۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۸
کد خبر: 31354

افزایش سهم شهرداری‌ها از بودجه ملی

دولت نمی‌تواند پاسخگوی همه نیازهای شهرداری‌ها باشد
افزایش سهم شهرداری‌ها از بودجه ملی

شهردار تهران گفت سهم شهرداری‌ها از بودجه ملی نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

به گزارش شهر، علیرضا زاکانی درخصوص سهم شهرداری‌ها از بودجه سال ۱۴۰۲ کشور گفت‌:‌ «سهم شهرداری‌ها امسال نسبت به سال گذشته بهتر شده است.»

شهردار تهران اضافه کرد: «اعتبارات حوزه حمل‌ونقل عمومی، اوراق مشارکت و ... رشد داشته اما این میزان اعتبارات پاسخگوی نیاز شهرداری‌ها نیست و هیچ سالی دولت نمی‌تواند، نیازهای شهرداری‌ها را به‌طور کامل تامین کند. بنابراین در شهرداری مسیر مولدسازی و مشارکت را درپی می‌گیریم.»

سهم اعتبارات شهرداری‌ها از بودجه کل کشور معادل ۵ صدم درصد بودجه کل کشور است، در بودجه سال ۱۴۰۲ برای احداث و تکمیل خطوط اولویت دار متروی تهران اعتباری بالغ بر ۹۴ میلیارد تومان پیش بینی کرده همین رقم در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۵۴ میلیارد تومان بوده که رشد ۷۱ درصدی برای سال ۱۴۰۲ داشته است. دولت برای قطار شهری اصفهان مبلغ ۵۵ میلیارد تومان، اهواز ۲۰ میلیارد تومان،تبریز ۵۵ میلیارد تومان،شیراز ۵۵ میلیارد تومان،قم ۶۵ میلیارد تومان،کرج ۷۲ میلیارد تومان،کرمانشاه ۹۱ میلیارد تومان،رشت ۳ میلیارد تومان و مشهد ۱۰۰ میلیارد تومان در بودجه سال ۱۴۰۲ پیش بینی کرده است که در این میان بیشترین رقم با ۱۰۰ میلیارد تومان با افزایش ۱۴۶ درصدی نسبت به سال قبل از آن مشهد و کمترین رقم با اعتبار ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و کاهش ۸۳ درصدی نسبت به سال قبل از آن رشت است.

در بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور شاهد پیش بینی رقم ۴۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برای تامین و تهیه تجهیزات و واگن قطار شهری هستیم که نسبت به سال قبل ۸۷ میلیون تومان افزایش داشته است، برای یارانه بلیط قطارشهری و اتوبوس اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است، در بند دال تبصره ۵ بودجه سال ۱۴۰۲ رقم ۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی با تضمین و با بازپرداخت اصل و سود آن توسط شهرداریها منتشر می شود و دولت در تضمین و بازپرداخت اصل و سود اوراقی که برای اجرای طرحهای قطار شهری و حمل ونقل شهری منتشر شده باشند به نسبت ۵۰ درصد مشارکت می کند.

در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ بجز این ۱۰ هزار میلیارد تومان اجازه انتشار ۱۲ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت را به شهرداریها و سازمان های وابسته داده است تا با تایید وزارت کشور و تضمین شهرداری برای بازپرداخت اصل و سود اوراق را برای توسعه حمل و نقل عمومی و زیر ساخت های شهری،مدیریت پسماند و نیروگاههای زباله سوز،بازسازی بافت های فرسوده و ساماندهی حاشیه نشینی و سکونتگاههای غیررسمی منتشر کند. در بودجه سال ۱۴۰۲ شاهد افزایش ۱۵ درصدی اعتبارات کمک به توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی هستیم، دولت در بودجه سال ۱۴۰۲ رقم ۵۱۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی را برای کمک به توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی پیش بینی کرده است.

منبع: پانا

انتهای پیام/

۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۸
کد خبر: 31354

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 9 =