آخرین وضعیت نگهداری و بهسازی پل‌های پایتخت + جزییات اجرا

همانطور که ایجاد زیر ساخت‌های عمرانی در کلانشهر تهران مهم و ضروری است، به همان اندازه نگهداشت این سازه های بزرگ عمرانی نیز یکی از مهمترین برنامه هایی است که مدیریت شهری برعهده دارد. در این رابطه تا قبل از تصمیم شهرداری مبنی بر انتقال وظایف شرکت یادمان سازه به سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران، این سازمان توانسته بود از تعمیر ماهی ۴/۱ دستگاه پل بین سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۸ به تعمیر و نگهداری۱۴ دستگاه پل در ۹ ماهه ۱۴۰۱ برسد.

به گزارش خبرنگار شهر؛ تامین نیازهای شهر تهران در حوزه زیر ساخت های عمرانی به منظور بهبود عملکرد ترافیکی در شهر تهران از جمله وظایفی است که شهرداری در دهه های اخیر برعهده دارد. که البته بررسی ها نشان می دهد ادوار قبل توجه چندانی به این رویکرد مهم نداشته اند.

آنطور که امین شالبافان، مدیرعامل شرکت یادمان سازه عنوان می کند: ابنیه عمرانی اعم از پل ها، بزرگراه ها و سایر سازه های این چنینی به عنوان سرمایه های شهر تهران محسوب می شوند که با هزینه های بالایی ساخته شده اند، در نتیجه برای حفظ این سرمایه ها ضروری است تا در جهت حفظ و نگهداری و همچنین تعمیر و مرمت آن برنامه های مدون و مهندسی شده ای از سوی شهرداری تهران اتخاذ و اجرا شود.

 در دهه ۹۰ و زمان مدیریت شهری وقت شهرداری تهران توسعه زیرساخت های عمرانی شهر تهران در دستور کار شهرداری قرار گرفت. اجرای طرح جامع شهر تهران و لزوم تکمیل رینگ بزرگراهی، معابر درون شهری و پل های سواره رو، نهضتی بود که در نیمه اول این دهه به صورتی جدی پیگیری شد. این در حالی بود که در کنار سازه های بتنی جدیدی که ساخته می شود، به همان اندازه و شاید بیشتر نیز چنین سازه هایی در ادوار گذشته در تهران توسط شهرداران وقت و یا دولت های وقت ساخته و به بهره برداری رسیده بود.

بر همین اساس نگهداشت و بهبود وضعیت سازه های قبلی از یک سو و از سوی دیگر نگهداری از سازه های بتنی که در دهه ۹۰ ساخته می شد؛ ضرورت ایجاد مجموعه ای که به صورت تخصصی به مرمت، بهبود، بازسازی و تعمیر پل های سواره رو بپردازد، احساس شد. بر همین مبنا شرکت یادمان سازه که تا قبل از واگذاری این وظیفه، ساخت سازه های بتنی بزرگی مانند برج میلاد را در کارنامه خود داشت؛ برای این منظور انتخاب شد.

شالبافان درباره اهم فعالیت هایی که شرکت یادمان سازه از ابتدای تاسیسش در سال ۱۳۷۳ تا زمان واگذاری مسئولیت نگهداری از پل های سواره رو انجام داده است، به خبرنگار شهر می گوید: از مهمترین فعالیت های انجام شده توسط شرکت یادمان سازه می توان به پروژه هایی مانند برج میلاد، مرکز همایش های بین المللی و  مجموعه های جنبی و همچنین مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب و ساخت و تکمیل پایگاه های پشتیبانی مدیریت بحران اشاره کرد.

به گفته وی؛ شرکت یادمان سازه در سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۸ و همچنین از انتهای زمستان سال ۱۴۰۰ تا انتهای پاییز ۱۴۰۱ ماموریت تعمیرات تخصصی، نگهداشت و مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای پل های سواره رو شهر تهران را  بر عهده داشته است.

تعمیرات تخصصی پل های سواره رو شهر تهران به اندازه ساخت این سازه بزرگ اهمیت دارد. کما اینکه می توان این ادعا را مطرح کرد که نگهداری از این سازه ها و انجام تعمیرات تخصصی آن به مراتب سخت تر است.

آنطور که مدیرعامل شرکت یادمان سازه عنوان می کند؛ تعمیرات تخصصی پل‌های سواره رو شهر تهران شامل: تعمیرات تخصصی عمومی پل های سواره رو، تعمیرات تخصصی خاص پل های سواره رو و روکش اپوکسی پل های فلزی سواره رو است. همچنین این تعمیرات به صورت عمومی در قالب ترمیم و تعویض درز انبساط، ایزولاسیون و روکش آسفالت، زهکش و سیستم جمع آوری آبهای سطحی، تعویض نئوپرن ها، ترمیم روکش پیاده روها، تیرها،ستون ها، فونداسیون و کوله های بتنی، عرشه پل، تیرها و اتصالات فلزی و آسیب های ناشی از آبشستگی ستون های واقع در بستر رودخانه ها صورت می گیرد.

آخرین وضعیت نگهداری و بهسازی پل‌های پایتخت + جزییات اجرا

بررسی عملکرد شرکت یادمان سازه در ۱۲ سال اخیر حکایت از آن دارد که در طول ۷ سال ابتدایی ماموریت شرکت در این حوزه،  تعداد ۱۲۰  دستگاه پل تعمیر و مرمت شد و از انتهای سال ۱۴۰۰ تا زمستان ۱۴۰۱  نیز تعمیرات تخصصی و نگهداشت ۷۵۳ دستگاه پل سواره رو  بر عهده شرکت یادمان سازه بود که در مدت این ۹ ماه تعداد ۱۱۸ دستگاه پل تعمیر و مرمت شده است.

شالبافان همچنین تاکید می کند: از میان این ۱۱۸ دستگاه پل،  ۳۳ دستگاه پل در پهنه شمال شرقی، ۴۷ دستگاه پل در پهنه شمال غربی، ۲۳ دستگاه پل در پهنه جنوب شرقی و ۱۵ دستگاه پل در پهنه جنوب غربی قرار دارد. این در حالی است که در این ۹ ماه و پس از حدود ۴سال وقفه روکش اپوکسی ۳ دستگاه پل شامل پل تقاطع خیابان‌های حافظ با آیت ا... طالقانی، پل تقاطع خیابان های حافظ با جمهوری و پل آزمایش به همراه تعمیرات خاص ۲ دستگاه پل دیگر شامل زیرگذر پارکینگ شمالی حرم مطهر امام خمینی(ره) و زیرگذر علم و فناوری شهر قدس  انجام و روکش اپوکسی پل چوبی و تعمیرات خاص پل تقاطع بزرگراه یادگار امام (ره) با خیابان ستارخان به همراه پل تقاطع بزرگراه آیت ا... هاشمی رفسنجانی با بلوار سعادت آباد  نیز در دست انجام است.

مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای پل‌های سواره رو شهر تهران

در بحث مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای پل‌های سواره رو شهر تهران باید به این مساله اشاره کرد که تقویت ستون‌ها با ژاکت بتنی، تقویت سر ستون‌ها با افزایش مقطع، عملیات پس کشیدگی، تقویت فونداسیون، خاکبرداری، تخریب، برچیدن کاور، کاشت میلگرد، آرماتور بندی، قالب بندی و بتن ریزی، اجرای پرایمر ستون‌ها و خاکریزی از جمله کارهایی است که در این حوزه انجام می شود.

شالبافان در این باره به خبرنگار شهر یادآور می شود:  در طول ۷ سال ابتدایی ماموریت شرکت در این حوزه،  تعداد ۲۳ دستگاه پل مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای شد که از جمله شاخص ترین آنها می توان به نوسازی و تغییر وضعیت پل کریمخان از ساختاری فلزی به کامپوزیت بتنی اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت یادمان سازه درباره عملکرد خود در این دوره مدیریت شهری توضیح می دهد: از انتهای سال ۱۴۰۰ تا انتهای پاییز ۱۴۰۱ نیز مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای ۱۴ تقاطع غیرهمسطح در سطح شهر تهران بر عهده شرکت یادمان سازه بود. این در حالی است که از میان ۱۴ تقاطع غیرهمسطح که مقاوم سازی آنها بر عهده شرکت یادمان سازه بود، مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای پل تقاطع بزرگراه یادگار امام (ره) با بلوار مرزداران ( ۱دستگاه) با ۱۰۰درصد پیشرفت به اتمام رسیده است.

وی درباره مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای پل های سواره رو شهر تهران نیز می گوید: پل تقاطع بزرگراه شهید چمران با نمایشگاه بین المللی تهران( ۴دستگاه) با پیشرفت ۹۰درصدی، پل تقاطع بزرگراه های شهید همت با شیخ فضل ا... نوری ( ۲دستگاه) با پیشرفت ۶۵ درصدی، پل تقاطع بزرگراه  شهید همت با رودخانه کن ( ۲دستگاه) با پیشرفت ۶۰ درصدی، پل تقاطع بزرگراه های شهید سلیمانی با حقانی ( ۱ دستگاه) با پیشرفت ۷۵ درصدی، پل تقاطع بزرگراه شهید بابائی با بلوار شهید روته  (استخر) ( ۲دستگاه) با پیشرفت ۶۵ درصدی در حال انجام است. این در حالی است که این پروژه ها از دوره قبلی مدیریت شهری، حدود ۴ سال  مسکوت مانده بود.

آخرین وضعیت نگهداری و بهسازی پل‌های پایتخت + جزییات اجرا

گزارش های شرکت یادمان سازه نشان می دهد در حوزه مقام سازی و بهسازی لرزه ای پل های شهر تهران؛ پل تقاطع بزرگراه شهید همت با خیابان گاندی ( ۱ دستگاه) با پیشرفت ۱۵ درصدی، پل تقاطع بزرگراه شهید همت با خیابان ولیعصر (عج) ( ۲دستگاه) با پیشرفت ۱۰ درصدی، پل تقاطع بزرگراه شهید همت با بلوار نلسون ماندلا ( ۱ دستگاه) با پیشرفت ۱۰ درصدی،  پل تقاطع بزرگراه آیت ا... هاشمی رفسنجانی با بلوار فرحزادی ( ۱دستگاه) با پیشرفت ۱۰ درصدی، پل تقاطع بزرگراه شهید آوینی باخط  راه آهن ( کمربندی شهر ری)( ۲دستگاه) با پیشرفت ۲۵ درصدی،  پل تقاطع بزرگراه شهید فهمیده با بلوار شیشه مینا (ضلع شرقی استادیوم آزادی) ( ۲دستگاه) با پیشرفت ۱۰ درصدی، پل تقاطع بزرگراه شهید فهمیده با بلوار چوگان (ضلع غربی استادیوم آزادی) ( ۲دستگاه) با پیشرفت ۱۰ درصدی در این دوره مدیریت شهری آغاز و در حال انجام  و مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای پل تقاطع خیابان های حافظ با انقلاب  ( ۱ دستگاه) نیز درآستانه برگزاری مناقصه است.

ماتریس تفکیک وظایف تعمیر، نگهداری، بهسازی سازه ای و  لرزه ای پل های شهر تهران

با توجه به اهمیت حفاظت، حراست و همچنین نگهداری و نگهداشت پل های سواره رو شهر تهران و احصاء وظایف و مشخص شدن متولیان هر بخش، کارگروهی شامل مدیران و کارشناسان شرکت یادمان سازه، سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران و همچنین اداره کل هماهنگی فنی و عمرانی سازمان ها و مناطق شهرداری تهران تشکیل شد. شالبافان درباره نتیجه برگزاری این جلسات می گوید: در این جلسات متعدد «ماتریس تفکیک وظایف تعمیر، نگهداری، بهسازی سازه ای و لرزه ای پل های سواره رو شهر تهران» تهیه شد و بعد از جمع بندی و تصویب در کارگروه یاد شده، توسط معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران به کلیه مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران ابلاغ شد.

وی درباره ماتریس تفکیک وظایف تعمیر، نگهداری، بهسازی سازه ای و لرزه ای پل های سواره رو شهر تهران نیز توضیح می دهد: این ماتریس متشکل از ۳ گام «تهیه اسناد فنی و دستورالعمل های تعمیر و نگهداری»، «مطالعات تعمیر، نگهداری و راهبری سامانه جامع تعمیر و نگهداری پل های شهر تهران» و «اجرای طرح های تعمیر و نگهداشت پل ها» می باشد و شرح وظایف هر یک از سازمان ها و شرکت های زیر مجموعه معاونت فنی و عمرانی و همچنین مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران در آن مشخص شده است.

انتهای پیام/

۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۲
کد خبر: 30635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =