صرفه‌جویی اقتصادی با افتتاح دومین کارخانه MRF

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت: در سال ۱۴۰۲ شاهد بهره‌برداری‌های دیگری در حوزه پسماند خواهیم بود، به طوری که سال آینده پروژه‌های بزرگی افتتاح خواهد شد.

به گزارش خبرنگار شهر رضا شرفی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در آیین بهره برداری و آغاز عملیات احداث ۵ پروژه زیست محیطی شهرداری تهران در چهل و ششمین پویش امید و افتخار اظهار کرد: افتتاح دومین کارخانه یا تاسیسات بازسازی موا موسوم به MRF یکی از موفقیت های چشمگیر شهرداری تهران در استفاده از تکنولوژی های جدید محسوب می‌شود. کارخانه اول در آبان ماه سال جاری افتتاح شد و امروز شاهد افتتاح دومین کارخانه بودیم. 

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران افزود: هزینه حمل و نقل و اثرات زیست محیطی پسماند در این کارخانه ها به حداقل خود می‌رسد. همچنین تا ۳۰ درصد در هزینه های حمل و نقل صرفه جویی می‌شود. هر قدمی در حوزه محیط زیست برداشته شود می‌تواند در آینده اثرات خوبی در محیط زیست شهر داشته باشد. هدف نهایی شهرداری تهران کاهش دفن پسماند در مجتمع آراد کوه است و یکی از راه های آن احداث همین کارخانه های MRF است.

وی عنوان کرد: در سال ۱۴۰۲ شاهد بهره برداری های دیگری در حوزه پسماند خواهیم بود و سال آینده پروژه های بزرگی افتتاح خواهد شد، در سند مالی یک ساله شهرداری کمک شایانی به موضوع پسماند شده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران اضافه کرد: دومین طرح جامع مدیریت پسماند شهر تهران (مصوب سال ۱۴۰۰) نیز در تبدیل ایستگاه انتقال بهینه شرق به مرکز بازیابی مواد تاکید کرده است که مورد تاکید شهرداری تهران قرار گرفت. تاثیرات بازیابی مواد پهنه شرق با جذب پسماند سه منطقه ۸، ۱۳ و ۱۴ شهر تهران نقش مهمی در کاهش ورود پسماند به محل دفن خواهد داشت. تاسیسات بازیابی مواد از اجرای اساسی سیستم مدیریت پسماند در شهرهای با جمعیت زیاد است و نقش مهمی در انحراف بخش قابل ملاحظه‌ای از جریان پسماند از دفن دارد. 

وی تصریح کرد: پردازش پسماند در سطح شهر و جداسازی شیرابه آن نقش مهمی در کاهش میزان پسماند حمل شده به آرادکوه و در نتیجه کاهش هزینه‌ها و اثرات محیط زیستی و اجتماعی در جنوب تهران دارد. 

شرفی در خصوص مهمترین اهداف طرح مدیریت یکپارچه پسماند شهری پهنه شرق گفت: حفاظت از محیط زیست و حرکت به سمت توسعه پایدار، افزایش راندمان سیستم مدیریت پسماند شهری، بیشینه‌سازی انحراف از دفن جریان پسماند، تسهیل فرآیندهای تولید و بازیابی مواد، تولید انرژی، کاهش آمار زباله‌گردی، اشتغال‌زایی، کاهش مخاطرات محیط در جنوب تهران دارد. 

وی افزود: حفاظت از محیط زیست و حرکت به سمت توسعه پایدار، افزایش راندمان سیستم مدیریت پسماند شهری و همچنین  بیشینه‌سازی انحراف از دفن جریان پسماند، تسهیل فرآیندهای تولید و بازیابی مواد، تولید انرژی، کاهش آمار زباله‌گردی، اشتغال‌زایی، کاهش مخاطرات محیط زیستی مدیریت پسماند در  مرحله دفن و کمک به کاهش استفاده از منابع طبیعی و خام با بازیابی مواد قابل بازیافت از اهداف مد نظر در طرح است. 

 مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در توضیح بیشتر درباره پروژه ام.آر.افی که امروز به بهره برداری رسید، گفت: محدوده طرح شامل زمینی به مساحت  (۱.۵۵ هکتار) واقع در شرق منطقه ۱۳ تهران است. این محدوده در فاصله حدود ۱۱کیلومتری مرکز شهر قرار دارد. سایت مورد نظر در طراز ارتفاعی متوسط ۱۲۸۸ متر در سطح دریا قرار دارد و اراضی کارخانه MRF پهنه شرقی در تملک سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران است. بیش از ۶۰۰ تن در روز با فرض ۳۵۰ تن در روز پسماند تر، ۷۳ تن در روز پسماند خشک با ارزش ۱۸۳ تن در روز پسماند ریجکتی و ۴۹ تن در روز شیرابه مد نظر قرار گرفته شده است. با بهره‌برداری از این کارخانه پردازش حداکثری پسماند در کارخانه، کاهش ۲۰ درصدی هزینه‌های حمل و نقل پسماند به مجتمع پردازش و دفاع آرادکوه، استفاده بهینه از ظرفیت مرکز دفن زایدات جامع با مدیریت اصولی، کاهش سی درصدی هزینه‌های دفن پسماند و بازیابی مواد و ترکیبات قابل استفاده مجدد در صنایع از جمله مزیت‌ این کارخانه است. 

شرفی با بیان اینکه میزان سرمایه‌گذاری در این پروژه ۴۶۰ میلیارد ریال است، اظهار کرد: ظرفیت کارخانه ۱۲۰۰ تن در روز است، مدت زمان اجرای این پروژه ۱۲ ماه پیش‌بینی شده است و سرمایه‌گذار پروژه شرکت سنگ شکن پیام است. 

شرفی در مورد مجتمع نگهداری سگ های بلا صاحب پردیس هم تاکید کرد: پردیس مهر مکانی است که با هدف نگهداری سگ‌های بلاصاحب در مساحتی به وسعت ۱۵ هزار متر مربع احداث شده است که در منطقه ۱۳ شهرداری تهران واقع است و در این مکان محل درمان در محل و استقرار دامپزشک، آشپزخانه برای طبخ غذا، ۷۰۰ عدد لانه، ۳۰۰ متر مربع سایه‌بان، لوله‌کشی آب خام برای نظافت و شستشو، تامین آب شرب، ۳ محوطه مجزا برای قرنطینه، تعداد بیست عدد وان آبخوری، استقرار کانکس مدیریت ۲۴ متری، کانکس نگهبانی و سرویس بهداشتی و همچنین استقرار دو عدد آلاچیق برای مراجعین و حامیان حیوانات از جمله امکانات مجتمع محسوب می‌شوند.


انتهای پیام/

۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۶
کد خبر: 33618

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 4 =