۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۸
کد خبر: 30790

بدبینی افکار عمومی با کلیدواژه‌های خاص!

محمد پاداش- فعال حوزه مدیریت شهری
بدبینی افکار عمومی با کلیدواژه‌های خاص!

«زن‌ستیزی» در شهر و شهرداری تهران، دستگیره خوبی برای برخی از رسانه‌هاست تا با ایراد انتقادات نه چندان دقیق و غیرمنصفانه، تمام اقدامات مدیریت شهری را به حاشیه ببرند و نگذارند «صدای خدمت» به گوش شهروندان تهرانی برسد.

در یکصدمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران بود که موضوع عزل شدن یک مدیر زن در یکی از مناطق تهران توسط یکی از اعضای شورای شهر مطرح شد و تیتر برخی از رسانه‌های زرد به این موضوع اختصاص پیدا کرد. بیستم فروردین امسال نیز تیتر «عضو شورای شهر، زنانه-مردانه شدن پارک‌ها در تهران را تأیید کرد» در صدر اخبار حوزه اجتماعی تعدادی از رسانه‌های رسمی جای گرفت و در نهایت دستمایه‌ سوءاستفاده شبه‌رسانه‌های معاند شد؛ این در حالی بود که عضو شورای شهر در بخشی از مصاحبه‌ گفته بود: «بالای ۲۰۰پارک مختص بانوان، مادران و کودکان خواهد شد. اگر برخی پارک‌ها مخصوص بانوان باشند، دیگر زنان ما می‌توانند در این پارک‌ها به‌راحتی ورزش و مطالعه کنند یا با فرزندانشان به تفریح بپردازند.» پیش از همه‌ اینها علیرضا زاکانی، شهردار پایتخت در توییتر از مناسب‌سازی‌ بوستان‌های تهران برای بانوان خبر داده بود، اما عده‌ای موضوع را وارونه به شکل دیگری رسانه‌ای کردند.

با وجود این، سوم بهمن‌ماه سال گذشته شهردار تهران در مراسم گرامیداشت مقام بانوان، به تبیین موضوع پرداخت و گفت: «در هویت‌سازی شهروندان، خانواده نقش محوری و جایگاه متعالی برای ساختن جامعه دارد و نقش زن در آن، بی‌بدیل و بدون جایگزین است. باید به طریق اولی خدمت به زن، مادران و کودکان را هدف‌گذاری کنیم و زمینه به میدان آوردن ظرفیت‌های بانوان را داشته باشیم.»
شهردار تهران، ۲۶روز مانده به پایان سال۱۴۰۰ نیز، یعنی دقیقا در ایامی که شهروندان مشغول خریداری ملزومات شب عید نوروزشان بودند، طی توییتی گفت: «در مدیریت جدید شهر تهران دستفروشان جمع‌آوری نمی‌شوند، بلکه ساماندهی خواهند شد. در ۱۱۴بوستان سازه‌هایی برای فعالیت دستفروشان و غرفه‌داران درنظر گرفته شده است. از این سازه‌ها ده‌ها غرفه به «زنان سرپرست خانوار» تعلق می‌گیرد.»
همچنین در شنبه‌های امید و افتخار که مهم‌ترین برنامه شهرداری پایتخت برای تزریق روحیه خودباوری و نمایش کارآمدی نظام مقدس جمهوری اسلامی در حوزه مدیریت شهری است و به‌زعم شهردار تهران، تلاش مدیریت شهری برای تحقق برخی از آرزوهای مدیران شهری در دوره‌های گذشته است، تاکنون از ۲۰شنبه، ۲برنامه به افزایش سهم زنان در جامعه و اشتغال آنها اختصاص پیدا کرده است. البته جدا از آنکه در دیگر برنامه‌ها هم رفاه همه شهروندان شهر اعم از زن و مرد مدنظر قرار گرفته بود، اما برخی از اقدامات فقط به بانوان شهر اختصاص داشته است. نشان به آن نشان که طی یک‌سال گذشته ده‌ها طرح مناسب‌سازی معابر و فضاهای عمومی شهر برای بانوان به مرحله اجرا رسیده است. اخیرا نیز ۵مرکز توانمندسازی کوثر جدید به تهران اضافه شدند تا فضای زیادتری برای بانوان، به‌ویژه زنان سرپرست خانوار برای کارآموزی و اشتغال بیشتر از گذشته در پایتخت فراهم شود.

نتیجه: به‌نظر می‌رسد برخی از شبه‌رسانه‌ها و فعالان مجازی وابسته به یک طیف سیاسی خاص، قصد دارند تا با کلیدواژه‌هایی مثل «تفکیک جنسیتی»، «زن‌ستیزی» و «نادیده گرفتن حقوق بانوان» نگاه جامعه و افکار عمومی را نسبت به مدیریت شهری دگرگون و بدبین کنند؛ درصورتی که با کمی بررسی و کندوکاو در میان انبوه سخنرانی‌های شهردار تهران به‌عنوان رأس مدیریت شهری پایتخت، بارها و بارها مطالب مختلفی در جهت «لزوم حفظ حقوق،‌ شأن و منزلت بانوان»، «حفظ کرامت زنان»، «توجه ویژه به موضوع زن» و «استفاده از بانوان در مدیریت شهری» به میان آورده شده است.

انتهای پیام/

۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۸
کد خبر: 30790

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 2 =