خطوط مترو به ۶۳۰ واگن نیاز دارد/ حوادث مربوط به مترو به دلیل مشکلات ایمنی نیست

قائم مقام عملیات شرکت بهره برداری مترو تهران از نیاز خطوط مترو به ۶۳۰ واگن مترو خبر داد.

به گزارش خبرنگار شهر؛ مجید رستمی در حاشیه تور بازید خبرنگاران از پایانه صادقیه که با حضور خبرنگاران برگزار شد، گفت: مترو تهران ۱۶۷ رام قطار مترو دارد که از این تعداد ۵ واگن از رده خارج است و از این تعداد ۱۳۵ تا ۱۴۰ رام قطار برای خدمات رسانی به خطوط اعزام می شود و مابقی در تعمیرات دوره ای و اورهال قرار دارند.در مجموع ۹۴۵ واگن درون شهری روزانه در خطوط بکارگیری می‌شوند.

وی افزود: واگن های مترو باید بر اساس مقدا رکیلومتری که پیمایش انجام می دهند برای تعمیرات دوره ای و بعد از ۵ سال نیز برای اورهال وارد تعمیرگاه‌های تخصصی شود؛ به عنوان مثال قطارهای AC بعد از هفتصد و سی هزار کیلومتر و قطارهای DC بعد از نهصد هزار کیلومتر اورهال می‌شوند.

قائم مقام عملیات شرکت بهره برداری مترو تهران ادامه داد: ‌اگر لوازم یدکی در تعمیرات دوره ای و اورهال تامین شود، می توانیم وضعیت موجود را حفظ کنیم.

وی بیان کرد: در حال حاضر نگران تامین واگن های خطوط توسعه ای مترو هستیم. به هر حال تهران به ۶۵۰ واگن مترو نیاز دارد تا بتوانیم سرفاصله قطارهای مترو را بین ۲ تا ۴ دقیقه حفظ کنیم، در غیر این صورت در برخی از خطوط توسعه ای سرفاصله قطارها به ۱۵ دقیقه نیز می رسد.

رستمی یادآور شد: اگر قطعات و لوازم یدکی مورد نیاز در تعمیرات دوره ای و اورهال تامین نشود؛ نمی توان سر زمان های تعیین شده اقدام به تعمیر و یا اورهال قطارهای مترو کرد در غیر اینصورت با اضافه و تکمیل خطوط توسعه ای با افزایش تقاضای سفر روبه‌رو هستیم که در این شرایط نهایت سرفاصله این خطوط را تنها می توانیم روی ۱۰ دقیقه حفظ کنیم.

وی تاکید کرد: با حمایت های شهرداری در نیمه اول ۱۴۰۲ اتفاق خوبی در حوزه اورهال در رابطه با قطارهای نسل اول روی می دهد.

قائم مقام عملیات شرکت بهره برداری مترو تهران در ادامه گفت: همانطور که اشاره شد شهر تهران الان برای خطوط توسعه ای ۶۳۰ واگن نیاز دارد. دولت و شهرداری در حال رایزنی هستند تا از ظرفیت های موجود برای تامین واگن های مترو استفاده کنند.

وی افزود: هنوز تولیدات خاصی در کارخانه واگن سازی در زمینه تولید قطعات و واگن ها انجام نشده است، اما در مجموع زمان تولید هر رام قطار ۲ سال زمان می برد.

رستمی ادامه داد: دلیل حوادث مترو عامل انسانی است. امسال ما هیچگونه حادثه ای در خطوط مترو مشابه حادثه چیتگر نداشتیم و حوادث مربوط به مترو به دلیل مشکلات ایمنی نیست و بخش عمده ای از آن به دلیل خطاهای انسانی نیست.

قائم مقام عملیات شرکت بهره برداری مترو تهران افزود: هیچ قطاری بدون تامین امنیت وارد خط نمی شود، دوستان حفاظت امنیت به قطاری که امنیت نداشته باشد، اجازه ورود به خط را نمی دهند، خرابی قطار به علت ازدحام مسافر و اتفاق های کنترل نشده است و از مجموع ۱۶۵ قطار شرکت بهره برداری، روزانه حدود ۱۴۰ قطار وارد خط می شوند.

رستمی گفت: به جز قطار در مسائل پایانه و غیره، ضعف هایی وجود ندارد و روزانه حدود ۲ میلیون نفر در مترو جابه‌جا می شوند و دیروز در خط ۱،۳و ۴ حدود ۳۰ هزار نفر، بیشتر از روز گذشته جابه جا شدند؛ امسال هیچ حادثه ای در خطوط مترو نداشتیم و علت حادثه متروی چیتگر خطای انسانی بود. قطار یک سیستمی دارد که اگر از حد ایمن کمتر شود، سیستم کد خطا می دهد و حرکت نمی‌کند، دو تعمیرگاه صادقیه و فتح آباد تعمیرگاه اساسی ما هستند. اورهال ۳ تا چهار ماه طول می کشد و قطارهای نسل یک بیشترین تعمیر را دارد؛ روزانه ۲۰ قطار وارد تعمیر گاه می شود و ظرفیت اورهال ۱۵ دستگاه و سال آینده به ۳۰ دستگاه خواهد رسید.

وی عنوان کرد: عمر مفید هر دستگاه  ۳۰ سال است و نیاز به ۶۳۰ واگن داریم یعنی حدود ۵۰۰ واگن کم داریم. اتصال خط ۶ شمال و جنوبی امسال انجام می شود و با حمایت شهرداری امیدواریم در نیمه اول سال ۱۴۰۲ شاهد تحولی در قطار و به ویژه نسل اول باشیم.

قائم مقام عملیات شرکت بهره برداری مترو تهران اظهار کرد: زمانی که مشکلی برای قطار پیش می آید سیستم حفاظت atp وارد عمل می شود و احتمال تصادف قطار از پشت نزدیک به صفر است. در کارگاه تمام تست های باتری از نظر ایمنی چک می شود و هر باتری حدود ۳ تا ۴سال کار می کند. همچنین تست سلامت راهبران سالیانه یک بار انجام می شود و اگر خدایی ناکرده راننده هم بیهوش شد، سیستم atp که خطای آن صفر است، قطار را متوقف می کند.

انتهای پیام/

۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۲
کد خبر: 31306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 5 =