برقی کردن اتوبوس ها راهی مقرون به صرفه برای تکمیل شبکه حمل و نقل عمومی

رییس شورای اسلامی شهر تهران در بازدید از شرکت واگن‎سازی تهران و در حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: اگر به قوانین موجود در حوزه حمل و نقل توجه شود و این قوانین عملی گردد هیچ مشکلی در خصوص حمل و نقل عمومی از بابت تامین ناوگان و یا تکمیل شبکه حمل و نقل عمومی نخواهیم داشت.

به گزارش شهر، محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران به همراه اقبال شاکری، محسن پیر هادی، سید محمود نبویان، علی خزریان و سید نظام الدین موسوی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مناف هاشمی معاون حمل  نقل و ترافیک شهرداری تهران و علی امام مدیر عامل شرکت متروی تهران  به منظور بررسی مشکلات شرکت واگن سازی تهران  از این  شرکت بازدید به عمل آوردند.

محسن هاشمی در این بازدید با اشاره به اینکه قوانین خوبی در حوزه حمل و نقل عمومی وجود دارد که تنها نیازمند اجرایی شدن است گفت: اگر به قوانین موجود عمل شود، هیچ مشکلی در تهران نخواهیم داشت.

او در ادامه افزود: اولین قانونی که بسیار مهم هم بود، قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت است، که طبق آن هر سال دولت موظف است حدود چهار هزار میلیارد تومان به کلانشهرها در راستای توسعه حمل و نقل عمومی و تجهیز ناوگان آن  اختصاص دهد که  متاسفانه این مهم  اجرا نشده است.

هاشمی گفت: قانون بعدی، قانون هدفمندی یارانه ‎ها بود که در همان قانون هم باید ۱۰ درصد از درآمد های دولت ناشی از این قانون  به حمل و نقل عمومی اختصاص پیدا می‎کرد که این امر نیز محقق نشد.

هاشمی ادامه داد: در حال حاضر چون قانون خاصی برای بودجه وجود ندارد، می توان گفت شهرداری های کلانشهرها در حوزه حمل و نقل عمومی در حدود سالی چهار هزار میلیارد تومان و در این ده سال و اندی، ۴۵ الی ۶۰ هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار بوده اند.

او افزود: با این حال  متاسفانه دولت ‎ها از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کرده ‎اند و این در حالی است که در دولت فعلی هم دو تفاهم نامه امضا شده که  شامل خرید ۱۹ هزار اتوبوس و در تفاهم نامه دوم شامل خرید  ۴۰ هزار اتوبوس بوده  که این موارد هم  هنوز عملی نشده است.

هاشمی درباره به کار گیری اتوبوس برقی گفت: در حال حاضر خرید و تولید اتوبوس برقی ارزان است، چراکه هزینه ساخت بدنه و موتور و باطری کاهش یافته است و در گذشته هم عمدتا مشکل باطری وجود داشت و در حال حاضر برخی کشورها کلا اتوبوس ‎ها را برقی کرده ‎اند و کارخانه‎ جات باطری‎سازی نیز فراوان است. لذا به نظرم تهران حداقل در فاز اول نیاز به حدود دو هزار اتوبوس برقی دارد و اتوبوس‎ های خطوط BRT را نیز می‎توانیم کاملا برقی کنیم و سپس می‎توانیم به سمت برقی کردن دیگر خطوط اتوبوسرانی برویم.  اینچنین می‎توانیم ۹ هزار اتوبوس را بعنوان مکمل متروی تهران قرار دهیم. 

هاشمی گفت: در حال حاضر در تهران ۷ خط مترو داریم و می‎توانیم بیش از ۲۰۰ ایستگاه‎ داشته باشیم و مجموعا هزینه بیش از هفت ملیون سفر با مترو را به سرانجام برسانیم.

به گزارش ایلنا رئیس شورای شهر تهران،در ادامه و خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی افزود: قانون هدفمندی یارانه ‎ها باعث شده که امروز بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار باشیم. خود شهرداری هم در حال حاضر ۲۰ هزار میلیارد تومان به بانک‎ها بابت مترو بدهکار است لذا نظارت دقیق و فشار مجلس می‎تواند در حل کردن این مشکل یاریگر باشد. 

۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۹
کد خبر: 3255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =