برخورد زودهنگام با اختلاس در سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار

مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار گفت: از اختلاس ۶ میلیارد تومانی در سازمان جلوگیری و مبلغ به سازمان بازگردانده شد.

به گزارش خبرنگار شهر، ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در یکصد و سی و چهارمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: باید ریز برنامه‌های سازمان بهشت زهرا و سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار در شورا گزارش داده شود.

امانی با بیان اینکه وقتی بودجه تصویب و ابلاغ می شود تنها در حد مکاتبه و تذکر می توانیم اطلاعات دریافت کرده و نظارت داشته باشیم، یادآور شد: چرا سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار وارد چرخه توزیع کالا شده است؛ درحالیکه آیین نامه سازمان مجوز چنین امری را نداده و وظیفه سازمان در اختیار قرار دادن کالا با قیمت کمتر از بازار است. اگر یک ریال از بودجه سازمان برای زنجیره توزیع هزینه شود، خلاف قانون خواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه فرمانداری به مصوبه شورا رأی داد که مبنی بر آن شهرداری موظف است برای تمام پست های سازمانی از نیروهای داخلی استفاده کند، اظهار کرد: یکی از سازمان هایی که از آیین نامه پیروی نکرد، سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار بود که معاونین را از خارج از مجموعه وارد کرد و از طرفی نیروی انسانی جذب شد که نیاز بودجه برای پرداخت حقوق آنهاست.

امانی با اشاره به اختلاس هشت میلیارد تومانی در سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار، یادآور شد: هرچند خبر اولیه این اختلاس از سازمان منتشر شد، اما به سادگی از آن گذشتند و باید ساز و کار برای آن مشخص شود.

مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا نیز با بیان اینکه نگران وضعیت میادین میوه و تره بار هستیم و هیچگونه رضایتی از این سازمان نداریم، خطاب به شهردار تهران گفت: وضعیت سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار بحرانی است؛ این وضعیت را برطرف کنید.

سوده نجفی رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: پایش سلامت محصولات پیش از عرضه در میادین در بندها حذف شده است.

ایوب فصاحت در ادامه در پاسخ به موارد مطرح شده با بیان اینکه سازمان میادین تخصصی است، اظهار کرد: مدیران این سازمان عمدتاً از وزارت جهاد کشاورزی انتخاب شدند و با توجه به تخصصی بودن این سازمان، طبیعی است.

وی با بیان اینکه غرفه ها در حال مزایده هستند و هیچ ارتباطی به تولید کننده ندارد، یادآور شد: اساسنامه تأکید می کند که ما مکان توزیع برای تولیدکننده واقعی باشیم؛ در تهران ۶۰ هزار بهره بردار داریم و ما چگونه می توانیم سیستمی را در میادین ایجاد کنیم که این افراد محصولات خود را توزیع کنند؛ لذا باید فرصتی فراهم کنیم که تولیدکنندگان واقعی بدون وجود دلال، محصولات را عرضه کنند.

فصاحت با اعلام اینکه سه هزار غرفه در میادین داریم، تصریح کرد: ما مسیر را می رویم و زنجیره تأمین، محصولات را مستقیماً از تولیدکنندگان خریداری می کند و به فروش می رساند؛ ما تنها عرضه را انجام می دهیم و وزارت جهاد تأمین کننده است.

وی افزود: هر ساله تعدادی دلال در مزایدات برنده می شوند و بارها از میدان مرکزی تأمین می شود و چه کسی گفته که باید چنین ترتیبی وجود داشته باشد؟ ما با وزارت جهاد کشاورزی طرحی را پیش بردیم و دو هزار تن برای توزیع در میادین میوه و تره بار در نظر گرفتیم تا مردم متضرر نشوند.

فصاحت با بیان اینکه اگر دخالت نمی کردیم میوه بالاتر از ۱۵ هزار تومان عرضه می شد، تأکید کرد: اختلاس مرتبط با امروز نبوده و بنده فرد مربوطه را برکنار کردم؛ سه نفر تبانی کرده و معاون سابق را هم که اعتماد بیجا به مجموعه داشته، برکنار کردیم. ما فشار وارد کرده و ۶ میلیارد تومان مبلغ اختلاس شده را بازگرداندیم. یکی از این افراد اقامت کانادا نیز گرفته بود و قصد اختلاس ۳۰ میلیارد تومانی داشتند که جلوی آن گرفته شد.

وی افزود: برخی جعل سند می کردند و سندی که یکبار پرداخت شده بود در سیستم مکانیزه مجدداً تولید سند می شد که تلاش ما این بود با این روند برخورد شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار گفت: ما به عنوان تأمین کننده برخی محصولات فروشگاه های شهروند نیز عمل می کنیم و تلاش ما حذف دلالان در این راستاست.

ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا در ادامه گفت: من مشکلی با انتصاب مدیرعامل سازمان ندارم و بحث من با معاونین است. درخواست دارم که شورا با مدیران عامل که مصوبه شورا را اجرا نمی کنند، برخورد کند.

وی افزود: اساسنامه باید درست اجرا شود اما معنای آن این نیست که خودمان را درگیر اجرا کنیم؛ هم شهردار و هم مدیرعامل سازمان اعلام کردند، ‌ده‌ها میدان و بازار میوه و تره بار را به بهره برداری می رسانند. آیا انجام شد یا خیر؟

رئیس شورای اسلامی شهر تهران هم گفت: هیچ کسی نمی تواند هیچ فرد جدیدی را جذب کند. ما گفتیم که از مدیران و متخصصین داخلی استفاده کنند و در یک بند نیز آمده که اگر نتوانستند، از نهادی دیگر نیروها را به کار بگیرند.

مهدی چمران با تأکید بر اینکه اگر اقدامی قانونی نباشد به شهردار تهران نیز تذکر می دهیم، تصریح کرد: زور شورا به شهردار تهران نیز می رسد و چه شهردار چه مدیران عامل باید قانون را عملی کنند.

وی ادامه داد: کسی که تولید می کند نمی تواند اجاره داری انجام دهد و کسانی دیگر این اقدام را انجام می دهند که به وضعیت امروز منجر شده است.

پرویز سروری نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه امروز بحث بودجه مدنظر است اما مسائل غیرمرتبط با بودجه مطرح می شود، گفت: اگر این روند ادامه پیدا کند نمی توانیم بودجه را به نتیجه برسانیم.

وی افزود: باید مدیران عاملی که مدنظر است دعوت شوند و مباحث را در فرصتی دیگر مطرح کنیم؛ چراکه نمی توان تمام موارد مربوط به عملکرد سازمان ها و شرکت ها را در همین حین مطرح و بررسی کرد.

سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه اگر تنها به عدد و رقم بپردازیم پس نقش نظارتی، سیاست گذاری و کنترلی ما کجاست؟ گفت: ۵۰ درصد بودجه برای حقوق است و اگر موضوع دستمزد و حقوق را مطرح نکنیم، به این معناست که سازمان سیاست گذاری کند و شورا شبه ماشین امضا باشد.

وی تأکید کرد: امروز به اندازه ای دست مدیران عامل سازمان ها برای جذب و حذف نیرو باز است، شاید دست ما در شورا و دست شهردار نیز باز نباشد؛ لذا درخواست ما این است که یک نوبت پیش بینی شود تا ببینیم چه اتفاقی در حوزه نیروی انسانی افتاده است.

تشکری هاشمی همچنین تصریح کرد: حتی ساختار نیز در شهرداری به سادگی تغییر می کند و می بینیم که یادمان سازه از بخشی به بخش دیگر منتقل شده است.

وی با بیان اینکه مأموریت شهرداری این نیست که از اراضی کشاورزی محصول جمع آوری کرده و کامیون بخرد و آن را توزیع کند، گفت: وضعیت سازمان ها باید در اولین جلسه شورا بررسی شود.

علیرضا نادعلی سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران گفت: زور ما در جایگاه نظارتی می رسد و از رهبر معظم انقلابی یاد گرفته ایم که توقف نداریم؛ لذا درخواست می کنیم که مدیران عامل به کمیسیون ها دعوت شوند اما اینکه بگوییم از میادین میوه و تره بار شهرداری خرید نمی کنیم، پیام خوبی ندارد.

حبیب کاشانی خزانه دار شورا خاطرنشان کرد: در گذشته ۷۰ درصد به هزینه های جاری اختصاص داشت و سعی کردیم این رقم را کاهش دهیم و به ۵۰ درصد برسانیم و مباحثی که در خصوص پرداخت حقوق مطرح می شود، مربوط به بودجه است.

وی ادامه داد: دوستان در سال گذشته اعلام کردند که ۱۰۰ بازار احداث می کنند و تا شهریورماه ۲۰ بازار به بهره برداری می رسانیم که ای کاش گزارشی در این خصوص ارائه می شد تا بدانیم بودجه ای که اختصاص می دهیم چگونه هزینه می شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار با بیان اینکه ۱۵۱ زمین برای احداث بازار به ما معرفی کردند، گفت: از این میزان ۴۷ زمین باقی ماند که ۱۴ مورد کلنگ زنی شده و در خصوص مابقی نیز اقدامات لازم انجام شده است. تصور ما این بود که اقدامات روان پیش برود اما تعداد زیادی از این موارد به مشکل حقوقی برخورد کرد و تعدادی افراد اراضی خود را پس گرفتند.

فصاحت با بیان اینکه  ۹۹ درصد مشکلات حقوقی بوده و کاملاً شفاف اعلام خواهیم کرد و هر دستگاه نظارتی می تواند بر عملکرد ما نظارت کند، اظهار کرد: آغاز زنجیره تأمین کاری است که ما آغاز کرده ایم و تقاضا می کنیم فرصتی در اختیار ما قرار بگیرد تا توضیحات لازم را ارائه دهیم.

انتهای پیام/

۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۸
کد خبر: 33384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 14 =