تغییرات اقلیمی در افزایش آلودگی هوا تاثیرگذار است

عضو هیات علمی دانشگاه تهران بر این باور است که تغییرات اقلیمی در شهر تهران تاثیر بسیار زیادی در افزایش آلودگی هوا دارد.

به گزارش خبرنگار شهر؛ علی اکبر شمسی پور در آیین رونمایی از بسته حمل و نقل پاک در بیست و یکمین شنبه امید و افتخار گفت: موضوع اقلیم از جمله شاخص های ۵گانه ای است که هر عاملی می تواند آن را تحت تاثیر قرار دهد.

وی با اشاره به موقعیت شهر تهران و جهت باد در این کلانشهر افزود: به رغم اینکه در جغرافیای شهر تهران روددره هایی وجود دارد که پتانسیل تنطیم هوای تهران را دارد اما با بارگذاری های شهرسازی و جمعیتی وضعیت شهر را در شرایط بحرانی قرار داده است؛ این در حالی است که ساخت و ساز در ارتفاعات به دلیل عدم اجرای قوانین شهرسازی نیز این بحران را تشدید کرده است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران ادامه داد: طبق مطالعاتی که انجام شده تاکنون ۱۵ خدمت در رابطه با اقلیم شهر تهران شناسایی شده که از این تعداد ۷ شاخص را به دقت با داده هایی که در اختیار داشتیم مورد بررسی قرار دادیم تا مشخص شود چه راهکارهایی می تواند در این زمینه راهگشا باشد.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت بارش باران در شهر تهران بیان کرد: شهر تهران روزهای کوتاهی شرایط بارش دارد که به سی روز نیز نمی رسد. در شرایطی که هوای تهران خشک بوده و تغییرات دمایی در ارتفاعات زیاد است؛ همین مساله وارنگی هوا را ایجاد می کند.

شمسی پور یادآور شد: باید با توجه به وضعیت شهرسازی و معماری شهر تهران کاری برای این کلانشهر انجام دهیم و در این راه باید از نخبگان دانشگاهی استفاده کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر در میانه شرقی و غربی تهران شبکه اکولوژیک پارک ها و فضای سبز قرار دارد، گفت: این در حالی است که در پایین دست و در مناطق مرکزی کمترین سرانه فضای سبز وجود دارد. این محدوده ها مرکز جزیره گرمایی شهر و هسته آلودگی هوای تهران را تشکیل می دهد که با ایجاد شبکه اکولوژیک پیاده روی، دوچرخه سواری و شبکه فضاهای سبز خیابانی و درختی می توانیم جابه‌جایی هوا را در مرکز شهر ایجاد کنیم.

انتهای پیام/

۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۸
کد خبر: 31210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =