اشراق نگاه مادرانه زن به شهر، می‌تواند فضای شهر را برای همه زیست‌پذیرتر کند

مشاور امور بانوان شهرداری تهران گفت: اگر قدر و شان جایگاه زن تکریم شود و نظر و نگاه او به اقتضائات شهری اشراق و تابید شود، اشراق نگاه مادرانه زن به شهر، می‌تواند فضای شهر را زیست‌پذیرتر و انسانی‌تر برای همه کند.

به گزارش خبرنگار شهر، مریم اردبیلی مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران صبح پنجشنبه - ۲۲ دی ۱۴۰۱- به مناسبت میلاد حضرت زهرا(س) و روز زن و مادر با حضور در برنامه سلام صبح بخیر شبکه سه سیما، در پاسخ به این پرسش که آیا وضعیت فضاهای شهری مناسب حضور زنان است یا خیر، اظهار کرد: همه زنان شهر با دشواری های فضاهای شهری مواجه هستند؛ فضای های شهری خرده مسأله هایی دارند که به ویژه برای زنان مسائل جدی به وجود می آورد و رویکرد ما به این مساله مستلزم تعریف نسبت شهر با زنان و خانواده ها است.

وی با بیان اینکه هر چه اشراف نگاه زنانه همه جانبه گر که اقتضای همه خانواده را در نظر می گیرد، در فضای مدیریت شهری اتفاق بیفتد، این فضا برای خانواده ها، زیست پذیر تر، مقرون به صرفه تر، تسهیل شده تر، روان تر و انسانی تر خواهد بود، افزود: یک رویکرد در این مسأله این است که مدیریت شهری با کمک نخبگان و مدیران تصمیماتی بگیرد که به صرف و صلاح زنان و خانواده ها باشد که البته نگاه مرسوم نیز همین است اما این نگاه از بالا به پایین است.

اردبیلی ادامه داد: اگر قدر و شان جایگاه زن تکریم شود و نظر و نگاه او به اقتضائات شهری اشراق و تابید شود، اشراق نگاه مادرانه زن به شهر، می تواند فضای شهر ما را زیست پذیر تر و انسانی تر برای همه کند؛ کما اینکه نمونه هایی داریم که ایده های فوق العاده زن، تهدید محله را به یک فرصت برای زیست بانشاط در آن محله تبدیل کرده است.

مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران با تاکید بر اینکه باید به زنان در قامت حلال مسائل شهری نگاه کنیم، اضافه کرد: این زنان که هوای معطر در فضای خانواده و شهر هستند، ایده هایی دارند که اگر از این ایده ها بهره برداری شود حتما منجر به تغییرات مثبتی خواهد شد؛ در این رابطه مجموعه کارهایی شروع کریم که نیاز به مشارکت همه زنان جامعه‌ داریم و ما باید به عنوان مدیریت شهری کاملا استقبال کننده این ایده ها باشیم.

وی با اشاره به اینکه دبیرخانه ریحان شهر در تهران شروع به کار کرد و قرار نیست این دبیرخانه تعطیل شود و چند ده طرح در تهران در حال اجرا است، یادآور شد: وقتی یک مدیر در یک فضای بسته به صورت کلان تصمیم می گیرد، خرده مسأله ها در محله از نظر دور می مانند.

اردبیلی عنوان کرد: اگر تمام اجزای زندگی زنانه و نقش آفرینی های متعدد را در نظر بگیریم و اگر کمی فضاهای اجتماعی ما برای بانویی که می خواهد در کنار نقش های خانوادگی، استعدادهایش را شکوفا کند و کنش گری انجام دهد، روان تر و منعطف تر باشد و از صلبیت و جنود خارج شود، خانم‌ها برای خودشان فضای بهتری خلق می کنند.

مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران گفت: زنان باید بتوانند زندگی خودشان را خلق کنند و در این صورت است که نقش مادری و اجتماعی و کنش خیرخواهانه شان با یکدیگر  هم افزا می شود. همچنین باید توجه کنیم که هر انسان یک خلق منحصر به فرد است و وقتی به صورت قالبی فرزندان را تربیت می کنیم نمی توانیم توقع خلاقیت و نقش های هم افزا از آنها را در آینده داشته باشیم. باید مسیر رشد و خلاقیت برای آنها گشوده باشد.

انتهای پیام/

۲۲ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۲
کد خبر: 30840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =