بازار داغ پروژه‌های فنی و عمران در رویداد امید و افتخار/ تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام یکی از مهمترین برنامه‌های مدیریت شهری است

حوزه فنی و عمران در این دوره مدیریت شهری در مقایسه با سایر حوزه‌های شهرداری با اختصاص ۵ رویداد امید و افتخار بیشترین سهم را در پروژه‌های شهری به خود اختصاص داده است؛ این در حالی است که در سایر افتتاحیه‌هایی که در این رویداد شهری اتفاق افتاده است، به عنوان پروژه‌های دوم و یا سوم نیز در حوزه مناطق رونمایی، افتتاحیه و یا مراسم کلنگ‌زنی سهم قابل توجهی از شنبه‌های امید و افتخار را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار شهر؛ تکمیل پروژه های نیمه کاره شهری در حوزه فنی و عمران از یک سو و از سوی دیگر بهبود وضعیت کالبدی و کاستی های محله ها و مناطق از جمله موضوعاتی است که شاید بتوان گفت بعد از وظایف شهرداری در حوزه خدمات شهری، از مهمترین برنامه های مدیریت شهری محسوب می شود.

آنچه در این دوره مدیریت شهری در حوزه فنی و عمرانی به عنوان برنامه راهبردی مشخص شده، تکمیل پروژه های نیمه تمام و ضروری در حوزه فنی و عمرانی و در گام بعدی طراحی پروژه هایی که به بهبود کمی و کیفی کالبدی شهر به ویژه در سطح محله ها کمک می کند.

بر همین اساس دومین شنبه امید و افتخار شهرداری تهران با آغاز عملیات ساخت شاخه غربی بزرگراه یادگار امام (ره) کلید خورد. پنجم شهریور ماه سال جاری بود که این پروژه با تفاهمات انجام شده از سوی شهرداری تهران با وزارت دفاع، ارتش و آموزش و پرورش کار خود را با حضور شهردار تهران آغاز کرد.

جزئیات ساخت شاخه غربی بزرگراه یادگار امام(ره)

زاکانی در آیین آغاز عملیات عمرانی این طرح اعلام کرد که بخش اول آن به طول ۴.۷ کیلومتر، امسال تحت عنوان پروژه شهید بروجردی اجرا و به بهره‌برداری می‌رسد و پنج کیلومتر دیگر آن نیز از بزرگراه فتح تا بلوار دریا در طول مدت ۲۴ ماه اجرا می‌شود.

این پروژه که به گفته مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ۴ سال گذشته عملیات عمرانی آن متوقف شده بود، در دوره جدید به عنوان یکی از اولویت‌های شهرداری تهران مورد توجه قرار گرفت که به دنبال اجرای آن بافت فرسوده اطراف بخش غربی این بزرگراه نیز دچار تحرک شده و وضعیت بهتری پیدا خواهد کرد.

شاخه‌ غربی ادامه بزرگراه یادگار امام(ره) طبق طراحی‌های صورت گرفته، به صورت یک زیرگذر روباز با طول حدود ۲ کیلومتر از محدوده خیابان دستغیب (زیرگذر موجود) آغاز شده و پس از گذر از مسیر میدان جی، پادگان جی، تقاطع بلوار استاد معین و میدان فتح به بزرگراه فتح متصل می‌شود.

این شاخه از میدان شهیدان جی آغاز شده و پس از عبور از اراضی پادگان جی در تراز منهای یک تا غرب میدان فتح و سپس از طریق بزرگراه فتح تا تقاطع بلوار بهار و نهایتا بزرگراه شهید بروجردی ادامه می‌یابد.

بنابر اعلام معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، در این پروژه علاوه بر احداث زیرگذر، چند دستگاه پل و یک تونل، احداث دسترسی‌های جدید، اصلاحات هندسی معابر موجود و شبکه جمع‌آوری و هدایت آبهای سطحی با هزینه‌ای بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد ریال اجرا می‌شود.

به منظور اتصال این مسیر به‌هم پیوسته بزرگراهی به بلوار بهار، بزرگراه شهید بروجردی و در نهایت آزادراه تهران- ساوه؛ احداث تقاطع غیرهمسطح بزرگراه فتح با بلوار بهار نیز در دستور کار این پروژه قرار دارد.

احداث شاخه غربی ادامه بزرگراه یادگار امام(ره) و اتصال آن به تقاطع بزرگراه فتح با بلوار بهار با توجه به پروژه‌های در حال اجرای بزرگراه شهید بروجردی و بلوار بهار، این معبر بزرگراهی شمالی-جنوبی را به جاده ساوه متصل کرده و به عنوان یکی از محورهای اصلی غرب تهران که از شمال‌غرب تا جنوب‌غرب امتداد دارد، مطرح خواهد کرد.

بر اساس آخرین آمارهای اعلام شده، در محدوده پادگان جی از اراضی وزارت دفاع از ۳۰۰ حلقه شمع مورد نیاز برای احداث زیرگذر تاکنون ۱۰۰ حلقه شمع اجرا شده و حدود ۲۰۰ حلقه شمع در مرحله حفاری و آرماتورگذاری و عملیات حفاری و خاکبرداری بخش‌هایی از زیرگذر نیز در حال انجام است.

افتتاح پارکینگ طبقاتی امیرکبیر

اما نهمین شنبه امید و افتخار شهر تهران در سی ام مهرماه به افتتاح نخستین پارکینگ طبقاتی هوشمند و دارای تاییدیه آتش نشانی و صددرصد زیر سطحی پایتخت اختصاص داشت. پارکینگ امیرکبیر که توسط معاونت فنی و عمرانی شهر تهران تهران تکمیل شده بود، برای بهره برداری در اختیار معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران قرار گرفت.

پارکینگ امیرکبیر در سه طبقه با هدف بهبود وضعیت معابر در مرکز شهر، با ظرفیت ۵۵۱ واحد و در مساحت ۲۰ هزار متر مربع راه‌اندازی شده که ۶ آسانسور هیدرولیکی و یک آسانسور کششی برای آن در نظر گرفته شده است.

ارزش مالی این پارکینگ بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان اعلام شده که با سرمایه‌گذاری مشترک سازمان حمل‌ و نقل و ترافیک و عمرانی مناطق شهرداری تهران ساخته شده است.

پارکینگ امیرکبیر نزدیک به محدوده طرح ترافیک و در مجاورت ایستگاه متروی امیرکبیر و مسیر اتوبوس خیابان ۱۷ شهریور قرار دارد و به همین دلیل می‌تواند دسترسی خوبی به مرکز شهر و بازار امین‌حضور را برای شهروندان فراهم کند.

ساخت این پارکینگ از سال ۸۷ آغاز شده بود و تا سال ۹۷ تنها ۳۵ درصد پیشرفت داشت، اما از سال ۱۴۰۰ با تلاش مدیریت شهری ششم ساخت و تکمیل این پارکینگ در دستور کار قرار گرفت و با صرف ۵۰ میلیارد تومان این پارکینگ تکمیل شد.

پارکینگ طبقاتی امیرکبیر مجهزترین پارکینگ پایتخت در زمینه تجهیزات اطفای حریق است و فضای پارکینگ با استفاده از درب‌های ضدآتش، به گونه‌ای طراحی و تقسیم‌بندی شده تا در صورت بروز حادثه از احتمال انتقال آتش به سایر بخش‌ها جلوگیری شود.

بهره‌برداری از این پروژه در کنار میدانگاه(پلازای) امیرکبیر گامی مهم در راستای نوسازی بافت فرسوده شهر تهران به شمار می‌رود که معضل کمبود پارکینگ در بافت فرسوده منطقه ۱۴ را تا حد قابل ملاحظه‌ای برطرف می‌کند.

بهره‌برداری از پنج پروژه جمع‌آوری و هدایت آبهای سطحی شهر تهران

یازدهمین شنبه‌ امید و افتخار به موضوع بهره‌برداری از پنج پروژه جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی اختصاص داشت. این پنج پروژه شامل افزایش ظرفیت و ساماندهی کانال سیل برگردان غرب در محدوده پل آریافر و رسوبگیر محدوده تقاطع بزرگراه جلال آل احمد، افزایش ظرفیت و ساماندهی کانال سیل برگردان غرب در محدوده بازارچه نصر، اجرای دال بتنی درجا روی کانال ضلع شرق خیابان فدائیان اسلام، مرمت کانال قلقلی و پروژه جمع آوری و هدایت آب‌های سطحی محدوده بزرگراه مخصوص کرج (حدفاصل بزرگراه آزادگان تا رودخانه کن) بود.

علیرضا زاکانی شهردار تهران در سخنرانی خود در یازدهمین «شنبه امید و افتخار» عنوان کرد: این پروژه‌ها شامل تثبیت و بازسازی بخشی از شبکه‌های ایجاد شده قبلی است؛ از جمله فرسودگی‌هایی که در کانال‌های ایجاد شده قبلی وجود داشت.

بهره‌برداری از تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهیدباقری با خیابان فرجام

چهاردهمین شنبه امید و افتخار در حالی رقم خورد که علاوه بر بهره‌برداری از تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید باقری با خیابان فرجام، ۹ پروژه دیگر در منطقه ۴ تهران افتتاح شد تا در مجموع ۱۰ پروژه مدیریت شهری در پنجم آذر به سرانجام برسد.

پل تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید باقری با خیابان فرجام شامل یک پل صندوقه‌ای فلزی با عرشه بتنی بوده و طول آن با احتساب شیبراهه‌های ورودی و خروجی به ۴۷۸ متر می‌رسد. عرض ۱۳ متری پل فضای لازم برای بهره‌برداری از ۲ خط عبوری در هریک از باندهای شمالی و جنوبی را فراهم کرده است. در ضمن برای احداث این پل سواره‌رو از ۶ پایه و ۱۲ ستون استفاده شده است. احداث این تقاطع برای تسهیل دسترسی محلات شرق و غرب بزرگراه شهید باقری و کاهش ترافیک این بزرگراه از آبان‌ ۱۳۹۹ وارد فاز عملیاتی شده بود. با گشایش پل تقاطع باقری- فرجام دیگر در این نقطه از بزرگراه شهید باقری خبری از ترافیک سنگین و تغییر مداوم لاین‌های حرکتی توسط خودروها نبوده و حذف دوربرگردان همسطح در محل تقاطع، نقش ترافیکی این بزرگراه شمالی- جنوبی را ارتقا خواهد داد.

گشایش این تقاطع علاوه بر کاهش ۷.۲ کیلومتری مسافت سفرهای درون شهری، صرفه‌جویی مصرف سوخت اتفاق خواهد افتاد به‌گونه‌ای که منافع حاصل از این صرفه‌جویی، هزینه اجرای پروژه را ظرف مدت ۲ سال جبران خواهد کرد.

این گشایش ترافیکی، طی یک بازه زمانی ۱۰ساله از انتشار نزدیک به ۲۳۰۰ تن آلاینده در هوای پایتخت جلوگیری خواهد کرد. به این شاخص‌ها می‌توان کاهش قابل توجه زمان سفرهای درون شهری و برآوردهای ریالی حاصل از صرفه‌جویی در وقت شهروندان را نیز اضافه کرد.

احداث دو زمین چمن مصنوعی در محله خیابان ۱۹۶ تهرانپارس و گلشن بنی‌هاشم، تعریض خیابان چمن‌آرا در بلوار بهار حکیمیه و همچنین اجرای ۲.۵ کیلومتر ریفیوژ در محلات شمیران‌نو و گلشن به‌منظور ایجاد فضایی امن برای عابران و احداث پنج مخزن ذخیره آب نیز در نقاط مختلف منطقه ۴ تهران از جمله بوستان رسالت، خیابان ریحانی و دانشگاه امام حسین(ع) از پروژه‌هایی است که در چهاردهمین شنبه امید و افتخار افتتاح شد. شاید بد نباشد که بدانید آغاز و پایان این پروژه‌ها در دوره ششم مدیریت شهری رقم خورده است.

عملیات احداث و تکمیل ۲۳ تقاطع غیرهمسطح در نقاط مختلف پایتخت

نوزدهمین شنبه امید و افتخار در دهم دی ماه، آیین آغاز احداث و تکمیل ۲۳ تقاطع غیرهمسطح با حضور شهردار تهران برگزار شد.

عملیات احداث تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید آبشناسان با خیابان جنت‌آباد، تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید همت با بزرگراه اشرفی اصفهانی و تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید حکیم با بلوار تعاون در منطقه ۵، دوربرگردان شمال به شمال بزرگراه شهید باقری (جنوب خیابان گلبرگ) در منطقه ۸، تقاطع غیرهمسطح بزرگراه بسیج با بزرگراه شهید محلاتی در منطقه ۱۴، تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید چمران با بزرگراه شهید همت (جنوب به غرب) و زیرگذر جنوب به جنوب بزرگراه شهید چمران (در محدوده بوستان گفتگو) در منطقه ۲ رسما آغاز شد.

همچنین تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید باقری با بزرگراه شهید زین‌الدین (شمال به غرب) در منطقه ۴، اتصال طرفین بزرگراه آیت‌الله سعیدی در منطقه ۱۷، زیرگذر تقاطع بلوار الغدیر با بلوار معلم (چهارراه قهوه خانه) در مناطق ۱۷ و ۱۸ و تقاطع محور شهید آوینی با بلوار حرم عبدالعظیم حسنی (ع) در منطقه ۲۰ از دیگر پروژه هایی است که عملیات ساخت آن شروع شده است.

عملیات احداث پل دوربرگردان غرب به غرب بزرگراه ارتش در شرق بلوار سوهانک (B۹) و پل دوربرگردان غرب به غرب این بزرگراه در شرق بلوار شاهد (B۱۰) واقع در منطقه یک، پل اتصال بزرگراه شهید باکری به پارک ارم در منطقه ۵، تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید باقری با بزرگراه شهید بابایی در منطقه یک،  اتصال بزرگراه شهید نجفی رستگار به بزرگراه امام علی (ع) در منطقه ۱۵ و رمپ شمال به غرب تقاطع بزرگراه های شهید ستاری و شهید لشکری در منطقه ۵ رسما آغاز خواهد شد، خاطرنشان کرد: دوربرگردان جنوب به جنوب بزرگراه شهید باقری (زیرگذر یاس فاطمی) در منطقه ۴، تقاطع میدان سبلان در محدوده مناطق ۷ و ۸، بخش های باقیمانده تقاطع غیرهمسطح سرخه حصار- رسالت- دماوند در منطقه ۱۳، دوربرگردان شرق به شرق بزرگراه شهید همدانی موسوم به  (۱۱R) در منطقه ۲۲، تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید لشکری با بزرگراه آزادگان در منطقه ۲۱ و همچنین اتصال خیابان شقایق به بلوار ایثارگران (اسپیناس) در منطقه ۲ از دیگر تقاطعات غیرهمسطحی است که کلنگ آغاز عملیات اجرایی آنها به زمین خورد.

مجموعه پروژه های ۲۳ گانه احداث و تکمیل تقاطعات غیرهمسطح به لحاظ جغرافیایی ۱۴ منطقه از مناطق ۲۲ گانه شهر تهران را در بر گرفتند و بهره‌برداری از این تقاطعات غیرهمسطح بیش از ۹۸ کیلومتر از طول سفرهای درون شهری شهروندان تهرانی را کاهش خواهد داد. منافع حاصل از این گشایش های ترافیکی شامل کاهش مصرف سوخت، کاهش میزان انتشار آلاینده ها و صرفه جویی در وقت شهروندان خواهد بود.

انتهای پیام/

۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۲
کد خبر: 31743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =