جزئیات نوسازی بافت فرسوده تهران با "هولوگرام"

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران از برنامه‌ صدور هولوگرام برای نوسازی بافت فرسوده تهران خبر داد و گفت: هولوگرام مانند چک حامل است که در همه جای شهر قابل استفاده است.

به گزارش شهر به نقل از اداره ارتباطات و امور بین الملل سازمان نوسازی شهر تهران، مهدی هدایت با اشاره به برنامه سازمان نوسازی شهر تهران برای احیای بافت‌های تاریخی پایتخت، اظهار کرد: در این راستا موضوع TDR را مطرح کردیم؛ یعنی انتقال حق توسعه.

وی توضیح داد: کسی یک خانه دارد که به بافت فرسوده چسبیده است و به او می‌گوییم که حق ندارید دو طبقه بیشتر بسازید. طرف هم یا خانه را به یک ضعیف‌تر از خودش می‌فروشد که محل بزه و ... می شود یا در همان مخروبه زندگی می‌کند.

هدایت ادامه داد: برای حل این مسئله موضوع تی دی آر را مطرح کردیم. گفتیم به اندازه‌ای که از این افراد حقوق شهرسازی را سلب کردیم که یک عدد است به او هولوگرام می‌دهیم. مثلا اگر آنجا حقش ۵ طبقه بود الان  ۲ طبقه بیشتر به او نمی‌دهیم. معادل ارزش ریالی ۳ طبقه را محاسبه کرده و در ازای آن هولوگرام عمومی می‌دهیم. می‌گوییم این هولوگرام را مثلا ۲۰۰ میلیون تومان در مناطق بالایی بفروشد در قبال آن واحد در اختیار را با شرایطی که ما داریم، احیا کنید.

وی با بیان این‌که چون می‌خواهیم چیزی را حفظ بکنیم باید هزینه‌اش را بدهیم در پاسخ به این پرسش که یعنی تراکم فروشی می‌کنید، گفت: خیر. این حق قانونی است. شما یک حق دارید که سلب شده است. در ازای آن سه طبقه یک پولی به شما می‌دهیم می‌گوییم این امتیاز را به شما می‌دهیم مثلا می‌شود یک میلیارد، موضوع را توجیه دار می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان این‌که هولوگرامی که به این افراد می‌دهیم تبدیل به پول می‌شود در پاسخ به این پرسش که این هولوگرام برای چه مناطقی است، تصریح کرد:‌ همه جای تهران. همه می‌دانند دولت و مدیریت شهری باید حقوق سلب شده از این قبیل افراد را به آنها پس بدهد. تا الان مسئله این بود که چطور این کار را انجام دهیم. الان داریم سازوکار را می‌بریم شورا که مصوبه بگیریم این باعث می‌شود  تا بافت تاریخی در تهران احیا شود.

هدایت با اعلام این‌که در زمان حاضر ۴۳ درصد واحدهای مسکونی شهر تهران نوسازی شده است، تصریح  کرد: در رابطه با بافت تاریخی یک خواهش از میراث فرهنگی داریم تا بازتعریفی از قوانین داشته باشند. در برخی جاها نیاز نیست که محدودیت ایجاد کنیم. میراث فرهنگی بایستی بازتعریفی از قوانین مربوطه در بافت تاریخی داشته باشد. بعضی وقت‌ها می‌بینیم که چیزی ندارد یک سری از خانه‌ها که تاریخی هم نیستند دارند مخروبه می‌شوند ارزش حفظ کردن ندارند.

وی با اشاره به این‌که در تهران ۴۳۰۰ هکتار بافت فرسوده داریم در پاسخ به این پرسش که هولوگرام چگونه به نقدینگی تبدیل می‌شود، گفت: «قبلا اگر فردی می‌خواست پروانه بگیرد می‌توانست هزینه را نقدا به شهرداری پرداخت کند و در قبال آن هولوگرام بگیرد. در گذشته هولوگرام را به پیمانکار می‌دادند. هولوگرام مانند چک حامل است، شهرداری پول نقد ندارد به کسی بدهد اما هولوگرام می‌دهد و می‌گوید هر جای تهران که می‌خواهید از آن استفاده کنید.»

کارشناس مسکن با یادآوری این‌که همیشه قیمت هولوگرام پایین‌تر از قیمت واقعی آن بوده است، اظهار کرد:‌ آن موقع هولوگرام را ۳۰ درصد زیر قیمت می‌فروختند. برای کسی که هولوگرام می‌گیرد مهم است که تبدیل به پول شود. ما به‌دنبال توجیه‌پذیر کردن ساخت و ساز در بافت‌های تاریخی با وجود محدودیت‌های میراث فرهنگی هستیم.

وی با یادآوری این‌که در بافت فرسوده پروژه‌های توسعه‌ای ایجاد می‌کنیم، اضافه کرد: اگر بتوانیم جمعیت موثر را به بافت برگردانیم، مسئله بافت حل می‌شود. متاسفانه جمعیت موثر هم از بافت فرسوده و هم از بافت تاریخی رفته‌اند. بنابراین باید تلاش کنیم که این جمعیت به بافت برگردند.

انتهای پیام/

۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۳
کد خبر: 33538

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =