بیست شنبه امید و افتخار در یک قاب

علیرضا زاکانی شهردار تهران مردادماه امسال و در آستانه یک‌سالگی دوره ششم مدیریت شهری پایتخت، از افتتاح و کلنگ‌زنی طرح‌های شهری در قالب شنبه‌های امید و افتخار خبر داد و حالا تلاش شهرداری تهران در این زمینه به بیستمین شنبه امید و افتخار رسیده است.

به گزارش خبرنگار شهر، در آستانه یک سالگی مدیریت شهری دوره ششم، علیرضا زاکانی برای اولین بار در جمع خبرنگاران از پیش‌بینی برنامه‌ای با عنوان «شنبه‌های امید و افتخار» سخن گفت و اعلام کرد که تا ۱۲ بهمن ماه امسال، تهران در شنبه‌های هر هفته شاهد افتتاح و یا آغاز عملیات عمرانی طرح‌های متعدد خواهد بود و از ۱۲ بهمن ماه نیز، همه روزه افتتاح و کلنگ زنی پروژه‌های شهر انجام خواهد شد.

اولین شنبه امید و افتخار؛ افتتاح پایانه بزرگ اکباتان

در همین راستا اولین شنبه امید و افتخار در تاریخ ۲۹ مردادماه با افتتاح پایانه بزرگ اکباتان آغاز شد تا بزرگ‌ترین پایانه زیرزمینی قطارهای شهری کشور در پایتخت بهره‌برداری شود. این پایانه ۷۰ هزار مترمربعی که ۶ برابر یک ایستگاه معمولی مترو است و در بخش غربی خط ۴ قرار دارد، پس از ۱۴ سال به سرانجام رسید و به طور رسمی در چرخه خدمت به مردم قرار گرفت.

پایانه اکباتان که در دو طبقه طراحی شده و شامل هفت کیلومتر ریل‌گذاری معادل ۳۰ درصد از ریل‌گذاری خط ۴ است، ۱۹ سوزن دارد. در حالی که پیش از این، خط ۴ در مجموع ۱۹ سوزن داشت و با احتساب ویژگی‌های قابل توجه این طرح، توسعه مترو با افتتاح پایانه اکباتان، آغازگر شنبه‌های امید و افتخار شد. پایانه‌ای که به گفته مجتبی شفیعی معاون سابق حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، در حوزه تعمیر و نگهداری، سرویس‌های دوره‌ای و… مزایای بسیاری دارد و می‌تواند کمک‌کننده مدیریت در شرایط اضطرار برای اعزام یا تخلیه قطارها باشد.

 بیست شنبه امید و افتخار در یک قاب

بزرگترین پایانه زیرزمینی قطارهای شهری در کشور، دهانه‌هایی به عرض ۳۸ متر برای انجام تعمیرات دارد و ظرفیت پذیرش ۲۱ رام قطار و ۹ خط دارای سرویس تعمیراتی در این پایانه ایجاد شده است. پایانه اکباتان از بارانداز و جرثقیل های غول پیکر برخوردار بوده و به سیستم هوای فشرده مجهز است. این پایانه که به دلیل زیرزمینی بودن، حافظ محیط زیست است، ۲۱ هزار مترمربع کانال تهویه هوا دارد. یکی از ظرفیت‌های قابل توجه پایانه اکباتان، پیش بینی امکانی برای ایجاد پلازای شهری و اماکن تفریحی روی سقف آن در فاز دوم است.

بنا بر اعلام مدیرعامل سابق شرکت متروی تهران، منحصر به فرد بودن این پایانه به دلیل زیرزمینی بودن آن است. در محلی همچون اکباتان که یکی از شهرک‌های هویت و شناسنامه‌دار پایتخت است، اگر این پایانه بر روی زمین احداث می شد، هزینه کمتری نیاز داشت، اما هویت منطقه به هم می‌خورد؛ لذا هزینه بیشتری برای ساخت این پایانه زیرزمینی صورت گرفت تا آسیبی به شهر نشینی و بافت این منطقه وارد نشود.

دومین شنبه امید و افتخار؛ آغاز ساخت شاخه غربی بزرگراه یادگار امام (ره)

پنجم شهریورماه آغاز عملیات عمرانی احداث شاخه غربی بزرگراه یادگار امام (ره) دومین شنبه امید و افتخار را رقم زد و این پروژه با تفاهمات انجام شده از سوی شهرداری تهران با وزارت دفاع، ارتش و آموزش و پرورش کار خود را با حضور شهردار تهران آغاز کرد.

 شهردار تهران در آیین آغاز عملیات عمرانی این طرح اعلام کرد که بخش اول آن به طول ۴.۷ کیلومتر، امسال تحت عنوان پروژه شهید بروجردی اجرا و به بهره‌برداری می‌رسد و پنج کیلومتر دیگر آن نیز از بزرگراه فتح تا بلوار دریا در طول مدت ۲۴ ماه اجرا می‌شود.

 بیست شنبه امید و افتخار در یک قاب

این پروژه که به گفته مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ۴ سال گذشته عملیات عمرانی آن متوقف شده بود، در دوره جدید به عنوان یکی از اولویت‌های شهرداری تهران مورد توجه قرار گرفت که به دنبال اجرای آن بافت فرسوده اطراف بخش غربی این بزرگراه نیز دچار تحرک شده و وضعیت بهتری پیدا خواهد کرد.

شاخه‌ غربی ادامه بزرگراه یادگار امام(ره) طبق طراحی‌های صورت گرفته، به صورت یک زیرگذر روباز با طول حدود ۲ کیلومتر از محدوده خیابان دستغیب (زیرگذر موجود) آغاز شده و پس از گذر از مسیر میدان جی، پادگان جی، تقاطع بلوار استاد معین و میدان فتح به بزرگراه فتح متصل می‌شود.

این شاخه از میدان شهیدان جی آغاز شده و پس از عبور از اراضی پادگان جی در تراز منهای یک تا غرب میدان فتح و سپس از طریق بزرگراه فتح تا تقاطع بلوار بهار و نهایتا بزرگراه شهید بروجردی ادامه می‌یابد.

بنابر اعلام معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، در این پروژه علاوه بر احداث زیرگذر، چند دستگاه پل و یک تونل، احداث دسترسی‌های جدید، اصلاحات هندسی معابر موجود و شبکه جمع‌آوری و هدایت آبهای سطحی با هزینه‌ای بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد ریال اجرا می‌شود.

به منظور اتصال این مسیر به‌هم پیوسته بزرگراهی به بلوار بهار، بزرگراه شهید بروجردی و درنهایت آزادراه تهران- ساوه؛ احداث تقاطع غیرهمسطح بزرگراه فتح با بلوار بهار نیز در دستور کار این پروژه قرار دارد.

احداث شاخه غربی ادامه بزرگراه یادگار امام(ره) و اتصال آن به تقاطع بزرگراه فتح با بلوار بهار با توجه به پروژه‌های در حال اجرای بزرگراه شهید بروجردی و بلوار بهار، این معبر بزرگراهی شمالی-جنوبی را به جاده ساوه متصل کرده و به عنوان یکی از محورهای اصلی غرب تهران که از شمال‌غرب تا جنوب‌غرب امتداد دارد، مطرح خواهد کرد.

بر اساس آخرین آمارهای اعلام شده، در محدوده پادگان جی از اراضی وزارت دفاع از ۳۰۰ حلقه شمع مورد نیاز برای احداث زیرگذر تاکنون ۱۰۰ حلقه شمع اجرا شده و حدود ۲۰۰ حلقه شمع در مرحله حفاری و آرماتورگذاری و عملیات حفاری و خاکبرداری بخش‌هایی از زیرگذر نیز در حال انجام است.

سومین شنبه امید و افتخار؛ کلنگ‌زنی ۵ هزار واحد مسکونی

همزمان با سومین شنبه امید و افتخار در ۱۲ شهریورماه ۱۴۰۴، کلنگ‌زنی پنج هزار واحد مسکونی از محل پروژه های قرارگاه مسکن در جوار حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی، شهردار تهران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران و دیگر مسئولان، انجام شد. در همین راستا حدود ۲۵۰ میلیارد تومان پروژه زیرساختی، خدماتی، رفاهی، ورزشی و پارکینگ در محله نفرآباد آغاز و احداث دو مجموعه رفاهی شامل زورخانه و زائرسرا با معماری ایرانی-اسلامی در جوار حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام عملیاتی شد.

شهردار تهران در سومین شنبه امید و افتخار اعلام کرده بود که ۳۰ سال، ساکنان محله نفرآباد دچار مشکلات فراوانی بودند و با کلنگ‌زنی این تعداد واحد مسکونی، پرونده آزار و اذیت ۳۰ ساله بسته و روح جدیدی به محله نفرآباد دمیده خواهد شد.

به گفته زاکانی نیاز منطقه به یک طبقه اضافی در این محله، به دولت جهادی و انقلابی منعکس و با همکاری میراث فرهنگی، این مهم محقق و باعث گره‌گشایی شد.

 بیست شنبه امید و افتخار در یک قاب

بر اساس اعلام معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران، دو هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال بودجه شهرداری برای بخشی از پروژه های عمرانی و زیرساختی در محله نفرآباد اختصاص یافت تا اقدامات اجرایی شود.

این پروژه با موافقت کمیسیون ماده پنج شهر تهران درخصوص افزایش یک طبقه ای در حوزه ساخت و ساز، نوسازی در این بافت فرسوده را رقم خواهد زد.

بنابر اعلام معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، اجرای پروژه‌های مسکونی حدود ۲ سال زمان نیاز دارد اما درواقع ۶ ماه تا دو سال، تمام پروژه‌های خدماتی و زیرساختی به بهره‌برداری خواهد رسید. در بخش پروژه‌های زیرساختی نفرآباد، تمام منابع از طرف شهرداری تامین شده اما پروژه‌های مسکونی، با مشارکت بخش خصوصی  و هماهنگی با سایر نهادها اجرایی می شود. در واقع به نوعی آورده شهرداری در بخش مسکن زمین و پروانه است اما در نفرآباد علاوه بر زمین و مسکن، منابع مالی از سوی شهرداری تامین می‌شود.

چهارمین شنبه امید و افتخار؛ افتتاح فاز یک بوستان ایرانیان

فاز یک بوستان ایرانیان به مساحت ۱۶ هکتار در منطقه ۱۹ تهران، ۱۹ شهریورماه امسال همزمان با چهارمین شنبه «امید و افتخار» افتتاح و دو هزار و سیصد و چهل و ششمین پارک پایتخت به فضای سبز تهران اضافه شد.

این بوستان که قرار است وسعت آن با اجرای فاز بعدی به ۴۳ هکتار افزایش پیدا کند، کاربرد خدماتی خواهد داشت و شهرداری تهران به دنبال این است که در کنار این رویکرد، در خلازیر نیز رویکرد اقتصادی را مورد توجه قرار دهد تا باعث ارتقاء منطقه شود. لازم به توضیح است که این زمین در منطقه خلازیر به محلی برای حضور معتادان متجاهر تبدیل شده بود اما با تملک زمین و تبدیل آن به بوستان، ضمن ایجاد امنیت در آن محدوده برای شهروندان، سرانه فضای سبز پایتخت نیز افزایش یافته است.

 بیست شنبه امید و افتخار در یک قاب

در بوستان ایرانیان بناست نمادهای تمام اقوام ایرانی به نمایش گذاشته شود و دو مرحله برای توسعه آن در نظر گرفته شده است. به گفته زاکانی ۱۹.۵ هکتار زمین تملک شده که در مرحله اول ۱۶ هکتار آن افتتاح شده است. به طوری که در بحث مناسب‌سازی این پارک، الگو است. ضمن اینکه نوع فضای سبز از حالت سنتی گذشته و با مصرف بالای آب به فضای سبز دائمی تبدیل شده که جنبه مصرف آب نیز در  آن کنترل می شود.

در این بوستان ۳۰۰ هزار درخت، درختچه و گونه گیاهی مقاوم به کم‌آبی کاشته شده و دارای امکاناتی از جمله زمین بازی کودکان، زمین ورزشی، نمازخانه، آبنما، مخزن آب، پست برق، دو ساختمان سرویس بهداشتی، موزه آجر (در دست اجرا)، مسیر بساوایی، پارکینگ طبقاتی(فاز ۲)، مسیر دوچرخه‌سواری، ایستگاه سلامت، زمین ورزشی چندمنظوره و ... است. همچنین ۳ باغ‌راه و ۶ پیاده‌راه نیز در این بوستان ایجاد شده است.

این پروژه از تیرماه سال ۱۴۰۰ در اختیار سازمان عمرانی مناطق قرار گرفت و بعد از ۱۴ ماه در شهریورماه ۱۴۰۱ عملیات اجرایی فاز یک آن به پایان رسید.

بوستان ایرانیان مجهزترین پارک از نظر زیرساخت برای افراد کم‌توان است و علاوه بر ایجاد رمپ جهت سهولت رفت و آمد این افراد، در طراحی مسیرها، نمازخانه و سرویس‎های بهداشتی مناسب‌سازی لازم انجام شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در آیین افتتاح بوستان ایرانیان گفته بود که این پروژه در دوره چهارم آغاز و تصویب شده اما کار اجرایی و عملیاتی درستی روی آن انجام نشده بود که در این دوره مجدداً عملیات اجرایی آن آغاز شد و با یک کار شبانه‌روزی به این مرحله رسید.

پنجمین شنبه امید و افتخار؛ آغاز ساخت ۱۴ بازار میوه و تره‌بار

همزمانی ۲۶ شهریورماه با اربعین حسینی باعث شد که پنجمین شنبه امید و افتخار به دوم مهرماه موکول شود. در شنبه پنجم، ساخت ۱۴ میدان، بازار و بازارچه میوه‌وتره‌بار آغاز و توسعه پنج بازار میوه و تره‌بار با حضور شهردار تهران و اعضای شورای اسلامی شهر تهران افتتاح شد.

مجموعا در پنجمین شنبه در ۱۴ نقطه واقع در ۷ منطقه  ۱، ۲، ۴، ۷، ۱۷، ۲۰ و ۲۲ کلنگ‌زنی احداث میادین میوه و تره‌بار با هزار میلیارد ریال اعتبار انجام شد. البته دو مورد هم توسعه بازار در میدان میوه و تره‌بار دریاچه چیتگر و میدان بهمن با ۱۹۵ میلیارد ریال صورت گرفت.

 بیست شنبه امید و افتخار در یک قاب

میادینی که در شنبه پنجم کلنگ‌زنی شدند در ۱۳ محله تهران قرار گرفته بودند که هفت مورد از آنها در محله‌هایی واقع شده بود که برای اولین بار  دارای چنین امکانی می شدند. این ۱۴ بازار، ۱۳ هزار مترمربع زمین به مجموعه خدمت‌رسانی میادین با ۸۱ غرفه اضافه خواهد کرد و حدود ۴۰۰ هزار نفر از مردم شهر از خدمات این میادین بهره‌مند خواهند شد.

در حال حاضر تهران ۱۲۹ محله فاقد بازار و بازارچه هستند که پس از افتتاح‌ها و کلنگ‌زنی‌های صورت گرفته در پنجمین شنبه امید و افتخار، تعداد این محلات به ۱۲۲ محله کاهش یافت.

به گفته مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران، متراژ زمین‌ این بازارها از ۳۰۰ متر تا ۴ هزار و ۷۰۰ متر است؛ بخش قابل توجهی از این ۱۴ مورد تا پایان امسال افتتاح می‌شود و میادینی که دارای متراز بالا هستند مانند میدانی که در زمینی با متراژ ۴ هزار و ۷۰۰ متر  قرار است احداث شود، سال آینده افتتاح خواهد شد. یکی از ویژگی‌های این میادین این است که ۸۵ درصد آنها در مناطق جنوبی و مرکزی پایتخت کلنگ‌زنی شده است که با افتتاح آنها، در مجموع تعداد مراجعان به میادین و میوه و تره‌بار شهرداری تهران، ۴۰۰ هزار نفر افزایش پیدا خواهد کرد.

میادین کلنگ‌زنی شده شامل میدان منطقه ۱۷ واقع در شرق به غرب اتوبان شهید چراغی، نبش کوچه سیزدهم به مساحت ۴ هزار و ۴۲۰ مترمربع، میدان منطقه ۲۲ واقع در بلوار اردستانی، خیابان کرمانشاه، خیابان زاگرس، تقاطع خیابان الوند به مساحت ۵۰۰ مترمربع، میدان منطقه ۲۲ واقع در بلوار دهکده المپیک، خیابان ساحل، انتهای خیابان ۵۳ به مساحت ۸۴۷ مترمربع، میدان منطقه ۴ واقع در خیابان انقلاب، خیابان شهید کاظمی، ضلع جنوبی میدان کاظمی به مساحت ۴۲۱ مترمربع، میدان منطقه ۷ واقع در خیابان شهید مدنی، حد فاصل خیابان‌های فتحانی و شریفی‌نژاد به مساحت ۳۶۰ مترمربع، میدان منطقه ۲۰ واقع در شهرری خیابان آستانه، نبش کوچه شهید رجبی به مساحت ۷۰۰ مترمربع، میدان منطقه ۲ واقع در بزرگراه یادگار امام، ابتدای بلوار شهید جویکی به مساحت ۳۰۰ مترمربع، میدان منطقه ۴ واقع در تهران پارس غربی، خیابان ۲۲۲ ، نبش خیابان طاهری به مساحت ۵۰۰ مترمربع، میدان منطقه ۲۰ واقع در شهرری، بلوار قدس، روبروی خیابان شهید مرادی به مساحت هزار و ۲۰ مترمربع، میدان منطقه ۲۲ واقع در هوانیروز، خیابان شهید بیگدلی، جنب مجتمع تجاری یاس به مساحت ۶۰۰ مترمربع، میدان منطقه ۲۲ واقع در بلوار استادیوم آزادی، خیابان شهید وفایی، جنب پمپ بنزین به مساحت ۵۰۰ مترمربع، میدان منطقه ۴ واقع در قنات کوثر، خیابان ۲۰ متری مسجد، نبش خیابان چهارم غربی به مساحت ۵۰۰ متر مربع، میدان منطقه ۲۰ واقع در شهرری خیابان سلمان فارسی، انتهای خیابان شهید عاصی تهرانی به مساحت ۶۹۱ مترمربع و میدان منطقه یک واقع در خیابان پاسداران، ضلع جنوبی فرهنگسرای نیاوران، خیابان روحانی، میدان شکوفه  به مساحت ۴۶۵ مترمربع است.

ششمین شنبه امید و افتخار؛ آغاز عملیات عمرانی ۱۰ هزار واحد مسکونی

نهم مهرماه ۱۴۰۱ ششمین شنبه با کلنگ‌زنی حدود ۱۰ هزار واحد از ۱۸۰ هزار واحد مسکونی قرارگاه مسکن در مناطق مختلف شهر شامل مناطق ۱،۴،۱۳ و ۲۲ در کارنامه شنبه‌های امید و افتخار مدیریت شهری دوره ششم به ثبت رسید.

بخشی از این پروژه‌ها توسط بخش خصوصی اجرا و فرآیند صدور پروانه آن توسط شهرداری تسهیل شده است، بخشی دیگر پروژه‌های مشارکتی سازمان نوسازی شهرداری با بخش خصوصی و بخش آخر هم کاملاً توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.

شهردار تهران به صورت نمادین در مجموعه جنگ‌افزارسازی منطقه ۱۳ حضور یافت تا عملیات عمرانی ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی به طور همزمان در مناطق دیگر هم آغاز شود. بنابر اعلام زاکانی ساخت ۲ هزار و ۶۰ واحد مسکونی در ۶ هکتار این مجموعه با تامین تمام سرانه‌های ۷ گانه به عنوان الگویی برای سایر مناطق صورت گرفت.

 بیست شنبه امید و افتخار در یک قاب

پروژه ساخت مسکن که در منطقه ۱۳ آغاز شد، برای کارکنان وزارت دفاع بود و ۱۱ هکتار آن در قالب پارک با رویکرد تامین سرانه‌های هفت‌گانه در اختیار عموم مردم قرار می‌گیرد. تمام امکانات آموزشی، سلامت و...  نیز در ۶هکتاری که در اختیار وزارت دفاع قرار دارد، تامین می‌شود.

این پروژه در بخشی که به سمت بزرگراه امام علی(ع) قرار دارد، ساخته می‌شود و قدرالسهم شهرداری در سمت خیابان پیروزی است که تبدیل به بوستان و سرانه‌های خدماتی می‌شود.

هفتمین شنبه امید و افتخار؛ افتتاح سه مجتمع تربیتی، آموزشی، درمانی یاورشهر

شنبه‌های امید و افتخار، ۱۶ مهرماه با افتتاح سه مجتمع تربیتی، آموزشی، درمانی یاورشهر با حضور استاندار تهران، شهردار تهران، رییس شورای اسلامی شهر تهران و جمعی از مدیران شهری در هفتمین هفته دنبال شد.

یاورشهر ۷ ویژه معلولان، یاور شهر ۸ ویژه زنان اعصاب و روان و بیماران خاص و فاز دوم یاور شهر ۹ (گلنگ‌زنی) به عنوان بزرگترین مجتمع تربیتی آموزشی و درمانی شهر تهران در هفتمین شنبه به بهره‌برداری رسید. یاورشهر ۷ شامل مجتمع‌های تربیتی، آموزشی و درمانی واقع در منطقه ۱۹، یاور شهر ۸ در شرق و یاورشهر ۹ در منطقه ۴ واقع شده‌است. همچنین همزمان با افتتاح این طرح‌ها، کلنگ فاز دوم مجتمع تربیتی، آموزشی، درمانی یاور شهر۹ هم به زمین زده شد.

بنابر اعلام مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با توجه به اینکه شهرداری تهران موظف شده تا ۵هزار ظرفیت در شهر  تهران ایجاد کند، با افتتاح این ۳ مرکز به تمام تعهدات خود در این حوزه عمل کرده و رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در مراسم افتتاح این مراکز اعلام کرد که شهرداری به ظرفیتی که قول داده بود، رسیده است.

 بیست شنبه امید و افتخار در یک قاب

بر اساس آنچه شهردار تهران اعلام کرد، با افتتاح این مراکز و همچنین مرکز اخوان سازمان بهزیستی، ظرفیت پذیرش معتادان متجاهر در پایتخت که تا پیش از آن ۱۹ هزار و ۷۰۰ نفر بود، به ۲۲ هزار و ۵۰۰ نفر افزایش یافت.

مرکز یاورشهر ۷ مخصوص معتادان متجاهر معلول و کم‌توان جسمی که به مساحت ۴۰۰ مترمربع در حاشیه بزرگراه شهیدچراغی راه اندازی شده، ظرفیت پذیرش ۱۰۰ نفر را دارد. همچنین مرکز یاورشهر ۸ که ویژه بانوان اعصاب و روان است، ظرفیت پذیرش ۱۵۰ نفر را دارد. مرکز یاورشهر ۹ نیز هزار نفر ظرفیت داشت که با کلنگ‌زنی فاز دوم، ظرفیت این مرکز به ۲ هزار و ۵۰۰ نفر افزایش می‌یابد.

بنابر تأکید شهردار تهران و همچنین مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران کار بزرگی که مدیریت شهری در این زمینه انجام داده، ساماندهی معتادان منع پذیرشی است که تا قبل از این کسی آنها را قبول نمی‌کرد؛ به‌طوری‌که بیش از ۷۰ درصد مراکز به این افراد اختصاص دارد و شهرداری اداره کامل این مراکز را برعهده گرفته است.

هشتمین شنبه امید و افتخار؛ نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی

آیین بهره‌برداری از ۲۰۰ دستگاه اتوبوس، تحویل دوهزارمین تاکسی جایگزین در طرح نوسازی ناوگان فرسوده سال ۱۴۰۱ و ۶۲ دستگاه مینی‌بوس همزمان با هشتمین شنبه امید و افتخار در تاریخ ۲۳ مهرماه با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران، مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران و دیگر مسئولان در مدیریت شهری برگزار شد.

 بیست شنبه امید و افتخار در یک قاب

این ۲۰۰ دستگاه اتوبوس جدید ذیل تفاهم‌نامه شهرداری تهران با وزارت کشور، به ظرفیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران اضافه شد. همچنین با تحویل ۳۰۰ دستگاه، تاکسی‌های جدیدی که از ابتدای سال به شبکه حمل‌ونقل عمومی تهران تزریق شده بود به ۲ هزار دستگاه افزایش یافت.

 نهمین شنبه‌ امید و افتخار؛ افتتاح پارکینگ طبقاتی امیرکبیر

سی‌ام مهرماه در نهمین شنبه امید و افتخار، شهردار تهران اولین پارکینگ طبقاتی هوشمند دارای تأییدیه آتش نشانی و صددرصد زیرسطحی پایتخت را افتتاح کرد.

پارکینگ امیرکبیر در سه طبقه با هدف بهبود وضعیت معابر در مرکز شهر، با ظرفیت ۵۰۰ و ۵۱ واحد و در مساحت ۲۰ هزار مترمربع راه‌اندازی شده که ۶ آسانسور هیدرولیکی و یک آسانسور کششی برای آن در نظر گرفته شده است.

ارزش مالی این پارکینگ بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان اعلام شده که با سرمایه‌گذاری مشترک سازمان حمل‌ونقل و ترافیک و عمرانی مناطق شهرداری تهران ساخته شده است.

پارکینگ امیرکبیر نزدیک به محدوده طرح ترافیک و در مجاورت ایستگاه متروی امیرکبیر و مسیر اتوبوس خیابان ۱۷ شهریور قرار دارد و به همین دلیل می‌تواند دسترسی خوبی به مرکز شهر و بازار امین‌حضور را برای شهروندان فراهم کند.

 بیست شنبه امید و افتخار در یک قاب

ساخت این پارکینگ از سال ۸۷ آغاز شده بود و تا سال ۹۷ تنها ۳۵ درصد پیشرفت داشت اما از سال ۱۴۰۰ با تلاش مدیریت شهری ششم ساخت و تکمیل این پارکینگ در دستور کار قرار گرفت و با صرف ۵۰ میلیارد تومان این پارکینگ تکمیل شد.

پارکینگ طبقاتی امیرکبیر مجهزترین پارکینگ پایتخت در زمینه تجهیزات اطفای حریق است و فضای پارکینگ با استفاده از درب‌های ضدآتش، به گونه‌ای طراحی و تقسیم‌بندی شده تا در صورت بروز حادثه از احتمال انتقال آتش به سایر بخش‌ها جلوگیری شود.

یک ورودی از خیابان شکوفه برای این پارکینگ ایجاد شده و خروجی پارکینگ نیز از خیابان ۱۷ شهریور در نظر گرفته شده است. بنابر آنچه اعلام شده با رایزنی‌های صورت گرفته، یک ورودی از بزرگراه امام علی(ع) هم برای این پارکینگ در نظر گرفته خواهد شد. بهره‌برداری از این پروژه در کنار میدانگاه(پلازای) امیرکبیر گامی مهم در راستای نوسازی بافت فرسوده شهر تهران به شمار می‌رود که معضل کمبود پارکینگ در بافت فرسوده منطقه ۱۴ را تا حد قابل ملاحظه‌ای برطرف می‌کند.

دهمین شنبه‌ امید و افتخار؛ بهره‌برداری از نخستین مرکز MRF و ۵۵ غرفه دریافت پسماند خشک

در دهمین شنبه امید و افتخار نخستین مرکز  MRF  و ۵۵ غرفه دریافت پسماند خشک به بهره‌برداری رسید. مرکزی که براساس ضرورت تفکیک پسماندهای شهری در کوهک واقع در منطقه ۲۲ افتتاح شد و براساس اظهارات مدیران ارشد شهر تهران، ۳ مرکز مشابه دیگر نیز تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

 بیست شنبه امید و افتخار در یک قاب

مهدی عزیزی، مدیرعامل وقت سازمان مدیریت پسماند شهر تهران عنوان کرد: هدف ما از بهره‌برداری از فاز نخست MRF تفکیک صددرصدی پسماند باارزش در ابتدای مسیر است که رونمایی از زیرساخت‌های این پروژه در قالب ۵۵ غرفه در دهمین شنبه امید و افتخار رونمایی شد.

این مجموعه با سرمایه‌گذاری صد میلیارد تومانی راه‌اندازی شده تا پسماند باارزش ۲۵ درصد در مبدا افزایش پیدا کند. فاز دوم این طرح با سرمایه‌گذاری هزار میلیارد تومانی با تعامل با سازمان محیط زیست به اجرا درخواهد آمد.

یازدهمین شنبه‌ امید و افتخار؛ بهره‌برداری از پنج پروژه جمع‌آوری و هدایت آبهای سطحی شهر تهران

قطار شنبه‌های امید و افتخار پایتخت در چهاردهم آبان به ایستگاه بهره‌برداری از پنج پروژه جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی رسید.

این پنج پروژه شامل افزایش ظرفیت و ساماندهی کانال سیل برگردان غرب در محدوده پل آریافر و رسوبگیر محدوده تقاطع بزرگراه جلال آل احمد، افزایش ظرفیت و ساماندهی کانال سیل برگردان غرب در محدوده بازارچه نصر، اجرای دال بتنی درجا روی کانال ضلع شرق خیابان فدائیان اسلام، مرمت کانال قلقلی و پروژه جمع آوری و هدایت آب‌های سطحی محدوده بزرگراه مخصوص کرج (حدفاصل بزرگراه آزادگان تا رودخانه کن) است.

علیرضا زاکانی شهردار تهران طی سخنرانی در یازدهمین «شنبه امید و افتخار» گفت: این پروژه‌ها شامل تثبیت و بازسازی بخشی از شبکه‌های ایجاد شده قبلی است از جمله فرسودگی‌هایی که در کانال‌های ایجاد شده قبلی وجود داشت.

 بیست شنبه امید و افتخار در یک قاب

زهره الهیان و سمیه رفیعی نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، محمدحسین نامی رییس سازمان مدیریت بحران کشور و محمدرضا بختیاری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران از جمله مسئولانی بودند که در یازدهمین شنبه «امید و افتخار» حضور داشتند.

دوازدهمین شنبه‌ امید و افتخار؛ رونمایی از ۶ طرح و برنامه عمرانی، آموزشی، علمی و گسترش همکاری‌های بین بخشی در حوزه ارتقای ایمنی و مدیریت بحران شهر تهران

دوازدهمین شنبه امید و افتخار همراه با رونمایی از ۶ طرح و برنامه عمرانی، آموزشی، علمی و گسترش همکاری‌های بین بخشی در حوزه ارتقای ایمنی و مدیریت بحران شهر تهران بود.

بهره‌برداری از دو پایگاه پشتیبانی مدیریت بحران واقع در مناطق ۱۸ و ۲۰ که کار احداث، بازسازی و تجهیز آنها به تازگی پایان یافته بود از جمله این طرح‌ها بشمار می‌رود. با افتتاح این دو پایگاه تعداد پایگاه‌های مدیریت بحران تهران در سطح محلات به یکصد و پنج پایگاه رسید. این پایگاه‌ها کانونی برای اجرای برنامه‌های متنوع مدیریت بحران در مراحل پیشگیری، آمادگی و مقابله محسوب می‌شوند.

 بیست شنبه امید و افتخار در یک قاب

همچنین در این مراسم از پنج دستگاه لرزه‌نگار درون چاهی که با هدف پایش مستمر حرکات گسل‌های پایتخت و شناخت گسل‌های پنهان در پنج پایگاه مدیریت بحران در عمق ۵۰ متری، رونمایی شد تا به این ترتیب امواج ناشی از حرکات گسل‌ها ثبت و به صورت برخط در سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران قابل دریافت باشد.

رونمایی از طرح ارزیابی ایمنی ساختمان‌های بلندمرتبه یکی دیگر از برنامه‌های دوازدهمین «شنبه امید و افتخار» بود. این طرح میان ۹ سازمان و نهاد دولتی دارای مسئولیت با شهرداری تهران اجرا می‌شود. تیم‌های مشترک ارزیابی و سنجش ایمنی ساختمان‌ها در ۲۲ منطقه تهران تشکیل شده است تا به بررسی میزان ایمنی ساختمان‌های مهم و بلند مرتبه تهران می‌پردازد.

رونمایی از برنامه پاسخ اضطراری طوفان، طرح جامع پدافند غیرعامل شهر تهران و دو کتاب جدید با عناوین «درس آموخته‌های سه دهه حوادث» و «بهداشت و ایمنی موادغذایی در شرایط اضطراری» از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

لازم به ذکر است، همزمان با رونمایی از طرح‌های مدیریت بحران، طرح دوام مسجدمحور نیز آغاز شد. گروه‌های دوام مسجدمحور، گروه‌هایی از نمازگزاران مساجد منتخب شهر تهران هستند که در زمان وقوع بحران‌های طبیعی همچون سیل، زلزله، طوفان و ... با انجام فعالیت‌های داوطلبانه به همشهریان و هم‌محلی‌های خود کمک می‌کنند. این افراد با فراگیری دوره‌های آموزش تخصصی، به‌عنوان نزدیک‌ترین گروه‌های امدادی به هر حادثه در سطح محلات شناخته می‌شوند.

سیزدهمین شنبه‌ امید و افتخار؛ رونمایی از تاکسی‌ون‌های ناوگان تاکسیرانی شهر تهران با همکاری وزارت کشور

درسیزدهمین شنبه امید و افتخار در بیست‌وهشتم آبان ماه ۱۴۰۱، آیین رونمایی از تاکسی‌ون‌های ناوگان تاکسیرانی شهر تهران با همکاری وزارت کشور و با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران، مالک شریعتی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، مهدی خطیبی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، مهدی اسماعیل‌بگی مدیرعامل وقت سازمان تاکسیرانی تهران، جواد توسلی‌مهر مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل و برخی از مدیران شهری و اصحاب رسانه برگزار شد. به طوری که تعدادی تاکسی ون با عنوان وانا و با ظرفیت جابجایی ۱۲ نفر به چرخه حمل و نقل عمومی پایتخت اضافه شد.

 بیست شنبه امید و افتخار در یک قاب

بخشی از منابع مالی این ون‌های تاکسیرانی توسط شهرداری (معادل ۳۰ درصد) و بخشی دیگر توسط وزارت کشور تأمین شده است و طبق ابلاغیه، تحویل این ون‌ها منوط به اسقاط ون‌های فرسوده خواهد بود.

چهاردهمین شنبه‌ امید و افتخار؛ بهره‌برداری از تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهیدباقری با خیابان فرجام

چهاردهمین شنبه امید و افتخار درحالی رقم خورد که علاوه بر بهره‌برداری از تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید باقری با خیابان فرجام، ۹ پروژه دیگر در منطقه ۴ تهران افتتاح شد تا درمجموع ۱۰ پروژه مدیریت شهری در پنجم آذر به سرانجام برسد.

پل تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید باقری با خیابان فرجام شامل یک پل صندوقه‌ای فلزی با عرشه بتنی بوده و طول آن با احتساب شیبراهه‌های ورودی و خروجی به ۴۷۸ متر می‌رسد. عرض ۱۳ متری پل فضای لازم برای بهره‌برداری از ۲ خط عبوری در هریک از باندهای شمالی و جنوبی را فراهم کرده است. در ضمن برای احداث این پل سواره‌رو از ۶ پایه و ۱۲ ستون استفاده شده است. احداث این تقاطع برای تسهیل دسترسی محلات شرق و غرب بزرگراه شهید باقری و کاهش ترافیک این بزرگراه از آبان‌ ۱۳۹۹ وارد فاز عملیاتی شده بود. با گشایش پل تقاطع باقری- فرجام دیگر در این نقطه از بزرگراه شهید باقری خبری از ترافیک سنگین و تغییر مداوم لاین‌های حرکتی توسط خودروها نبوده و حذف دوربرگردان همسطح در محل تقاطع، نقش ترافیکی این بزرگراه شمالی- جنوبی را ارتقا خواهد داد.

 بیست شنبه امید و افتخار در یک قاب

گشایش این تقاطع علاوه بر کاهش ۷.۲ کیلومتری مسافت سفرهای درون شهری، صرفه‌جویی مصرف سوخت اتفاق خواهد افتاد به‌گونه‌ای که منافع حاصل از این صرفه‌جویی، هزینه اجرای پروژه را ظرف مدت ۲سال جبران خواهد کرد.

این گشایش ترافیکی، طی یک بازه زمانی ۱۰ساله از انتشار نزدیک به ۲۳۰۰ تن آلاینده در هوای پایتخت جلوگیری خواهد کرد. به این شاخص‌ها می‌توان کاهش قابل توجه زمان سفرهای درون شهری و برآوردهای ریالی حاصل از صرفه‌جویی در وقت شهروندان را نیز اضافه کرد.

احداث دو زمین چمن مصنوعی در محله خیابان ۱۹۶ تهرانپارس و گلشن بنی‌هاشم، تعریض خیابان چمن‌آرا در بلوار بهار حکیمیه و همچنین اجرای ۲.۵ کیلومتر ریفیوژ در محلات شمیران‌نو و گلشن به‌منظور ایجاد فضایی امن برای عابران و احداث پنج مخزن ذخیره آب نیز در نقاط مختلف منطقه ۴ تهران ازجمله بوستان رسالت، خیابان ریحانی و دانشگاه امام حسین(ع)از پروژه‌هایی است که در چهاردهمین شنبه امید و افتخار افتتاح شد. شاید بد نباشد که بدانید آغاز و پایان این پروژه‌ها در دوره ششم مدیریت شهری رقم خورده است.

پانزدهمین شنبه‌ امید و افتخار؛ افتتاح ۲ بوستان باغ نظر و باغ سبزی

طبق وعده شهردار تهران مبنی بر کاهش فاصله شمال تا جنوب و افتتاح پروژه‌های پایتخت در هر شنبه، پانزدهمین شنبه «امید و افتخار» همراه با افتتاح ۲ بوستان باغ نظر و باغ سبزی به دست مادر شهید عارف فرزانی و پروژه‌های مناسب‌سازی معابر و فضاهای عمومی شهر تهران بود.

بوستان باغ نظر (ویژه مادر و کودک) در منطقه ۱۰ قرار دارد که شامل امکاناتی نظیر ایستگاه تندرستی بزرگسالان، ایستگاه تندرستی ویژه افراد معلول، اتاق مادر و کودک، زمین بازی کودکان، سرویس بهداشتی، نمازخانه، سفره انداز، مسیر تندرستی و ... است.

 بیست شنبه امید و افتخار در یک قاب

ساخت این بوستان در منطقه ۱۰ سبب نوسازی و بهسازی بافت محله هفت چنار، ارتقای کیفیت محیط زیست و مقابله با شرایط ناگوار پس از زلزله می‌شود. همچنین با بهره‌برداری از بوستان باغ نظر، گردشگری و اکوتوریسم در جهت سالم‌سازی هوای شهر، توسعه پیدا خواهد کرد.

بوستان باغ سبزی دومین بوستانی است که در پانزدهمین شنبه «امید و افتخار» به بهره‌برداری رسید. این بوستان در منطقه ۱۷ قرار دارد و دارای امکاناتی نظیر آبنما و آبراه، ایستگاه تندرستی بزرگسال، ایستگاه تندرستی ویژه افراد معلول، زمین بازی کودکان، المان‌های ویژه، سرویس بهداشتی، زمین فوتبال، زمین والیبال، بستکبال و بدمینتون، مسیر بساوایی، زمین چمن مصنوعی و ... است.

نوسازی و بهسازی بافت محله وصفنارد، افزایش سرانه فضای سبز، ارتقای کیفیت محیط زیست، مقابله با شرایط ناگوار پس از زلزله، توسعه گردشکری و پتانسیل جذب ساکنان محلی و بازدیدکنندگان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای از جمله اهداف احداث این بوستان است.

شانزدهمین شنبه‌ امید و افتخار؛ کلنگ احداث ۱۱ هزار و هفت واحد مسکونی در پایتخت

نوزدهم آذرماه ۱۴۰۱ مصادف با برگزاری شانزدهمین شنبه امید و افتخار بود که طی مراسمی کلنگ احداث ۱۱ هزار و هفت واحد مسکونی در پایتخت به زمین زده شد. عملیات اجرایی کلنگ‌زنی این ۱۱هزار و هفت واحد مسکونی شامل موضوعاتی مانند پروانه تخریب و نوسازی، پروانه ساختمانی و تغییر نقشه پروانه است.

 بیست شنبه امید و افتخار در یک قاب

این واحدهای مسکونی در محله‌هایی نظیر سوهانک، کاشانک، ولنجک، قیطریه، ارم، اندیشه، سازمان برنامه جنوبی، هرندی، اسدی، دولاب، مشیریه، نوروزآباد، زندیه، شادآباد، فردوس، شهید رجایی، ولیعصر شمالی، خانی آباد نو، شهرک علائین، بهشتی، جوانمرد قصاب، دولت آباد، ورد آورد، قائم و هوانیروز اجرا می‌شود. پروژه‌های تجمیعی در این طرح شامل ۴۷۰ پلاک ثبتی و ۱۲۰۰ واحد مسکونی می‌شود.

متولی این پروژه‌ها شهرداری تهران، ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، تعاونی مسکن کشتیرانی، آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)، بنیاد موقوفه دکتر افشار، شهرداری منطقه ۲۱، تعاونی علوم و فنون هوایی، سرمایه گذاران بخش خصوصی و ... است.

هفدهمین شنبه‌ امید و افتخار؛ افتتاح اقیانوس پارک و بهره‌برداری همزمان از ۸ فروشگاه شهروند محله

در هفدهمین شنبه امید و افتخار علاوه بر مجموعه علمی-تفریحی اقیانوس پارک (تم پارک)، همزمان ۸ فروشگاه شهروند محله افتتاح و از طرح فروش ویژه اعتباری و اقساطی این فروشگاه رونمایی شد.

موضوع محوری و اصلی این مجموعه تفریحی، آشنایی بازدیدکنندگان با حیوانات دریایی (ایران و جهان) به ویژه ماهی‌های بومی (اندمیک) ایران و نیز چگونگی حفاظت از محیط‌زیست دریایی است. اقیانوس پارک با همکاری یک گروه دانشگاهی متخصص در زمینه آبزیان اجرا شده و یک مجموعه علمی- آموزشی بسیار ارزشمند به شمار می‌رود که برای تمامی اقشار جامعه مفید است. در مجموع حدود ۲۵ میلیارد تومان برای اجرای پروژه توسط شرکت گردشگری گستران ژرف هزینه شده است. همچنین تعداد ایجاد شغل مستقیم ۳۰ نفر، غیر مستقیم ۵۰ نفر، تعداد اشتغال حین احداث و راه اندازی ۲۰۰ نفر و غیر مستقیم ۳۰۰ نفر است.

 بیست شنبه امید و افتخار در یک قاب

همچنین در هفدهمین شنبه امید و افتخار  ۸ فروشگاه شهروند محلی در مناطق ۱،۴،۱۱،۱۸ و ۲۲ تهران افتتاح شد.

فروشگاه‌های جدیدی که افتتاح ‌شد در قالب فروشگاه‌های «شهروند محله» و با مشارکت بخش خصوصی در استان البرز و مناطق یک، چهار، ۱۱، ۱۸ و ۲۲ شهرداری تهران است.

هجدهمین شنبه‌ امید و افتخار؛ رونمایی از سامانه «من شهردارم»، افتتاح فاز نخست موزه صنعت و ۸ پروژه شهری

در هجدهمین شنبه امید و افتخار سوم دی ماه در کنار افتتاح فاز نخست موزه صنعت (کارخانه سیمان ری)، از سایت «من شهردارم» با هدف مشارکت شهروندان در بودجه‌ریزی پروژه‌های شهری در قالب یک نظرسنجی از ۲هزار پروژه شهری رونمایی شد. همچنین ۸ پروژه شهری در چند منطقه پایتخت نیز به صورت همزمان به بهره‌برداری رسید.

در قالب این طرح قرار است با انجام یک نظرسنجی بزرگ از ۲هزار پروژه شهری اولویت‌های برنامه‌های شهرداری تهران در سال ۱۴۰۲ مشخص شود.

 بیست شنبه امید و افتخار در یک قاب

یکی دیگر از پروژه‌هایی که در هجدهمین شنبه امید و افتخار با حضور علیرضا زاکانی، شهردار تهران افتتاح شد؛ فاز نخست موزه صنعت است.  به پیشنهاد شهرداری تهران، هیات وزیران در جلسه ای در سال ۱۳۹۷ طی مصوبه ای حق استفاده از کارخانه سیمان ری را، با هدف مرمت، بازسازی و تبدیل آن به موزه صنعت سیمان و مجموعه گردشگری با کاربری های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی برای مدت ۳۰ سال به شهرداری تهران واگذار کرد. براین اساس شهرداری تهران در سال ۱۳۹۸ مرمت و باز آفرینی این مجموعه را به سازمان نوسازی شهر تهران سپرد. این کارخانه در اسفند ماه سال ۱۳۹۹ رفع معارض شد و عملیات مستند سازی، رفع خطر اولیه و طراحی آن در سال ۱۴۰۰ صورت پذیرفت.

پس از طراحی و با هدف بازگشایی هر چه سریع تر  مجموعه در سال ۱۴۰۱ در دوره جدید مدیریت شهری عملیات اجرایی فاز اول کارخانه از محل منابع سازمان نوسازی شهر تهران با هدف تبدیل مجموعه «سی مان ری» به «کار موزه » آغاز و ظرف مدت هفت ماه فاز اول کارخانه که شامل ۵۰۰۰ متر مربع محوطه، ۲۰۰۰ متر مربع فضای کار اشتراکی، ۹۰۰ متر مربع گالری و مرکز اسناد در کنار ۱۰۰۰ متر مربع موزه صنعت بود، برای استفاده هموطنان آماده شده است.

 بیست شنبه امید و افتخار در یک قاب

روند بازآفرینی مجموعه سیمان ری امری مداوم خواهد بود و تا سه سال دیگر و در فازهای بعدی ادامه خواهد داشت.

در هجدهمین شنبه امید و افتخار سه پروژه عمرانی هم در منطقه ۱۹ اجرایی ‌شد. احداث پیاده راه ضلع شرقی خیابان نیاز شمالی و همچنین اجرا ترا روکش خیابان نیاز پس از ۱۵ سال دو طرح عمرانی است که شنبه به بهره برداری می رسد. همچنین اجرا و بازسازی و ساماندهی مجموعه فرهنگی شهر ورزش جهت برگزاری مراسم‌های آئینی نیز یکی دیگر از پروژه‌هایی است که در شنبه امید و افتخار به بهره‌برداری رسید. برای هر کدام از پروژه ها ۷ میلیارد تومان هزینه شده است. در منطقه ۱۰ نیز بهره‌برداری از مخزن آب خام پارک آئینه انجام ‌شد. این مخزن ۲۵۰ مترمکعبی بتونی با هدف ذخیره آب خام برای فضای سبز در مواقع بحران ساخته شده است. این مخزن با بودجه یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان ساخته شده است. همچنین در منطقه ۵ مخزن ژئوممبران بوستان کوهسار، احداث پیاده راه خیابان بیمه سوم و احداث آمفی تئاتر روباز پارک الهام از جمله پروژه‌هایی است که در هجدهمین شنبه امید و افتخار به بهره‌برداری رسید.

نوزدهمین شنبه‌ امید و افتخار؛ عملیات احداث و تکمیل ۲۳ تقاطع غیرهمسطح در نقاط مختلف پایتخت

همزمان با نوزدهمین شنبه امید و افتخار در دهم دی ماه، آیین آغاز احداث و تکمیل ۲۳ تقاطع غیرهمسطح با حضور شهردار تهران برگزار شد.

عملیات احداث تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید آبشناسان با خیابان جنت‌آباد، تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید همت با بزرگراه اشرفی اصفهانی و تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید حکیم با بلوار تعاون در منطقه ۵، دوربرگردان شمال به شمال بزرگراه شهید باقری (جنوب خیابان گلبرگ) در منطقه ۸، تقاطع غیرهمسطح بزرگراه بسیج با بزرگراه شهید محلاتی در منطقه ۱۴، تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید چمران با بزرگراه شهید همت (جنوب به غرب) و زیرگذر جنوب به جنوب بزرگراه شهید چمران (در محدوده بوستان گفتگو) در منطقه ۲ رسما آغاز شد.

 بیست شنبه امید و افتخار در یک قاب

همچنین تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید باقری با بزرگراه شهید زین‌الدین (شمال به غرب) در منطقه ۴، اتصال طرفین بزرگراه آیت‌الله سعیدی در منطقه ۱۷، زیرگذر تقاطع بلوار الغدیر با بلوار معلم (چهارراه قهوه خانه) در مناطق ۱۷ و ۱۸ و تقاطع محور شهید آوینی با بلوار حرم عبدالعظیم حسنی (ع) در منطقه ۲۰ از دیگر پروژه هایی است که عملیات ساخت آن شروع شده است.

عملیات احداث پل دوربرگردان غرب به غرب بزرگراه ارتش در شرق بلوار سوهانک (B۹) و پل دوربرگردان غرب به غرب این بزرگراه در شرق بلوار شاهد (B۱۰) واقع در منطقه یک، پل اتصال بزرگراه شهید باکری به پارک ارم در منطقه ۵، تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید باقری با بزرگراه شهید بابایی در منطقه یک،  اتصال بزرگراه شهید نجفی رستگار به بزرگراه امام علی (ع) در منطقه ۱۵ و رمپ شمال به غرب تقاطع بزرگراه های شهید ستاری و شهید لشکری در منطقه ۵ رسما آغاز خواهد شد، خاطرنشان کرد: دوربرگردان جنوب به جنوب بزرگراه شهید باقری (زیرگذر یاس فاطمی) در منطقه ۴، تقاطع میدان سبلان در محدوده مناطق ۷ و ۸، بخش های باقیمانده تقاطع غیرهمسطح سرخه حصار- رسالت- دماوند در منطقه ۱۳، دوربرگردان شرق به شرق بزرگراه شهید همدانی موسوم به  (۱۱R) در منطقه ۲۲، تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید لشکری با بزرگراه آزادگان در منطقه ۲۱ و همچنین اتصال خیابان شقایق به بلوار ایثارگران (اسپیناس) در منطقه ۲ از دیگر تقاطعات غیرهمسطحی است که کلنگ آغاز عملیات اجرایی آنها به زمین خورد.

مجموعه پروژه های ۲۳ گانه احداث و تکمیل تقاطعات غیرهمسطح به لحاظ جغرافیایی ۱۴ منطقه از مناطق ۲۲ گانه شهر تهران را در بر گرفتند و بهره‌برداری از این تقاطعات غیرهمسطح بیش از ۹۸ کیلومتر از طول سفرهای درون شهری شهروندان تهرانی را کاهش خواهد داد. منافع حاصل از این گشایش های ترافیکی شامل کاهش مصرف سوخت، کاهش میزان انتشار آلاینده ها و صرفه جویی در وقت شهروندان خواهد بود.

بیستمین شنبه‌ امید و افتخار؛ افتتاح ۴ مرکز توانمندسازی و ۴۰۰ معبر بهسازی شده

روز شنبه هفدهم دی ماه ۱۴۰۱ و در بیستمین شنبه امید و افتخار، مرکز کارآفرینی برادران شهید حسنی، مرکز توانمندسازی کوثر شماره سه واقع در منطقه هشت، مراکز توانمندسازی ۱،۲،۳،۴ و ۵ واقع در منطقه چهار و مرکز توانمندسازی و تولیدی کالای حجاب با حضور شهردار تهران افتتاح شد که علیرضا زاکانی شهردار به صورت نمادین در افتتاح مرکز کارآفرینی برادران شهید حسنی حضور یافت.

مرکز کارآفرینی برادران شهید حسنی با ۹۵۰ مترمربع فضای عمومی کار، در زمینه تولید پوشاک با توسعه فعالیت خود، تعداد نیروهای انسانی شاغل را ۱۷ تا ۲۰ کارگر به ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر افزایش خواهد داد. این مرکز مجهز به سیستم اعلام و اطفاء حریق است و با استفاده از مواد اولیه داخلی به تولید محصولات کاملا ایرانی خواهد پرداخت.

مرکز توانمندسازی کوثر شماره سه واقع در خیابان ۱۶ متری دوم یکی از پنج مرکز توانمندسازی منطقه هشت است که به تولید پوشاک مردانه می پردازد. در این مرکز تعداد ۲۰ نفر از زندانیان رأی باز، زنان سرپرست خانوار و زنان بدسرپرست فعالیت خواهند کرد. با توجه به عدم بهره مندی این افراد از مهارت و نیاز آنها به مهارت آموزی، این مرکز به دستور شهردار تهران به صورت رایگان در اختیار بهره بردار قرار خواهد گرفت.

 بیست شنبه امید و افتخار در یک قاب

بنابر تأکید شهردار تهران، این پروژه ها پیش بینی شده تا عملاً ۵۰ درصد جامعه که شامل بانوان است و فراتر از ۵۰ درصد نیز عملکرد دارند، بتوانند نقش خود را چه در سطح کار و تلاش و تولید و چه در سطح تفریح و آموزش داشته باشند.

علاوه بر افتتاح مراکز توانمندسازی، همزمان با بیستمین شنبه امید و افتخار، بهسازی ۴۰۰ معبر در بافت فرسوده نیز افتتاح شد که هزینه بهسازی این معابر دو هزار و ۳۳۰ میلیارد ریال بوده و ۵۶ هزار و ۵۶۶ تن آسفالت ریزی و ۲۹ هزار و ۷۶۲ متر مربع اجرای عملیات نهر در این طرح انجام شده است.

انتهای پیام/

۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۸
کد خبر: 30650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 4 =