سکوت معنادار رسانه‌های اصلاح‌طلب در قبال لایحه بودجه ۱۴۰۲ شهرداری

از ساختمان بهشت خبر می‌رسد، مدیران دوره ششم خیز بلندی برای تکمیل پروژه‌های عمرانی و سرمایه‌ای شهر برداشته‌اند که شواهد آن با افزایش ۵۶ درصدی پیش‌بینی درآمدها، در کلیات لایحه بودجه به چشم می‌خورد.

به گزارش شهر، روز سه‌شنبه ۴ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ با حضور شهردار تهران، لایحه بودجه ۱۴۰۲ شهرداری تهران تقدیم شورای شهر شد. لایحه‌ای شامل یک پیش‌بینی بلندپروازانه در طرف درآمدها و آن هم افزایش ۵۶ درصدی سقف اول بودجه!

 افزایش ۵۶ درصدی پیش‌بینی درآمدها، در کلیات لایحه بودجه

از ساختمان بهشت خبر می‌رسد، مدیران دوره ششم خیز بلندی برای تکمیل پروژه‌های عمرانی و سرمایه‌ای شهر برداشته‌اند که شواهد آن با افزایش ۵۶ درصدی پیش‌بینی درآمدها، در کلیات لایحه بودجه به چشم می‌خورد.

بودجه ۷۸.۵ هزار میلیاردی شهرداری برای سال ۱۴۰۲/حمل ونقل عمومی در بودجه سال آینده پررنگ است

 بر این اساس، شهرداری تهران در قالب لایحه بودجه ۱۴۰۲، سقف بودجه را از ۵۰.۳ هزار میلیارد تومان سال جاری به ۷۸.۵ هزار میلیارد برای سال ۱۴۰۲ افزایش داده است. تغییراتی که نشان‌دهنده افزایش ۵۶ درصدی منابع درآمدی در سال آینده است.
بررسی‌ها نشان می‌دهد، مدیریت شهری به همین جا بسنده نکرده و با لحاظ ۳۰ هزار میلیارد تومان افزایش نسبت به سقف مذکور، سقف دومی را برای بودجه متصور شده که شهردار تهران بیشترین محل هزینه‌کرد این سقف را در صورت تحقق، متوجه حوزه حمل‌ونقل دانست.

فرصت‌های سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش خصوصی در ۴۲ پروژه شهری

به گفته شهرابی مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران در قالب تبصره ۲۰، در صورت تحقق منابع مازاد بر بودجه مصوب، ۳۰ هزار میلیارد تومان برای تأمین مالی ۱۶ کلان‌پروژه لحاظ شده است. همچنین، در قالب تبصره ۱۹ لایحه، فرصت‌های سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش خصوصی در ۴۲ پروژه شهری منظور شده است.

پروژه‌هایی که هرچند برخی از آن‌ها سابق هم در فهرست پروژه‌های نیازمند مشارکت بخش خصوصی تعریف شده بوده، اما مدیران دوره ششم تأکید دارند، بر اساس اصل مدیریت مشارکتی به سرانجام خواهند رسید و مسیر اداره شهر در تعامل با بخش خصوصی پررنگ‌تر از گذشته دنبال خواهد شد.

دلایل گشایش مالی در شهرداری تهران

بر اساس این گزارش، همه ساله با طرح لایحه بودجه دولت و شهرداری به مجلس و شورای شهر حواشی پیرامون اعداد و ارقام درج شده در بودجه‌های پیشنهادی بالا می‌گیرد و خبرساز می‌شود. امسال اما نسبت به آنچه شهرداری تهران به شورای شهر ارائه کرده، حرف و حدیث کمتری مطرح شده که برخی آن را به اظهارات اخیر معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری و کلیات لایحه بودجه مرتبط می‌دانند.

تحقق ۱۲۰ درصدی منابع بودجه سال ۱۴۰۱ تا پایان سال

آن‌طور که فروزنده معاون مالی و اقتصاد شهری گفته تا پایان دی‌ماه ۸۵ درصد از منابع بودجه محقق شده و پیش‌بینی می‌شود با توجه به قرار داشتن در سه ماهه پایانی سال، سقف بودجه ۱۴۰۱ محقق شود. البته شهردار تهران، تحقق ۱۲۰ درصدی منابع بودجه سال ۱۴۰۱ را تا پایان سال پیش‌بینی کرده که آن را در تاریخ شهر بی‌سابقه دانسته و شاید همین پیش‌بینی یکی از دلایل افزایش ۵۶ درصدی سقف بودجه در سال آتی شده است.

وی این عملکرد را ناشی از به‌کارگیری تمهیداتی همچون «حساب خزانه واحد»، «مولدسازی و درآمدزایی از ظرفیت‌های مغفول‌مانده در شهر»، «همکاری با سایر دستگاه‌ها نظیر سازمان امور مالیاتی برای نقد کردن سهم شهرداری از مالیات ارزش افزوده»، «توجه به ظرفیت‌های غیرنقد» و «رونق نسبی حوزه شهرسازی» دانسته است.

از سوی دیگر بررسی کلیات بودجه ۱۴۰۲ نشان می‌دهد، شهرداری تهران با پیش‌بینی افزایش ۵۶ درصدی منابع بودجه برای سال آینده، فراتر از تغییرات تورمی به دنبال دستیابی به سقف‌های بالاتر درآمدی است که به پیروی از آن، می‌توان بودجه حوزه عمرانی شهر را گسترش داد. موضوعی که می‌تواند، به تدریج پروژه‌های عمرانی و سرمایه‌ای خاک خورده و نیمه تعطیل شهر را وارد مدار خدمت‌رسانی کند.

منبع: فارس

پایان پیام/

۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۳
کد خبر: 31613

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =