مشکلی در تامین چهار میلیون مسکن وجود ندارد/تحویل واحدهای فاز نخست پروژه نهضت ملی مسکن؛ خردادماه

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ما باید امروز هویت‌بخشی و چالش‌ها را با شرایط واقعی و نیاز اصلی مردم در نظر بگیریم، یادآور شد: یکی از معضلات اصلی کشور، مسکن و خانه‌دار کردن هموطنان است. قوانین ما ضعیف بوده و برخی سکونتگاه‌ها به سکونتگاه غیررسمی تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار شهر، علیرضا جعفری در سی و نهمین نشست تخصصی معاونین شهرسازی و معماری کلانشهرهای ایران که به میزبانی شرکت نوسازی عباس‌آباد برگزار شد، اظهار کرد: امروز نمی‌توانیم بدون توجه به وضعیت اقتصادی کشور و مطالبات و نیازهای اصلی مردم تصمیمی بگیریم.

وی با تاکید بر اینکه شهر یک موجود زنده است، تصریح کرد: نقطه مرگ نیز در این میان وجود دارد و هویت است که می‌تواند شهر را زنده نگه دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ما باید امروز هویت‌بخشی و چالش ها را با شرایط واقعی و نیاز اصلی مردم در نظر بگیریم، یادآور شد: یکی از معضلات اصلی کشور، مسکن و خانه‌دار کردن هموطنان است؛ قوانین ما ضعیف بوده و برخی سکونتگاه‌ها به سکونتگاه غیر رسمی تبدیل شده است.

وی ادامه داد: معضل اصلی در کشور سکونت است؛ حتی در کلانشهرها که مسکن با یک زاویه‌ای حل شده باید دید کیفیت زندگی چگونه است؟ چراکه یکی از دغدغه‌های ما کیفیت زندگی در شهرهاست.

جعفری با بیان اینکه حضور پرشور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن وظیفه ما را سنگین‌تر کرد، گفت: ما در قبال وفاداری مردم، چه کیفیتی برای زندگی آنها ایجاد کرده‌ایم و چه شرایط و بستری را فراهم کرده‌ایم؟ بنده به عنوان یک متولی که ۶۳۰ هزار واحد را تعهد داده‌ام باید بگویم که یکی از موانع ما شهرداری‌ها هستند.

وی با اعلام اینکه عوارضی که برای صدور پروانه در نهضت ملی مسکن در نظر گرفته می‌شود با احتساب ۳۰ درصد تخفیف برای هر واحد ۱۵ میلیون تومان است، تاکید کرد: پیش‌بینی می‌کردیم که امروز با ۴۵۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی در کلانشهرهای اصلی و ساخت هر متر مربع با چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، مسکن ۱۰۰ متری بسازیم که با هزینه تاسیسات و انشعابات نهایتا به ۶۰۰ میلیون برسد اما وقتی در عرصه وارد می‌شویم می بینیم که یک واحد مسکن ۱۰۰ متری یک میلیارد تومان هزینه دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه باید نیاز مردم را برطرف کنیم، گفت: یکی از معضلات شهرداری‌ها مساله دستگاه‌های نظارتی است؛ در پاسخ به حل مشکلات هموطنان باید راه حل ارائه دهیم اما یکی از موانع؛ پرونده‌های دستگاه قضایی در این زمینه است. لذا درخواست داریم که برای حل مشکلات مردم اقدام شود و شهرداری‌ها نگران دستگاه قضایی نباشند.

وی افزود: مساله امروز کشور حل مشکل مسکن است. ما حرف‌های زیادی در خصوص آرمان‌شهر داریم اما وقتی وضعیت سیستان و بلوچستان را می‌بینیم حرفی باقی نمی‌ماند.

جعفری با بیان اینکه سکونتگاه اسلام‌آباد از سال ۹۰ وضعیتی داشت که امروز نیز به همان شکل است، خاطرنشان کرد: مردم این سکونتگاه در تهران انتظار دارند که مسئولان مشکلات آنها را حل کنند. واحدهای مسکونی فرسوده و بعضاً حلبی‌آبادی این منطقه باید ساماندهی شود که البته مساله سختی است اما این وضعیت زیبنده ما نیست.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مصوبات آیه قرآن نیستند که تغییر نکنند، یادآور شد: برای برخی مردم حتی ۴۰ میلیون تومان آورده برای تامین مسکن نیز سخت است و چه کسی گفته نمی‌توان در چنین مواردی مصوبات را تغییر داد؟

مشکلی در تامین چهار میلیون واحد مسکن وجود ندارد

جعفری در حاشیه این جلسه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در ضمانت اجرایی نهضت ملی مسکن تصمیمات و هدف گذاری را در مقاطع مختلف انجام می دهیم و در این راستا تلاش می کنیم، گفت: تغییرات ایجاد شده مسیر را دچار ملاحظات می کند اما تمام همت مسئولان برای تحقق مسکن این است که وعده ها عملیاتی شود و بنده اطمینان دارم مشکلی در تامین چهار میلیون واحد مسکن وجود ندارد.
وی با اعلام اینکه ساخت مسکن بر آورده متقاضی متکی است، تصریح کرد: در این خصوص و در حوزه منابع طرح ملی مسکن باید تدبیر کنیم و راهکاری اتخاذ شود تا پیش بینی دیگری برای آورده متقاضی داشته باشیم که با مدیریت منابع نیاز مسکن را برطرف کنیم.
جعفری با بیان اینکه دولت مکلف است نیاز مردم را برطرف و شرایط خانه دار شدن را در قالب مسکن مناسب فراهم کند، یادآور شد: در جلسات کارشناسی مختلف در حال برنامه ریزی هستیم تا با هم افزایی با دستگاه‌های مختلف مشکلات را حل کنیم. امیدواریم سال آینده ایران به یک کارگاه عمرانی بزرگ تبدیل شود.
وی با اعلام اینکه در شهرهای جدید به تعهد تعداد مسکن رسیده ایم و صد در صد تعریف و اجرای پروژه صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: چون اقدامات وابسته به آورده متقاضی است راهکارهای دیگر را در این زمینه دنبال خواهیم کرد.
وی افزود: آورده اولیه ۴۰ میلیون تومان بود که برای دهک یک تا چهار بسیار مشکل است و برای دهک چهار تا هفت نیز ممکن است در ادامه مسیر مشکل ساز باشد، لذا در میزهای خدمت طرح موضوع شد که فارغ از تسهیلات، تدبیری اندیشیده شود که شرایط آسان‌تری برای مردم فراهم کنیم.

جعفری گفت: خانه‌های یک طبقه حیاط‌دار تدریجی نیز از جمله پیش‌بینی‌هاست و در شهرهایی که از اراضی برخوردارند و قابلیت قطعه بندی ۲۰۰ متری دارند ظرفیت ساخت موجود است. در این بخش سه الگو را دنبال می‌کنیم که در الگوی اول اگر درخواست برای تکمیل از سوی متقاضی وجود داشته باشد، انجام خواهیم داد و مابه التفاوت دریافت خواهد شد.

وی ادامه داد: در الگوی دوم کار را تا سفت کاری و نما پیش می بریم و در بخش نما بر اساس انتخاب متقاضی اعمال سلیقه خواهد شد؛ در مدل سوم نیز مسکن به صورت تدریجی ساخته خواهد شد و برای مثال در گام اول ۷۰ متر و در مرحله بعدی مابقی ساخته خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تمایل بسیاری از متقاضیان ما به استقرار در کلانشهرهای اصلی است، تصریح کرد: با توجه به کمبود اراضی در این زمینه با مشکل روبه رو می شویم که سعی ما این است در همکاری با انبوه سازان و سرمایه گذاری بخش خصوصی، قیمت تمام شده را کاهش دهیم.

وی افزود: اولین پروژه نهضت ملی مسکن که اردیبهشت ماه در پرند کلنگ خورد، خردادماه سال آینده به تعداد ۵۰۰ هزار واحد مسکن تحویل داده خواهد شد و سعی می‌کنیم با نظارت بر تکمیل پروژه در یک سال و یا ۱۸ ماه واحدها را تحویل دهیم که تجربه تلخ مسکن مهر تکرار نشود.

انتهای پیام/

۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۴
کد خبر: 32734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 14 =