عمر ۱۲ ساله پل‌های مکانیزه پایتخت و ضرورت خرید پل‌های جدید/ مسئولیت نگهداشت پل‌های مکانیزه در سازمان زیباسازی باقی ماند

تبصره یکم لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری تهران در یکصد و سی و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار شهر، سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی تبصره یکم لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری تهران با محوریت تحصیل و مصرف منابع و درآمدهای عمومی و اختصاصی با بیان اینکه بودجه شرکت معاینه فنی تنها به اندازه مابه التفاوت حقوق و دستمزد آنهاست، اظهار کرد: پیشنهاد من این است که سهم شهرداری تهران در عوارض حاصل از اجرای طرح های ترافیکی، از ۴۰ درصد به ۳۵ درصد کاهش پیدا کند و پنج درصد به نوسازی تجهیزات معاینه فنی اضافه شود؛ چراکه معاینه فنی تأثیر بسزایی در مدیریت آلودگی هوا خواهد داشت.

وی افزود: ۱۰ درصد تبلیغات پل های عابر پیاده به نگهداری پله های برقی و عرشه پل ها اختصاص یابد که از این محل تعمیرات انجام شود و مشکلی را شاهد نباشیم.

تشکری هاشمی گفت: ۹۰ درصد درآمد تبلیغات تاکسیرانی به مالکان داده شود و ۱۰ درصد نیز که به سازمان زیباسازی اختصاص داده شده بود به ۲ بخش پنج درصد بین سازمان زیباسازی و تاکسیرانی تقسیم شود.

مهدی اقراریان عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به مصوبه خزانه واحد، خاطرنشان کرد: تمام شرکت ها و سازمان ها باید درآمد خود را به خزانه واحد ارسال کنند و برخی سازمان ها قابلیت استثنا شدن ندارد و سوال من این است که آیا سازمان بهشت زهرا (س) و سازمان زیباسازی از این قاعده مستثنا هستند؟

مهدی بابایی رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه مدیریت و نگهداری پله های برقی پل ها بر عهده سازمان زیباسازی بود، اظهار کرد: اصلی ترین مشکل این است که نگهداشت پله های برقی نقدینگی می خواهد و وقتی به معاونت حمل و نقل و ترافیک سپرده شود، نقدینگی اختصاص پیدا نمی کند و نگهداشت صورت نمی گیرد؛ پیشنهاد بنده این است که فارغ از سپردن مسئولیت به سازمان زیباسازی یا معاونت حمل و نقل، نقدینگی اختصاص پیدا کند.

وی ادامه داد: میانگین عمر پله برقی پل ها به ۱۲ سال رسیده و نگهداشت به صرفه نیست و باید خریداری شود و برآورد ما این است که ۳۰۰ میلیارد تومان خرید نیاز است و پیشنهاد می دهیم که ۱۰ درصد برای خرید و ۱۰ درصد برای تعمیرات اختصاص پیدا کند.

رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ۷۰ درصد درآمد غرفه ها و ون کافه ها به شرکت ساماندهی مشاغل اختصاص پیدا کند، گفت: ۳۰ درصد از درآمد حاصل نیز برای نگهداشت هزینه شود.

وی با تأکید بر اینکه حداقل یک سال و نیم در کمیسیون خدمات شهری پیگیری کردیم که میزان اجاره بهای شهرداری تجمیع شود و موفق نشدیم، خاطرنشان کرد: آنچه مشخص است ۸۰۰ هزار متر مربع غرفه بوده و مشخص نبودن عدد و رقم اجاره، موضوعی مشهود است.

احمد صادقی رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورا نیز با اعلام اینکه پیشنهاد بنده این است که چون سال گذشته پل های مکانیزه در اختیار سازمان زیباسازی بود و قرار داد منعقد کرده، تصمیم انتقال مسئولیت به سازمان حمل و نقل و ترافیک انجام نشود، خاطرنشان کرد: مبلغ مازاد را برای نگهداشت این پل ها اختصاص دهیم.

حبیب کاشانی خزانه دار شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه اگر مدیریت ون کافه ها و غرفه ها را به سازمان ها بسپاریم باید مناطق را تعطیل کنیم، یادآور شد:  ما دست و پای مناطق را بسته ایم و می گوییم شنا کنند.

مهدی عباسی رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا نیز در ادامه این جلسه گفت: مأموریت را باید به مناطق واگذار کرد و منبع مالی و ناظر را نیز مشخص کنیم؛ اگر می خواهیم مأموریتی در شهرداری موفق شود به دلیل زیرساخت و امکانات موجود در مناطق به آنها بسپاریم.

مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا با اعلام اینکه بیش از ۸۰۰ هزار متر مربع غرفه در بوستان ها داریم که دقیقا مشخص نیست چند درصد فعال هستند، یادآور شد: این موضوع باید منسجم شود و درصدی از درآمد غرفه ها باید به سازمان متولی اختصاص پیدا کند. پیشنهاد ما اختصاص ۳۰ درصد است که در سال اول تصویب شود و در سال دوم پس از ساماندهی، اگر کاهش یافت و یا در اختیار سازمانی دیگر قرار گرفت، مشکلی نخواهد داشت.

وی ادامه داد: یک عدد هزار میلیارد تومانی در بودجه سال قبل نیز به نتیجه نرسید و امسال نیز وضعیت به همین شکل است و می خواهیم ساماندهی صورت بگیرد و هزار میلیارد تومان در شهر توسط یک متولی همچون شرکت ساماندهی مشاغل و یا دیگر سازمان های مرتبط هزینه شود.

گفتنی است؛ در ادامه جلسه پیشنهاد سید جعفر تشکری هاشمی مبنی بر کاهش سهم شهرداری تهران از ۴۰ به ۳۵ درصد  در عوارض حاصل از اجرای طرح های ترافیکی و اختصاص پنج درصد آن به شرکت معاینه فنی با حداکثر آراء مورد موافقت قرار گرفت.

همچنین مقرر شد مدیریت و نگهداشت پل های مکانیزه همچنان با سازمان زیباسازی باشد و اگر درآمد سازمان زیباسازی از عوارض تبلیغات از ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بالاتر رفت، ۷۵ درصد مبلغ مازاد پس از واریز به خزانه واحد به سازمان زیباسازی بازگردد و ۲۵ درصد در خزانه باقی بماند.

انتهای پیام/

۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۸
کد خبر: 32881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 11 =