ضرورت اجرای طرح بهسازی نسبی در منطقه ۵

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران، پس از بازدید و هم اندیشی با شهردار منطقه ۵، فعالیت‌های شهرداری منطقه ۵ در پیشگیری از بحران‌ را بسیار موثر و قابل تحسین توصیف کرد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه۵، رضا کرمی محمدی گفت: مباحث مربوط به مدیریت و پیشگیری از بحران‌های مختلف، در منطقه ۵ با جدیت و تلاش بسیار انجام شده و در حال انجام است. همکاری شهرداری منطقه ٥ با سازمان پیشگیری و مدیریت بحران، بسیار عالی است و خوشبختانه جناب آقای حیدری، شهردار منطقه ٥، بیشترین همکاری را با سازمان داشته‌اند و اقدام‌های بی نظیری را انجام داده‌اند.  

او هدف از این بازدید را بحث و تبادل نظر درباره بروز خطرات احتمالی از قبیل  وقوع سیل و زلزله و یا سایر خطراتی که ممکن است شهروندان را در بافت‌های فرسوده تهدید کند، ذکر کرد و افزود: بازدید مفیدی بود چرا که اطلاعات ما  نیز از شرایط منطقه به روز رسانی شد.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران افزود: شهرداری منطقه ٥، اقدام‌های بسیار خوبی در دو سال گذشته، درزمینه پیشگیری از بحران‌ها و مخاطرات، به ویژه  پیشگیری از آبگرفتگی و وقوع سیل در بافت فرسوده و علاوه بر این، جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز انجام داده  و به شدت و به طور جدی،  روی این موضوعات کار کرده است. اقدام‌های شهرداری منطقه ٥، به ویژه در زمینه پیشگیری از آب گرفتگی بی نظیر است.  

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران ‌در باره لایروبی در منطقه ٥ با جدیت دنبال می شود، گفت: لایروبی کانال‌ها در منطقه ٥ با جدیت و به خوبی انجام شده و در حال انجام است.

کرمی محمدی در باره نصب ۷۰ عدد مخزن آب در مناطق پر جمعیت تهران گفت: یکی از مباحث  مهم  دیگر، پیشگیری از آسیب های احتمالی هنگام وقوع زلزله  و همچنین تمهیدات لازم پس از وقوع زلزله برای مردم است.  به همین منظور، شرکت آب و  فاضلاب، طرحی دارد که  قرار است در هر محله ای یک مخزن بزرگ آب شرب،  نصب کند، این طرح آماده شده  است و در حال ساخت مخازن هستند.

او ادامه داد: شرکت آب و فاضلاب قرار است ٧٠ عدد مخزن را در سال ٩٩ نصب کند از آنجا که منطقه ٥، یکی از مناطق پرجمعیت است به نظر می رسد اگر ۳ عدد از این مخازن در منطقه ۵ نصب شود، اقدام موثری خواهد بود.  

او اظهار امیدواری کرد که این اقدام با همکاری بین بخشی بین شهرداری منطقه ٥ و شرکت آب و فاضلاب به نتیجه مطلوب برسد.

 رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران‌ از طرحی به نام طرح بهسازی نسبی سخن گفت. به گفته این مقام مسئول، اجرای  طرح بهسازی نسبی در بافت‌های فرسوده به کاهش تلفات و خسارات ناشی از زلزله کمک می کند.

کرمی محمدی افزود: ممکن است خانه بعد از زلزله قابل سکونت نباشد اما سقف بر سر مردم آوار نمی شود و آسیب و تلفات، کاهش می یابد. او گفت:  از سال گذشته با سازمان نوسازی و معاونت شهرسازی صحبت کردیم و الان طرح تقریبا به مرحله ای رسیده که مجوز بهسازی نسبی را بدهند. مطالعات این طرح حدود ١٠ سال قبل انجام شد و آزمایش های مختلفی صورت گرفت. دستور العمل بهسازی بافت‌های فرسوده تهیه شد، هفته گذشته مرکز تحقیقات ساختمان مسکن آن را تایید کرد و هم اکنون این طرح، قابلیت اجرا دارد.

 رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران‌ خاطر افزود: اجرای طرح بهسازی نسبی در مناطق ١١ و ١٢ که داری بافت فرسوده بیشتری هستند و در منطقه ۵ که دارای گسل است، بسیار مهم  و حیاتی است.  

او در باره سنجش ارتفاع برف به صورت آنلاین، افزود: دستگاه برف سنج برای مناطق برف خیز که البته بیشتر مناطق شمالی تهران هستند،  طراحی شده است. این دستگاه در حال حاضر در فاز  اول، ارتفاع برف را به طور آنلاین نشان می‌دهد. این دستگاه با هشدار  به موقع، ما رادر مدیریت شرایط هنگام بارش برف در فصل زمستان کمک می‌کند.   ▪️ضرورت آموزش های همگانی

کرمی محمدی افزود: نکته‌ای که در مدیریت بحران، بسیار اهمیت دارد، موضوع آموزش است. با ارائه حتی  یک آموزش کوچک، می توان، از آسیب های بسیار جدی جلوگیری کرد.  

او ادامه داد: به همین دلیل، سال گذشته با شبکه۵ وارد مذاکره شدیم که  به مردم از طریق رسانه ملی، آموزش دهیم. یکی از سوله ها را به عنوان سوله شهر آماده و تجهیز و در هر منطقه، یک محله را به عنوان پایلوت انتخاب کرده ایم. این طرح با مشارکت مردم انجام می شود.  یعنی خود مردم، وارد صحنه می شوند و  مخاطرات منطقه را شناسایی و اطلاع رسانی می‌کنند و  درباره چگونگی پیشگیری از خطرات  آموزش می‌دهند. این تجربه بسیار عالی است و استقبال خوبی از آن شد  و و نشان می دهد که‌ چقدر ظرفیت این کار وجود دارد. از مناطق درخواست می‌کنیم تا حد توان و امکان،  به ما در اجرای این طرح کمک کنند.

 رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران‌ از فریدون حیدری شهردار منطقه ۵ و رضا حاجی حسینی به دلیل فعالیت‌های شایسته برای پیشگیری از بحران قدردانی کرد.  

پشهردار منطقه ۵ نیز گفت:با توجه به نگرانی‌هایی که در مورد خطر سیلاب در منطقه وجود داشت در مورد رفع نقاط آبگیر در منطقه کارهای بزرگی انجام شده است.

فریدون حیدری  درباره اقدام های منطقه ۵ برای آبگرفتگی و لایروبی مسیل‌ها ،افزود: درکانال دره زرنو کار بسیار ارزشمندی در مورد مرمت حوضچه و زیباسازی محیطی آن در دست برنامه‌ریزی و اقدام است که معاونت فنی و عمرانی منطقه  تا پیش از فصل بارش آن را اجرایی می‌کند.

او ادامه داد : دره ذغالی کاری نیمه‌کاره و رها شده بود اما اکنون با همکاری منطقه و شرکت خاکریز آب، عملیات ایجاد دو حوضچه و حفاری و لوله‌گذاری به منظور هدایت آب‌های سطحی در حال انجام است که در برخی نقاط  نیز به اتمام رسیده است. حیدری تاکید کرد: باید عوامل ایجاد کننده خطر در منطقه را برطرف کنیم تا مدیریت و کنترل بیشتر و بهتر در زمان بحران داشته باشیم.   

حبیب پوش پارس گفت: او با رفع و اصلاح نقاط آبگیر منطقه بسیاری از مشکلات مردم را حل کرد، ایشان نه تنها در منطقه ۵ بلکه در سایر مناطق کارهای گسترده و بسیار موثری انجام می‌دهند.

  او اضافه کرد: به هر میزان که شهرداری تهران بتواند از ظرفیت و توان نیروهای کارآمد و با تجربه استفاده کند با کمترین امکانات بیشترین بهره ها را خواهد برد.

شهردار منطقه ۵ با بیان اینکه تمام تلاش ما این‌ است که محیطی امن ایجاد کنیم تا شهروندان در آرامش باشند، گفت: در سال گذشته چند مورد موانع و معضلاتی در مسیر کانال‌ها داشتیم که بخشی از آن را سال ۹۸ وبخش دیگر را در سال جاری برطرف کرده‌ایم، تعدادی از این کانال‌ها در بارش‌های نسبتا شدید باعث خروج آب به بیرون ازکانال و ایجاد مشکل برای اهالی اطراف می‌شد. حیدری به عملیات رفع سه گلوگاه سیلابی منطقه در خیابان تقدیری، سلیمی جهرمی و ارم اشاره کرد و گفت: این پل‌ها بیش از ۳۰ درصد  کانال را تحت تاثیر قرار داده، گنجایش کانال را کم و در برخی نقاط لایروبی آن را غیر ممکن کرده بود.

او در پایان اضافه کرد: برنامه ما آمادگی کامل برای بارندگی‌های امسال است، تا با هدایت و توزیع آب‌های سطحی از وقوع سیلاب و آبگرفتی معابر در فصل بارندگی پیشگیری کنیم.

حیدری به شناسایی و رفع خطر ۲۱۸ نقطه  آبگیر منطقه اشاره کرد و گفت: این نقاط به صورت درجه یک، دو و سه سطح بندی شده اند. تعداد ۲۱۸نقطه آبگیر در بارندگی سال گذشته برطرف شده و مابقی تا پیش از فصل بارش‌ها رفع می‌شود.

شهردار منطقه٥ اظهار داشت: با اقدام‌های مناسبی که در سال گذشته صورت گرفت، به میزان قابل توجهی از آبگرفتگی و خسارت‌های ناشی از آن جلوگیری شد.

۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۸
کد خبر: 3062

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 8 =