ماجرای خراج از مردگان تهران چیست؟/ وقتی اموات هم سیاسی می شوند!

توییت پشت توییت که قرار است شهرداری تهران از اموات عوارض بگیرد. جنجالی که به صحن شورا کشیده شد و عضو شورای شهر تهران گفت چهار سال شهر را تعطیل کردند و امروز هم مشغول دروغگویی هستند

به گزارش شهر، چند روزی است که خبری در فضای مجازی در خصوص گران شدن بهای خدمات در بهشت‌زهرا دست به دست می‌شود و تأکید دارند که شهرداری قرار است از قبور دارای متوفی عوارض دریافت کند.

این موضوع توسط عده ای وایرال شد.برخی می‌گفتند که قرار است از مردگان هم مالیات گرفته شود وبرای هر پلاک قبر، فیش هزینه نگهداشت صادر و مبلغش را بازماندگان پرداخت کنند!

شهرداری تهران یکسری درآمدهای پایدار دارد و عوارضی را به صورت سالانه دریافت می‌کند. عوارض‌هایی که شهرداری می گیرد باید به تصویب شورای اسلامی شهر تهران برسد. 

ماجرای خراج از مردگان تهران چیست؟/ وقتی اموات هم سیاسی می شوند!

مردم را نگران نکنید؛ خبری نیست

بعد از انتشار خبر دریافت عوارض از قبور، مطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت که در پی اجرای دستورالعمل وزارت کشور برای شفافیت بهای خدمات شهرداری‌ها جدول هزینه‌های سازمان بهشت زهرا در قالب یک لایحه به شورا ارسال شود. شهرداری تهران با تحمیل هرگونه هزینه جدید برای مردم مخالف است و هزینه‌ای بابت دریافت قبور دریافت نخواهد شد.

ماجرای خراج از مردگان تهران چیست؟/ وقتی اموات هم سیاسی می شوند!

فقط در حد پیشنهاد بود

یکی از مسئولین شهری هم به خبرنگار فارس گفت: این موضوع در حد یک پیشنهاد بود و باید تمام لوایح برای تصویب به شورای شهر برود.

 از قبور خانوادگی مبالغی به عنوان هزینه نگهداشت دریافت می شود

البته محمدجواد تاجیک مدیرعامل بهشت زهرا هم گفته این موضوع در پیش‌نویس لایحه نرخ خدمات بهشت زهرا به شورای شهر تهران پیشنهاد شده است و در حال حاضر از قبور خانوادگی مبالغی به عنوان هزینه نگهداشت از بازماندگان آنها دریافت می‌شود، ولی پیشنهاد ما به شورای شهر این بود که هزینه نگهداشت اهل قبور برای هر پلاک درنظر گرفته شود.

ماجرای خراج از مردگان تهران چیست؟/ وقتی اموات هم سیاسی می شوند!

برای جبران هزینه ها از منابع شهرداری بودجه برای بهشت زهرا در نظر بگیرند

وی تأکید کرد:‌هزینه نگهداشت قبرستان،  امنیت آرامستان، نظافت خیابان‌های بهشت زهرا و... بالاست و باید این مبالغ از یک منبع تأمین شود. سازمان بهشت زهرا برای اینکه بتواند جوابگوی این هزینه‌ باشد باید منابع مالی برای آن تعریف شود. شورای شهر به ما اجازه دهد تا بخشی از این هزینه‌ها را از بازماندگان اهل قبور دریافت کنیم و یا با برای جبران این هزینه‌ها از منابع شهرداری تهران بودجه درنظر گرفته شود.

آخوندی: بهشت‌زهرا موظف بود اسامی جدید بهای خدمات خود را به صورت شفاف اعلام کند/پیشنهادی که حتی در شورا هم مطرح نشد

البته وزارت کشور اعلام می‌کند که نرخ بهای خدمات باید مشخص شود و تمام شهرداری‌ها باید این نرخ بهای خدمات را ارائه و به تصویب برسد. اما در خصوص پرداخت هزینه نگهداشت قبور حرف و حدیث‌های زیادی مطرح شد و برخی هم موضوع را به حاشیه راندند. محمد آخوندی عضو شورای شهر تهران می‌گوید: براساس قانون درآمدهای پایدار شهرداری‌ها بهشت‌زهرا موظف بود اسامی جدید بهای خدمات خود را به صورت شفاف اعلام کند. موارد مطروحه فقط در حد پیشنهاد بود و حتی در شورا هم مطرح نشده است. 

چهار سال شهر را تعطیل کردند وامروز هم مشغول دروغگویی هستند

آخوندی ادامه داد: اینکه به دروغ این مباحث را منتشر کنیم اتفاق خوبی نیست. چهار سال شهر را تعطیل کردند و کاری انجام نشد و امروز هم مشغول دروغگویی هستند.

ماجرای خراج از مردگان تهران چیست؟/ وقتی اموات هم سیاسی می شوند!

 هر عوارضی که قرار است در شهر دریافت شود باید به تصویب شورای شهر برسد

خبر دریافت عوارض امروز به حاشیه جلسه علنی شورای شهر کشیده شد تا جایی که مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در این باره گفت: لایحه‌ای در این زمینه به شورا نیامده است، اما باید بگویم که هر عوارضی که قرار است در شهر دریافت شود باید به تصویب شورای شهر برسد. 

وی در ادامه گفت: خبرهایی مبنی بر تعیین عوارض مطرح شده است، اما این اسمش عوارض نیست، بلکه بهای خدماتی است که وزارت کشور برای کل شهرداری‌ها مطرح کرده است. در حال حاضر بهشت‌زهرا در حین دفن اموات بهایی را دریافت می‌کند اما بعد از آن خدماتی دریافت نمی‌کند. حال اگر موضوعی هم باشد حتما باید در شورای شهر مورد بررسی قرار گیرد.

لایحه ای به شورا نیامد/شهردار تهران هم با هزینه نگهداشت قبور مخالف است

مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر تهران هم تاکید کرد که لایحه ای در این زمینه به شورای شهر تهران نیامده است و شهردار تهران هم با هزینه نگهداشت قبور مخالف است.

ماجرای خراج از مردگان تهران چیست؟/ وقتی اموات هم سیاسی می شوند!

براساس این گزارش، فضاسازی زیادی در خصوص دریافت بهای خدمات از مردگان مطرح شده است، اما مسئولین شهری تأکید دارند که قرار نیست هزینه اضافی به مردم تحمیل شود و نباید شهروندان را نگران کرد.

منبع: فارس

پایان پیام/

۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۰
کد خبر: 31858

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 6 =