جزئیات نامه اعضای شورای شهر تهران به سران قوا

اعضای شورای شهر تهران با نگارش نامه‌ای خطاب به سران قوا پیشنهاداتی در رابطه با کنترل بحران آلودگی هوا پایتخت ارائه دادند.

به گزارش شهر؛ با توجه به شرایط سخت و بحرانی ناشی از آلودگی هوا در پایتخت، اعضای شورای شهر تهران نامه‌ای را با محتوای پیشنهادات ۵ گانه با ۲۱ امضا خطاب به سران قوای سه گانه کشور تهیه و ارسال کردند.

اعضای شورای شهر تهران در این نامه سرگشاده با اشاره به این مهم که مردم کلانشهر تهران این روزها با بحرانی‌ترین شرایط مواجه هستند تاکید کردند که شهروندان تهران در سال جاری تنها دو روز هوای پاک برای تنفس را تجربه کرده‌اند، در حالی که تعداد روزهای ناسالم و خطرناک به مرز ۱۳۰ روز رسیده است و هر روز نیز به تعداد آن افزوده می‌شود؛ در این شرایط است که با استناد به گزارش نهادهای مسئول بیش از ۲۶ هزار نفر در سال در کل کشور به دلایل مرتبط با آلودگی هوا دچار فوت زودرس شده‌اند و آمار شهروندانی که دچار بیماری‌های مزمن و مهلک قلبی و ریوی می‌شوند، ده‌ها برابر این تعداد است.

در این نامه آمده است: به سران قوای سه گانه پیشنهاد می‌شود ۵ مورد از پیشنهادات اعضای شورای شهر تهران را به عنوان اهم موضوعات، سرلوحه دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط با موضوع قرار دهند که بدین شرح است:

۱. با توجه به نقش ۳۷ درصدی خودروهای فرسوده در آلودگی هوا و کمک به الزام اسقاط واقعی خودروهای فرسوده مهمترین گام در این زمینه خواهد بود.

۲. توسعه زیرساخت و ناوگان حمل و نقل عمومی که منجر به کاهش وابستگی به سفرهای خودرویی و هوایی در شهرها می‌شود، نقش مهمی در این زمینه خواهد داشت که برای کلانشهر تهران هزار رام قطار و چهار هزار دستگاه اتوبوس مورد نیاز مبرم و جدی است.

۳. کمک به تسهیل شرایط بکارگیری وسایط نقلیه برقی با اولویت موتورسیکلت برقی از ضروریت‌های بهبود کیفیت هواست، پیش بینی تبدیل موتور سیکلت‌های موجود تهران به برقی در برنامه هفتم کشور با حداقل سالانه ۵۰۰ هزار دستگاه مورد تقاضاست.

۴. برخورد قاطع با خاطیان و اعمال سیاست‌های تنبیهی در قبال دستگاه‌هایی که با ترک فعل و یا قصور و تقصیر در پیاده‌سازی قانون و اجرای وظایف محوله موجب ناکارآیی سیستم و بروز تداوم شرایط فعلی می‌شوند.

۵. اهتمام مدیریت کاهش تقاضای سفر از طریق توسعه خدمات هوشمند و غیرحضوری و تحقق دولت الکترونیک که وظیفه همه دستگاه‌های ملی و محلی است و استقرار نظام پایش و نظارت جدی آن.

اعضای شورا در پایان نامه تصریح کرده اند: از این رو ما اعضای شورای اسلامی شهر تهران به عنوان نمایندگان مردم شریف این کلانشهر با عرض پوزش از آنان به خاطر تحمل این هوای سمی و آلوده از شورای هماهنگی سران قوا، صدور دستورات اجرایی و عملیاتی را به جد خواستاریم.

انتهای پیام/

۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۳
کد خبر: 30362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 3 =