چرا بلیت حمل‌ونقل عمومی در روزهای آلودگی هوا نیم‌بها نشد؟

کارگروه اضطرار آلودگی هوای تهران در حالی مصوبه «نیم‌بها شدن بلیت وسایل حمل‌ و نقل عمومی در روزهای آلودگی هوای پایتخت» را داده است که زیرساخت‌های اجرای آن نظیر ظرفیت مناسب ناوگان اتوبوسرانی و مترو و البته مجوز شورای شهر به عنوان نهاد بالادستی شهرداری وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار شهر، حدود دو ماه است که بسیاری از کلانشهرهای کشور، به ویژه تهران، شرایط خوبی را از نظر میزان آلاینده ها در هوا ندارند. شرایط جوی، طبیعی و عوامل انسانی دست به دست هم داده‌اند تا پایتخت ۲۶ روزِ وارونگی هوا به صورت مستمر و پی در پی را طی دو ماه زمستان [حدود ۱۴ روز در آذر و ۱۲ روز در دی] تجربه کند.

در همین میان روزهایی که هوا ناسالم بود، کارگروه اضطرار آلودگی هوای تهران طی جلسه ای مصوبه‌ای مبنی بر نیم بها شدن بلیت وسایل حمل و نقل عمومی صادر کرد تا با اجرای طرحی تشویق کننده، از تردد بیشتر خودروهای شخصی در شهر جلوگیری شود.

اما آنچه واضح است اینکه تشویق شهروندان به استفاده بیشتر از ناوگان حمل و نقل عمومی و دوری از خودروی شخصی، نیاز به ظرفیتی مناسب برای جابجایی دارد. همانگونه که رئیس شورای اسلامی شهر تهران می‌گوید: زمانی می‌توانیم بهای بلیت ناوگان حمل و نقل عمومی را ارزان و یا نیم بها کنیم که وسیله‌ای داشته باشیم تا سوار شویم. ۱۰ سال است که اتوبوسی خریداری نشده و بخش اعظمی از آن‌ها که خریداری کرده‌ایم نیز به دلیل اهمال مدیران شهری در دوره پنجم حالا از رده خارج شده اند.

این در حالی است که علیرضا زاکانی شهردار تهران در این‌باره می‌گوید؛ شهرداری این مصوبه را با جان و دل پذیرفته و به وزیر کشور تقدیم کرده است اما زمانی این طرح قابلیت اجرا خواهد داشت که زیرساخت‌های آن فراهم شود.

بررسی ها نشان می دهد که برای اجرای این مصوبه کمیته اضطرار آلودگی هوا دو مشکل وجود دارد؛ اول اینکه شهرداری به تنهایی و بدون مجوز نهاد بالادستی اش یعنی شورای شهر نمی تواند در این زمینه اقدامی کند و دوم اینکه باید اول وسایل نقلیه عمومی به اندازه کفایت باشد تا مردم خودرو شخصی شان را روانه معابر عمومی نکرده و از اتوبوس و مترو استفاده کنند. اما چرا در حال حاضر اتوبوس و مترو به اندازه کافی ندایم؟ جواب این سوال ریشه در عملکرد گذشتگان دارد. متأسفانه مدیریت شهری پیشین [دوره پنجم]، مترو را با انبارهای خالی از تجهیزات مترویی و ناوگانی متشکل از کمتر از ۲ هزار و ۵۰ دستگاه اتوبوس تحویل مدیران فعلی شهر داد. به عبارتی طی 4سال آنها به جای توسعه و تقویت زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی، پایه‌های آن را تضعیف کرده بودند. یعنی تعداد اتوبوس هایی که از مدیران دوره چهارم شهری تحویل گرفته بودند را حتی از نصف هم کمتر کرده و ناوگان مترو را فرسوده؛ زیرا عزمی برای اورهال و نوسازی نبوده است. این در حالی است که زاکانی طی یکسال و اندی که سکان هدایت شهر را در دست گرفته، کوشیده تا در این مدت کم، وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی را تا حدی بهبود ببخشد. در همین راستا قراردادهای بسیاری با وزارت کشور و تولیدکنندگان داخلی برای تأمین اتوبوس و ون و واگن مترو به امضاء رسانده است که تعدادی اتوبوس و ون تحویل گرفته شده و بخش عمده اتوبوس ها را باید عزم بالای تولیدکنندگان داخلی تامین کند. واگن های مترو هم که زمانی بیش از یکسال نیاز دارند تا پس از ثبت سفارش ساخت، وارد چرخه شوند.

البته لازم به ذکر است که مصوبه کارگروه اضطرار آلودگی هوای تهران در شرایط فعلی به معنای الزام شهرداری مبنی بر اجرای این طرح نیست چرا که برای اجرایی شدن نیاز به تأیید شورای اسلامی شهر تهران دارد. یعنی مصوبه کارگروه اضطرار آلودگی هوا ابتدا باید توسط شورای اسلامی شهر تهران تصویب شود تا شهرداری امکان اجرایی کردن آن را داشته باشد چرا که طبق قانون نهاد بالادستی شهرداری، شورای شهر محسوب می‌شود.

ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران هم در گفت‌وگو با شهر، اعلام می‌کند که تاکنون لایحه ای از سمت شهردار تهران مبنی بر نیم بها شدن بلیت وسایل حمل و نقل عمومی در زمان آلودگی هوا به شورای شهر ارائه نشده است.

همچنین وی تأکید می‌کند که شهرداری تهران اختیاری برای اجرای مصوبه کارگروه اضطرار آلودگی هوای تهران ندارد و ابتدا باید از شورا اجازه داشته باشد.

امانی در بخش دیگری از سخنان خود می‌گوید: باید شهردار تهران لایحه‌ای در این خصوص به شورای اسلامی شهر تهران ارائه دهد. سپس پس از بررسی و بحث اعضای کمیسیون، در صحن شورا درخصوص تصویب این لایحه تصمیم گیری خواهد شد.

وی همچنین تعیین ردیف بودجه برای «نیم بها شدن بلیت وسایل حمل و نقل عمومی در زمان آلودگی هوا» را منوط به بررسی و تصمیم گیری اعضای شورا می‌داند.

انتهای پیام/

۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۴
کد خبر: 30606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 8 =