نسبت طلاق به ازدواج به ۵۲ درصد و بیشتر رسیده است/ هفت هزار زن سرپرست خانوار شاغل در شهرداری

مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران گفت: امروز شهرداری تهران مهمترین نهاد حمایتی از زنان سرپرست خانوار بوده و الگوی آن با کمیته امداد و سازمان بهزیستی متفاوت است.

به گزارش خبرنگار شهر، مریم اردبیلی در یکصد و بیستمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران و در جریان بررسی طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار با اعلام اینکه نسبت طلاق به ازدواج به ۵۲ درصد و بیشتر رسیده است، گفت: این روند رو به رشد ۱۰ سال اخیر است و نشان می دهد تعداد بانوان سرپرست خانوار در سالهای آینده بیش از آمار امروز خواهد بود.

وی ادامه داد: بر اساس آخرین سرشماری سال ۹۵ تعداد ۵۹۲ هزار نفر با تمام تعاریف سرپرست خانوار در تهران به ثبت رسیده است که تمام این افراد نیازمند حمایت نیستند؛ یا تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی بوده و یا خودشان شاغل هستند.

اردبیلی با بیان اینکه سه هزار و ۳۰۰ نفر در شهر تهران تحت پوشش بهزیستی هستند، یادآور شد: ۲۵ هزار نفر به همراه اعضای خانواده تحت پوشش کمیته امداد هستند که ۶ تا هفت هزار نفر زن سرپرست خانوار را تشکیل می دهد.

وی با بیان اینکه در شهرداری تهران اسامی ۱۲ هزار بانوی سرپرست خانوار به ثبت رسیده است، تصریح کرد: آمار به روزرسانی شده و هفت هزار نفر از این افراد دقیقاً زن سرپرست خانوار هستند و پنج هزار نفر فرزندان این زنان بوده که زیر ۱۸ سال سن دارند. 

مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران همچنین خاطرنشان کرد: هزار و ۵۰۰ شغل ایجاد شده و ۶۰۰ نفر تحت پوشش مشاغل خانگی بودند؛ همچنین با ۲ هزار نفر ارتباطاتی در نمایشگاه های فصلی داریم.

وی با اعلام اینکه شهرداری افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد را تحت پوشش ندارد، یادآور شد: امروز شهرداری تهران مهمترین نهاد حمایتی از زنان سرپرست خانوار بوده و الگوی آن متفاوت است؛ به طوریکه در شهرداری الگو به این شکل است که امرار معاش را زنان در مراکز توانمندسازی انجام می دهند.

اردبیلی تأکید کرد: ما مشکلی نداریم که دبیرخانه در سازمان خدمات اجتماعی و یا اداره کل امور بانوان باشد، اما مراکز توانمندسازی زیر نظر ماست؛ اداره مددکاری اجتماعی و مشارکت اجتماعی برای حلقه های میانی ویژه زنان سرپرست خانوار ایجاد شده که بر همین اساس می توانیم کار را بهتر پیش ببریم.

وی با بیان اینکه بودجه مرتبط با زنان سرپرست خانوار به طور مشترک در سازمان خدمات اجتماعی و اداره کل امور بانوان انجام شده است، یادآور شد: وقتی ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در سال ۱۳۹۶ منحل شد، امور مرتبط ذیل اداره کل ادغام شد، اما امروز ساختار در اداره کل امور بانوان ایجاد شده و بودجه در سازمان خدمات اجتماعی است.

مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران با تأکید بر اینکه ما از لحاظ اجرایی هیچ مشکلی نداریم، تصریح کرد: به این دلیل که موضوع اصلی سازمان خدمات اجتماعی، آسیب های اجتماعی است، اعتقاد داریم که زنان سرپرست خانوار نباید در کنار افراد در معرض آسیب باشند.

وی با بیان اینکه قاعدتاً از لحاظ بودجه باید جابجایی صورت بگیرد و ما مشکلی در این زمینه نداریم، گفت: شورا برای ما فرصت جدی خواهد بود که اقدامات مرتبط با زنان سرپرست خانوار ساماندهی شود، چون چند سال بی سامان بوده است؛ شورا باید از لحاظ حیثیت اجرایی دست شهرداری را باز بگذارد و در بودجه و مدل بهره برداری از مراکز توانمندسازی باید گره ها برطرف شود.

انتهای پیام/

۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۳
کد خبر: 30749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 2 =