مجوز انتشار اوراق مشارکت برای ساماندهی سکونتگاه غیررسمی محدوده اسلام‌آباد

در یکصد و سی و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، مجوز انتشار اوراق مشارکت برای ساماندهی سکونتگاه غیررسمی محدوده اسلام‌آباد با حداکثر آراء موافق اعضا، صادر شد.

به گزارش خبرنگار شهر، لطف اله فروزنده معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران در یکصد و سی و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی مجوز انتشار اوراق مشارکت جهت ساماندهی سکونتگاه غیر رسمی محدوده اسلام آباد(رود دره اوین درکه حدفاصل جنوب مجموعه آتی ساز تا بزرگراه شهید همت) با بیان اینکه دولت ۱۸ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای ایجاد سکونتگاه اختصاص داده است، اظهار کرد: با توجه به نرخ تورم فرصتی است که در این بافت، از هزار میلیارد تومان از منبع اوراق مشارکت استفاده کرده و با توجه به اینکه این اقدام، کار زیرساختی و برای بهبود وضعیت شهر است، تقاضای بنده این است که با مجوز اوراق موافقت شود.

مهدی اقراریان با طرح این پرسش که نسبت دوره مدیریت ششم شهر با معماری اسلامی چیست؟ اظهار کرد: بنده معتقدم که ساخت و ساز، معماری و طراحی شهری ما کلید واژه اسلامی را یدک می کشد؛ شهرک اکباتان هرچند هویت شهرسازی غربی دارد اما در مجموع دارای هویت است.

رئیس کمیته نظارت شورای اسلامی شهر تهران افزود: ما چه بلایی سر شهر تهران می آوریم؟ ما در شورا و شهرداری جا پای مدیران قبلی می گذاریم و باید پاسخ دهبم که چه تفاوتی بین شورای پنجم و ششم وجود دارد؟

وی با بیان اینکه عناصر فرهنگی شهر به هم ریخته است، خاطرنشان کرد: بخشی از آسیب های اجتماعی در سطح شهر مربوط به همین الگوی معماری و شهرسازی است.

ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران هم با بیان اینکه اصل طرح مرحله تصویب را گذرانده است، اظهار کرد: این طرح با مخالفت بخشی از جمعیت این منطقه مواجه شده است.

وی ادامه داد: قرار بر این شده به کسانی که سند رسمی ندارند، مسکن ساخته و تحویل داده شود؛ این اقدام در راستای نوسازی بافت فرسوده است اما پیوست اجتماعی و همراهی مردم نیز اصل مهم است و باید مورد توجه قرار بگیرد.

میثم مظفر رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران نیز با تأکید بر اینکه این تصمیم را به عنوان افتخارات و متمایز شورای ششم با دوره قبل می دانیم، گفت: تعدادی از شهروندان چون سند ندارند نمی توانند پروانه دریافت کنند و ساخت و ساز انجام دهند، لذا با سیما و منظر شهری نامناسبی در این منطقه روبه رو هستیم؛ اینکه منطقه ای آسیب زا انتخاب می شود باید به عنوان یک افتخار در مدیریت شهری ششم در نظر گرفت.

حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران هم در ادامه این جلسه گفت: با مساعدت شورای اسلامی شهر تهران سال گذشته ۲۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای نفرآباد بر اساس الگوی معماری ایرانی- اسلامی تهیه شد که امیدواریم ثمرات خوبی برای منطقه ۲۰ داشته باشد.

وی افزود: شهرداری تهران با همکاری وزارت کشور و با رعایت قوانین، مجوز داشته که نسبت به انتشار اوراق مشارکت برای ساماندهی سکونتگاه غیررسمی اسلام آباد بر اساس طرح های پیش بینی شده، اقدام کرده و پس از تصویب، اوراق را در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

صارمی با بیان اینکه این محدوده ۱۱۶ هکتار مساحت و ۵۱۰ پارسل و ۸۳۰ خانوار دارد، یادآور شد: ۵۲ قطعه شامل ۸۴ خانوار سند دارند و اجازه درجاسازی به آنها داده می شود و ۷۴۶ خانوار در محدوده رودخانه و بزرگراه ساکن هستند.

وی با اعلام اینکه ما به دنبال پول در این منطقه نیستیم، اظهار کرد: قرار شد ۲ هزار واحد در هفت هزار هکتار زمین متعلق به شهرداری راه اندازی شود و درخواست ما این است رقم اوراق مشارکت به ۲ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کند.

به گزارش شهر معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران با تأکید بر اینکه یکی از مسائل مورد نظر ما این است که اجرای طرح ها پیوست اجتماعی داشته باشد، گفت: بنده بارها با جمیعت این منطقه صحبت کردیم و بالای ۹۵ درصد ساکنین با طرح موافقت دارند؛ تمام مراحل قانونی طرح طی شده و هیچ گونه نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

صارمی با بیان اینکه مرکز مطالعات شهرداری مطالعه بسیار خوبی در خصوص الگوی معماری انجام داده است، یادآور شد: شورای ششم شورای انقلابی است و ما به همین جهت با همکاری شورا به دنبال این هستیم که الگوی معماری ایرانی- اسلامی را پیاده کنیم.

انتهای پیام/

۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۲
کد خبر: 33687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 16 =