک میلیون جابه‌جایی بود. قطعا ما با تامین واگن‌های مورد نیاز در ۷ خط اشاره شده می‌توانیم ظرفیت جابه‌جایی را به ۴میلیون سفر برسانیم، اما متأسفانه به‌دلیل کمبود واگن تاکنون نتوانسته‌ایم از این ظرفیت و پتانسیل به نحو مطلوب استفاده کنیم.
حال سؤالی که مطرح می‌شود این است که آیا باید ۴خط متروی ۸، ۹، ۱۰و ۱۱در پایتخت احداث شود یا خیر؟ قطعا باید پاسخ داد که این کار انجام می‌شود اما قبل از آن، باید بتوانیم از ظرفیت موجود به نحو مطلوب و بهینه استفاده کنیم. برای هر کیلومتر مترو به جز بحث تامین واگن، به اعتبار ۱۵۰۰میلیارد تومانی نیاز است. قاعدتا برای احداث ۴خط  ۸، ۹، ۱۰و ‌۱۱با احتساب ۳۰۰کیلومتر به یک اعتبار ۴۵۰هزار میلیارد تومانی به‌جز واگن‌ها، به نرخ امروز، مورد نیاز است.

۱۱هزار اتوبوس تا سال ۱۴۰۴

طبق برنامه تا ۳سال آینده باید ۱۱هزار اتوبوس در شهر تهران داشته باشیم. در حمل‌ونقل عمومی، اولویت مردم بحث اتوبوس است و براساس طرح جامع حمل‌ونقل تا پایان ۱۴۰۴ما باید ۱۱هزار دستگاه اتوبوس در تهران داشته باشیم تا بتوانیم شرایط خوبی را در جابه‌جایی مسافران مهیا کنیم. هم‌اکنون ۲هزار و ۴۰۰دستگاه تا ۲ هزار و ۶۰۰دستگاه اتوبوس فعال در شهر تهران وجود دارد که قرار است در یک برنامه زمانبندی شده از سوی شورای شهر و شهرداری تهران ۲هزار دستگاه اتوبوس با اولویت‌های دوکابین به ناوگان حمل‌ونقل عمومی افزوده شود.

برای رسیدن به ۱۱هزار دستگاه اتوبوس براساس طرح جامع افق ۱۴۰۴با کمبود ۹هزار دستگاه اتوبوس روبه‌رو هستیم. از این تعداد، طبق توافق صورت‌گرفته، ۲ هزار دستگاه اتوبوس توسط وزارت کشور تامین می‌شود که از این محل، وزارت کشور سهم ۸۰درصدی را در قالب یارانه پرداخت خواهد کرد. تا به امروز شهرداری تهران سهم‌القدر خود را در ارتباط با ۶۴۷دستگاه اتوبوس پرداخته است و دولت هم در این زمینه سهم خود را پرداخت کرده و این اتوبوس‌ها توسط شرکت داخلی و در نهایت پلاک‌گذاری وارد ناوگان حمل‌ونقل عمومی خواهد شد. همچنین قرارداد ۱۱۰۰دستگاه اتوبوس با شرکت ایران‌خودرو و ۹۰۰دستگاه اتوبوس با شرکت عقاب افشان به امضا رسیده است.

علاوه بر اینکه مکاتبه ۳هزار دستگاه اتوبوس نیز با تولیدکنندگان انجام شده است و در کنار همه این موارد تلاش ما این است که از ظرفیت بخش خصوصی نیز به‌طور کامل استفاده کنیم که در این بخش نیز قرار است ۲هزار دستگاه اتوبوس وارد ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر تهران شود. علاوه بر همه اینها قرار است اتوبوس‌هایی از کشورهای روسیه، چین، اروپا و... وارد شود. البته شهرداری برای مزایده اتوبوس‌های قطری که در جام جهانی به‌کار گرفته شده‌اند نیز ورود پیدا کرده است. در کنار همه این موارد مذاکراتی نیز برای ورود اتوبوس‌های سه‌کابین و یا تراموا و همچنین اتوبوس‌های دوکابین انجام شده است که همه این موارد به‌صورت جدی در دستور کار قرار دارد. درباره میدل‌باس‌ها باید بگویم، با توجه به اینکه این دستگاه‌ها اتومات نبودند، شهرداری تهران رایزنی‌هایی را انجام داده است تا این میدل‌باس‌ها اتومات شوند و در همین زمینه ۵۰۰دستگاه وارد خط تولید داخل شده است و به‌زودی وارد ناوگان حمل‌ونقل عمومی خواهد شد.

اتوبوس‌های وارداتی یورو۴ هستند

برخی انتقادهایی به واردات اتوبوس‌های خارجی دست دوم مطرح می‌کنند. دراین رابطه باید گفت واردات به‌معنای خالی کردن پشتوانه تولید داخل نیست. برخی اشخاص تصور می‌کنند که این واردات به منزله بی‌توجهی به تولید داخل است. درحالی‌که رئیس‌جمهور دستور واردات این اتوبوس‌ها را صادر کرده است. همچنین سرمایه‌گذاری و تأمین منابع برای واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس انجام شده است. اتوبوس‌های دست دومی که قرار است خریداری شود، چند پله از اتوبوس‌هایی که امروز بازسازی می‌شود، بالاتر است. اتوبوسی که قرار است وارد شود یورو ۴ است و اتوبوسی که در داخل بازسازی می‌کنیم یورو ۲ است. وزارت کشور و وزارت صمت نیز باید مجوز ورود ۵۶ دستگاه اتوبوس دست دومی که بخش خصوصی وارد کرده و همچنان در گمرک بندرعباس است را تأیید کنند.

انتهای پیام/

۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۸
کد خبر: 29962

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =