فوت ۷۰ تا ۱۰۰ بیمار مبتلا به کرونا در تهران صحت ندارد

ادعای ناهید خداکرمی مبنی بر مرگ روزانه ۷۰ تا ۱۰۰ فوت بیمار مبتلا به کرونا رد شد.

به گزارش شهر ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران با بیان اینکه روزانه در تهران بین ۷۰ تا بالای ۱۰۰ نفر بر اثر ابتلا به کرونا یا مشکوک به کووید- ۱۹ دفن می‌شوند طی مصاحبه ای عنوان کرد که مطابق آماری که من دارم، روزانه در بهترین شرایط ۷۰ نفر و در بدترین شرایط کمی بالاتر از ۱۰۰ نفر در تهران بر اثر ابتلا به کووید- ۱۹ جان می‌سپارند و از آنجایی که وزارت بهداشت آمار فوتی‌ها را کلی اعلام می‌کند، تهران هم در دل آمار کلی جا می‌گیرد اما دلیل این تفاوت آماری میان آنچه سخنگوی وزارت بهداشت بیان می‌کند ‌با آماری که ما در دست داریم را باید در دو مسئله جست‌وجو کرد؛ اول اینکه بسیاری از فوتی‌ها، پاسخ تست کرونایشان پس از دفن مشخص می‌شود ‌و علت مرگ عده‌ای دیگر هم آر.دی.اس یا دیسترس تنفسی یا همان رنج تنفسی قید می‌شود. 
کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در واکنش به این ادعا گفت: چنین آماری صحت ندارد. موارد فوتی که می شود به عنوان مورد قطعی در دنیا  معرفی کرد موردی است که تست Pcr مثبت دارد.

او افزود: این اعداد ممکن است براساس گواهی فوتی که پزشکان برای احتیاط در دفن و غسل دادن و تطهیر میت می‌نویسند، گفته شود که قطعا اعتبار ندارد چرا که هیچ جای دنیا آمار مرگ و میر را از آرامستان‌ها دریافت نمی‌کنند.

جهانپور ادامه داد: من متجعب هستم که برخی در تهران واقعا دنبال چه چیزی هستند؟ آنچه مشخص است آمار مرگ و میر براساس تست مثبت Pcr بوده و نمیدانم موارد دیگر چگونه مورد مستند افراد قرار می‌گیرد چرا که در این آمارها موارد احتمالی و مشکوک هم قرار دارد بنابراین دارای اصالت نیست.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: اگر چنین دغدغه‌ای وجود دارد و فکر می‌کنند آمار بیشتر از تعدادی است که توسط سخنگوی وزارت بهداشت اعلام می‌شود، قطعا اولین جایی که باید سراغ تغییر برود حوزه مدیریت شهری، طرح ترافیک و حمل و نقل عمومی است که فکر می کنم به هیچ وجه حداقل به صورت مستقیم با وزارت بهداشت ارتباطی ندارد. مطابق قوانین بیشتر به مدیریت شهری ارتباط دارد.

۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۹
کد خبر: 3001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 10 =