تعداد گودهای رهاشده پایتخت از ۲۵۱ به ۱۹۳ گود کاهش یافت/کدام مناطق بیشترین و کم‌ترین گودهای رهاشده را دارند؟

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران از کاهش تعداد گودهای رها شده در شهر تهران طی ۱۵ ماه گذشته خبر داد و گفت: ۵۸ گود رهاشده از شهریور ماه ۱۴۰۰ تا دی ماه ۱۴۰۱ ایمن سازی و یا جهت ادامه فعالیت تعیین تکلیف شدند.

به گزارش شهر و به نقل از روابط عمومی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، حمیدرضا صارمی در خصوص عوامل بوجود آمدن معضل گودهای رها شده در شهر تهران، گفت: افزایش تقاضای احداث زیرزمین برای ساختمان ها به منظور تامین کاربری های مورد نیاز، طی سال های گذشته، موجب شد که عملیات گودبرداری برای ساخت و ساز، فراتر از پی کنی معمول، صورت گیرد و یا در برخی پروژه ها، مالکان و کارفرمایان به دلیل مواجهه با مشکلات مالی یا حقوقی، پروژه را در مرحله گودبرداری متوقف کرده اند و این موضوع، از سال ها پیش، معضلی به نام گودهای رها شده در شهر ایجاد کرده است.

وی با اشاره به خطراتی که این گودها به دلیل ناپایداری و عدم ایمن سازی می تواند برای شهروندان داشته باشند، اظهار داشت: مدیریت شهری در این دوره با توجه به اهمیت موضوع، ساماندهی گودهای پرخطر را در دستور کار خود قرار داد. از اقدامات مهم و موثری که در این حوزه انجام شد، اصلاحیه مصوبه «ارتقاء ایمنی تخریب و گودبرداری‌های ساختمانی شهر تهران» بود که سال گذشته به تصویب شورای اسلامی شهر تهران رسید و برای اجرا ابلاغ شد.

حمیدرضا صارمی تصریح کرد: با تشکیل کارگروه اجرایی مصوبه مذکور، تکالیف هریک از معاونت ها و سازمان های شهرداری تهران در حوزه ساماندهی گودهای رها شده، به صورت شفاف تعیین و مسئولیت شناسایی و اولویت‌بندی گودهای ناایمن بر اساس میزان خطرآفرینی آن ها و شناسایی مالکان آنها، به معاونت شهرسازی و معماری محول شد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در تشریح اقدامات انجام شده به منظور تعیین تکلیف شهر از گودهای رها شده و خطر آفرین، گفت: براساس اطلاعات جمع آوری شده از مناطق ۲۲ گانه، معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، مشخص شد که تا سال ۱۳۹۹، تعداد ۲۹۹ گود در شهر تهران شناسایی شده که طی همکاری با دانشگاه تربیت مدرس به عنوان مشاور تخصصی، بازدیدهای تخصصی از کلیه گودها انجام و پس از انجام بررسی ها تا شهریور ماه ۱۴۰۰، تعداد ۲۵۱ گود رهاشده در سطح شهر تهران شناسایی شد.

صارمی ادامه داد: پس ازشناسایی گودها و پیگیری‌های لازم توسط معاونت شهرسازی و شهرداری های مناطق ۲۲ گانه، تعدادی از گودها رفع خطر و برخی پروژه هایی که به دلایل قابل حل و فصل، متوقف شده بودند، مجددا فعال شدند. بنابراین طی مراحل بعدی تعداد این گودها تا دی ماه ۱۴۰۰ به ۲۰۴ و تا دی ماه امسال به۱۹۳ گود کاهش پیدا کرد.

وی با بیان اینکه به منظور ساماندهی و تعیین تکلیف ۱۹۳ گود موجود، شیوه‌نامه‌ای تدوین شده است، اظهار داشت: هر کدام از گودها، براساس مشخصات موجود، شامل عمق گود، مدت رهاشدن عملیات ساختمانی، مساحت گود، وضعیت پروانه ساختمانی، فاصله دیواره گود تا گذر و ساختمان‌های مجاور، وضعیت پایدارسازی گود، وضعیت گزارش مهندس ناظر و وضعیت مالکیت یا مشارکت شهرداری در پروژه بررسی و اولویت بندی شدند.

معاون شهردار تهران درخصوص نتایج پایش های انجام شده بر روی گودهای رهاشده، گفت: در این بررسی ها،  ۳۴ پروژه در اولویت اقدام قرار گرفتند، همچنین مشخص شد که در ۳۷ پروژه، شهرداری مشارکت دارد یا متعلق به شهرداری است.

صارمی افزود: منطقه ۲۲ با ۲۹ و منطقه ۱ با ۲۷ گود دارای بیشترین و مناطق ۹ و ۱۰ با ۱ پروژه دارای کمترین گود رهاشده در سطح شهر تهران هستند.

انتهای پیام 

۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۹
کد خبر: 31625

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 10 =