تنها ۱۰۱ حکم از برنامه سوم توسعه اجرایی شده است

عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: برنامه سوم توسعه شهرداری تهران روزهای آخر خود را طی می‌کند و باید با عبارتی تحت عنوان مرثیه‌ای برای برنامه سوم از آن یاد کرد.

به گزارش خبرنگار شهر، علی اصغر قائمی در یکصد و بیست و دومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در نطق پیش از دستور خود به برنامه های توسعه شهرداری اشاره کرد و افزود: ما تا امروز ۶ برنامه پنج ساله را با عناوین مختلف در کشور پشت سر گذاشته ایم و از سرمایه های فکری و برنامه ریزی استفاده شده است.

عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در هیچ مرجعی گزارش رسمی و مدون و قابل اتکایی مبنی بر میزان پیشرفت در برنامه های پنج ساله وجود ندارد، اظهار کرد: در سایت سازمان برنامه و بودجه سامانه رصد ایجاد شده اما دسترسی وجود ندارد که از میزان پیشرفت برنامه ها مطلع شویم.

وی همچنین تصریح کرد: متاسفانه در شهرداری تهران نیز گزارش رسمی و دقیقی از میزان پیشرفت برنامه های سه دوره گذشته در اختیار نداریم و دلیل آن این بوده که برنامه ها کیفی بوده لذا باید برنامه ها به گونه ای تدوین شود که قابلیت اندازه گیری و سنجش داشته باشد.

قائمی با بیان اینکه اداره کل برنامه و بودجه شهرداری در خرداد امسال برنامه آسیب شناسی را در خصوص برنامه های قبلی توسعه منتشر کرده است، یادآور شد: منابع مالی در برنامه اول چندان مورد توجه نبوده و برنامه دوم نیز بر اساس نخبه محوری و جامع نگر بوده اما در اجرا تناسبی بین اقدامات و منابع وجود نداشته است.

عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه برنامه سوم به نکات کلیدی تمرکز کرده و اسناد بالادستی را به طور کامل بررسی کرده است، گفت: ضعف ساختاری بین احکام، نگاه ایده آل به برنامه ها، عدم استفاده صحیح از تجربیات قبلی و ضعف در نوشتار برنامه از جمله ایرادات برنامه سوم به شمار می رود.

وی تأکید کرد: نه باید صرفا مسئله محور برنامه را ببینیم و نه اینکه موضوع محور برنامه را نگاه کنیم و اگر نقطه تعادل را به درستی پیدا کنیم برنامه چهارم را به درستی تدوین خواهیم کرد.

قائمی با بیان اینکه وظایف روزمره دستگاه اجرایی به عنوان عمل به احکام قلمداد نشود، یادآور شد: برنامه توسعه سوم از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۲ اعتبار دارد و قرار شده یک سال آن نادیده گرفته شود و خاتمه پیدا کند؛ بنابراین برنامه سوم روزهای آخر خود را طی می کند و باید با عبارتی تحت عنوان مرثیه ای برای برنامه سوم از آن یاد کرد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در خصوص احکام برنامه چهارم توسعه یادآور شد: برنامه سوم ۳۵۴ حکم داشته و آمار به صورت تفکیکی در اجرای سرفصل ها و احکام وجود دارد و تنها ۱۰۱ حکم اجرایی شده است. ۹۶ درصد احکامی که مهلت آن گذشته اجرایی نشده و این احکام بار مالی نداشته است. قرار بوده شهرداری تهران در ۶ ماه اول پس از تصویب برنامه سوم توسعه، لایحه برنامه حکمرانی اطلاعات را ارائه دهد و انجام نداده است لذا باید مراقب برنامه چهارم باشیم.

انتهای پیام/

۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۸
کد خبر: 31012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 6 =