افتتاح فاز اول اکوپارک فرحزاد در تابستان

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران گفت: فاز اول اکو پارک فرحزاد در محل روددره فرحزاد تا ۸ ماه دیگر به بهره‌برداری می‌رسد.

علی محمد مختاری در گفت و گو با شهر در مورد شرایط رود دره فرحزاد قبل از شروع پروژه اکوپارک گفت: این رود دره قبل از شروع پروژه پاتوق حدود ۲ هزار معتاد بود که هم اکنون اغلب این معتادان در حال ترک هستند و ساماندهی شده اند.

وی در مورد برآورد میزان بازدید شهروندان از این پروژه اظهار کرد: طبق طرح مشاور  روزانه حدودا ۱۰۰ نفر از شهروندان به صورت تور لیدر می‌توانند از این محل بازدید کنند.

مدیرعامل سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران گفت: در طرح مذکور ضمن برنامه ریزی، طرح ریزی و اقدام برای حذف و یا کاهش اثرات تک تک آسیب های اکوسیستم روددره فرحزاد تلاش شده است با ارایه رویکردی پیشرو در طراحی شهری این محدوده، بر غنای زیست اقتصادی و اجتماعی شهر در ابعاد محله ای و فرامنطقه ای بیافزاید.

مختاری درمورد دامنه و فعالیتهای اجرایی پروژه گفت: مهمترین فعالیتهای اجرایی تعریف شده در مرحله رفع آسیب ها شامل طراحی و اجرای تصفیه فاضلاب در محله فرحزاد و بازچرخانی پساب تصفیه شده به عنوان منبع اصلی تامین نیاز آبی محیط زیستی روددره، ترمیم ترانشه ها و شیب های آسیب دیده، جمع آوری زباله های  رهاشده در بستر رودخانه و دره فرحزاد، همچنین  پیاده سازی مدیریت پسماند در محله فرحزاد، شهرک مجلس و شهرک نفت؛ باز رویانی پوشش گیاهی آسیب دیده یا از بین رفته و بازیابی گونه های جانوری از بین رفته و ترمیم و احیای قنات های موجود در محدوده طرح به منظور تامین نیاز آبی باغات موجود است.


مدیرعامل سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران افزود: باغچه های گونه شناسی گیاهی و جانوری طراحی شده در این مجموعه عبارتند از، هتل مورچگان که به معرفی زنده و جذاب زندگی و نقش مورچه ها در چرخه اکولوژیک اکوسیستم روددره ای و شهری پرداخته و باغچه دوزیستان که در یک برکه آبی غنی شده، به معرفی زنده و نقش دوزیستان در چرخه اکولوژیک اکوسیستم روددرهای و شهری می پردازد.

وی افزود: باغچه خزندگان که در درز و شکاف صخره ه ای واقع در زون گسل شمال تهران به معرفی زنده و نقش دوزیستان در چرخه اکولوژیک اکوسیستم روددرهای و شهری می پردازد و باغچه سنجاقک ها که در برکه آبی طراحی شده، وظیفه معرفی زنده و نقش حشرات آبدوست و زیبایی مانند سنجاقک ها در چرخه اکولوژیک اکوسیستم روددره ای و شهری دارد.

مختاری خاطرنشان کرد: باغچه گیاه شناسی هم در پهنه طبیعی به تکثیر و تولید بذر گیاهان بومی درختی، درخنچه ای و علفی دامنه های جنوبی البرز پرداخته و همزمان با ارایه زنده این فعالیت به گردشگران نسبت به افزایش آگاهی و شناخت آنها اقدام می کند.


وی در پایان درخصوص وسعت این پروژه بیان کرد: کل پروژه در حدود ۱۴۰ هکتار بوده و بر اساس اولویت اجرایی تعیین شده مقرر شده است، فاز اول آن در محدوده بین پل آبشار تا پل خوشمرام، به مساحت ۵۴ هکتار تا شهریورماه ۱۴۰۲ تکمیل و مورد بهره برداری قرار گرفته و بقیه محدوده طرح نیز در مدت زمان ۱۲ ماه پس از تکمیل فاز ۱ مورد بهره برداری قرار گیرد.

انتهای پیام/

۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۶
کد خبر: 31179

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 2 =