حمل و نقل عمومی تهران نفس تازه می‌کند

چهار رویداد از مجموعه برنامه‌های امید و افتخار در مدیریت شهری دوره ششم به حوزه حمل و نقل اختصاص داشته است.

به گزارش خبرنگار شهر، علیرضا زاکانی شهردار تهران و همچنین اعضای شورای اسلامی شهر تهران همواره بر توجه به حوزه حمل و نقل پایتخت به عنوان اولویت اصلی شهر تأکید کرده اند و بر همین اساس، اولین طرح شهرداری در رویدادهای امید و افتخار به بخش حمل و نقل اختصاص یافت.

اولین رویداد امید و افتخار؛ افتتاح پایانه بزرگ اکباتان

در همین راستا اولین رویداد امید و افتخار در تاریخ ۲۹ مردادماه با افتتاح پایانه بزرگ اکباتان آغاز شد تا بزرگ‌ترین پایانه زیرزمینی قطارهای شهری کشور در پایتخت بهره‌برداری شود. این پایانه ۷۰ هزار متر مربعی که ۶ برابر یک ایستگاه معمولی مترو است و در بخش غربی خط ۴ قرار دارد، پس از ۱۴ سال به سرانجام رسید و به طور رسمی در چرخه خدمت به مردم قرار گرفت.

پایانه اکباتان که در دو طبقه طراحی شده و شامل هفت کیلومتر ریل‌گذاری معادل ۳۰ درصد از ریل‌گذاری خط ۴ است، ۱۹ سوزن دارد؛ در حالی که پیش از این، خط ۴ در مجموع ۱۹ سوزن داشت و با احتساب ویژگی‌های قابل توجه این طرح، توسعه مترو با افتتاح پایانه اکباتان، آغازگر رویدادهای امید و افتخار شد. پایانه‌ای که به گفته مجتبی شفیعی معاون سابق حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، در حوزه تعمیر و نگهداری، سرویس‌های دوره‌ای و… مزایای بسیاری دارد و می‌تواند کمک‌کننده مدیریت در شرایط اضطرار برای اعزام یا تخلیه قطارها باشد.

حمل و نقل عمومی تهران نفس تازه می‌کند

بزرگترین پایانه زیرزمینی قطارهای شهری در کشور، دهانه‌هایی به عرض ۳۸ متر برای انجام تعمیرات دارد و ظرفیت پذیرش ۲۱ رام قطار و ۹ خط دارای سرویس تعمیراتی در این پایانه ایجاد شده است. پایانه اکباتان از بارانداز و جرثقیل های غول پیکر برخوردار بوده و به سیستم هوای فشرده مجهز است. این پایانه که به دلیل زیرزمینی بودن، حافظ محیط زیست است، ۲۱ هزار متر مربع کانال تهویه هوا دارد. یکی از ظرفیت‌های قابل توجه پایانه اکباتان، پیش بینی امکانی برای ایجاد پلازای شهری و اماکن تفریحی روی سقف آن در فاز دوم است.

بنا بر اعلام مدیرعامل سابق شرکت متروی تهران، منحصر به فرد بودن این پایانه به دلیل زیرزمینی بودن آن است. در محلی همچون اکباتان که یکی از شهرک‌های هویت و شناسنامه‌دار پایتخت است، اگر این پایانه بر روی زمین احداث می شد، هزینه کمتری نیاز داشت، اما هویت منطقه به هم می‌خورد؛ لذا هزینه بیشتری برای ساخت این پایانه زیرزمینی صورت گرفت تا آسیبی به شهرنشینی و بافت این منطقه وارد نشود.

نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت در هشتمین رویداد امید و افتخار

رویدادهای امید و افتخار در هشتمین هفته خود نیز با محوریت حوزه حمل و نقل دنبال شد و شهردار تهران از ناوگان تازه نفس حمل و نقل عمومی پایتخت رونمایی کرد.

آیین بهره‌برداری از ۲۰۰ دستگاه اتوبوس، تحویل دوهزارمین تاکسی جایگزین در طرح نوسازی ناوگان فرسوده سال ۱۴۰۱ و ۶۲ دستگاه مینی‌بوس همزمان با هشتمین رویداد امید و افتخار در تاریخ ۲۳ مهرماه با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران، مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران و دیگر مسئولان مدیریت شهری برگزار شد.

حمل و نقل عمومی تهران نفس تازه می‌کند

این ۲۰۰ دستگاه اتوبوس جدید ذیل تفاهم‌نامه شهرداری تهران با وزارت کشور، به ظرفیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران اضافه شد. همچنین با تحویل ۳۰۰ دستگاه، تاکسی‌های جدیدی که از ابتدای سال به شبکه حمل‌ونقل عمومی تهران تزریق شده بود به ۲ هزار دستگاه افزایش یافت.

سیزدهمین رویداد امید و افتخار؛ رونمایی از تاکسی‌ون‌های ناوگان تاکسیرانی شهر تهران با همکاری وزارت کشور

درسیزدهمین رویداد امید و افتخار در بیست‌وهشتم آبان ماه ۱۴۰۱، آیین رونمایی از تاکسی‌ون‌های ناوگان تاکسیرانی شهر تهران با همکاری وزارت کشور و با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران، مالک شریعتی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، مهدی خطیبی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، مهدی اسماعیل‌بگی مدیرعامل وقت سازمان تاکسیرانی تهران، جواد توسلی‌مهر مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل و برخی از مدیران شهری و اصحاب رسانه برگزار شد.

حمل و نقل عمومی تهران نفس تازه می‌کند

در سومین رویداد با محوریت حمل و نقل، تعدادی تاکسی ون با عنوان وانا و با ظرفیت جابجایی ۱۲ نفر به چرخه حمل و نقل عمومی پایتخت اضافه شد.

بخشی از منابع مالی این ون‌های تاکسیرانی توسط شهرداری (معادل ۳۰ درصد) و بخشی دیگر توسط وزارت کشور تأمین شده است و طبق ابلاغیه، تحویل این ون‌ها منوط به اسقاط ون‌های فرسوده خواهد بود.

رونمایی از چهار طرح حمل و نقل پاک در بیست و یکمین رویداد امید و افتخار

همزمان با اولین روز بهمن ماه و بیست و یکمین رویداد امید و افتخار نیز چهار طرح حمل و نقل پاک در پایتخت با حضور شهردار تهران، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیرعامل شرکت ملی پست رونمایی شد.

بر اساس تفاهم‌نامه سه‌جانبه میان سازمان حمل و نقل و ترافیک، شرکت کنترل کیفیت هوا و شرکت ملی پست، ۹۰ دستگاه موتورسیکلت برقی مورد بهره برداری قرار گرفت، البته مقرر شده  ۵۰۰ دستگاه موتورسیکلت برقی با قابلیت سواپ باتری به شرکت پست تحویل داده شود که برای اولین بار در کشور انجام می‌شود و اگر اجرای این طرح موفقیت‌آمیز باشد، ۳۰۰ هزار دستگاه از این نوع موتورسیلکت‌ها در تهران به‌کارگیری خواهد شد. 

یکی دیگر از طرح های رویداد بیست و یکم، رونمایی از ۲ دستگاه اتوبوس برقی ۹ و ۱۲ متری بود که اعلام شد بر اساس قراردادی که بین شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و بخش خصوصی منعقد شده، قرار است ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی برای پایتخت تأمین شود. این دو دستگاه اتوبوس برقی، نمونه‌هایی از اتوبوس‌هایی بودند که پس از اخذ تأییدیه استاندارد و مجوز شماره‌گذاری، در خط ویژه میدان بهارستان - میدان جمهوری اسلامی مشغول به کار می شوند.

حمل و نقل عمومی تهران نفس تازه می‌کند

راه‌اندازی مرکز مکانیزه معاینه فنی آزادی واقع در بزرگراه شهید فهمیده دیگر طرح این رویداد بود که با مشارکت صد در صدیِ بخش خصوصی راه‌اندازی شده و دارای دو خط معاینه فنی ویژه خودروهای سبک و یک سالن برای بازرسی چشمی خودروهای گازسوز است؛ همه تجهیزات این مرکز که از ظرفیت پذیرش سالانه ۵۶ هزار دستگاه خودرو برخوردار است، در داخل کشور تولید شده است.

همچنین رونمایی از پروژه پایلوت به‌کارگیری موتورسیکلت برقی و اسکوتر اشتراکی در تهران در کنار سایر برنامه‌های حوزه حمل و نقل و ترافیک انجام شد.

با آغاز دوره جدیدی از رویداد امید و افتخار از ۱۲ بهمن همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی و همچنین وعده شهردار تهران مبنی بر افتتاح و یا آغاز پروژه‌ها از این روز تا ۲۸ اسفند به صورت همه روزه، شهروندان تهرانی باز هم شاهد اجرایی شدن طرح‌هایی با محوریت حمل و نقل در پایتخت خواهند بود.

همچنین با توجه به مذاکرات شهرداری با سازندگان و خودروسازان و تدوین بودجه سال ۱۴۰۲ با محوریت حمل و نقل و اختصاص ۱۰ هزار میلیارد تومان اضافه به این بخش، علاوه بر بودجه پیشنهادی، ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت به تدریج رنگ و بوی تازگی به خود خواهد گرفت.

انتهای پیام/

۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰
کد خبر: 31728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =