فروش ساختمان روزنامه اطلاعات مسکوت ماند

در یکصد و سی و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، اجرای لایحه شهرداری تهران در خصوص مجوز فروش، واگذاری و انجام معامله ملک متعلق به شهرداری با ۱۹ رأی موافق مسکوت ماند.

به گزارش خبرنگار شهر، محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در یکصد و سی و ششمین جلسه شورا در جریان بررسی لایحه شهرداری تهران در خصوص مجوز فروش، واگذاری و انجام معامله ملک متعلق به شهرداری تهران با بیان اینکه فروش ساختمان روزنامه اطلاعات پیش از این مورد بحث بوده است، اظهار کرد: فرمانداری ایراداتی را مطرح کرده بود و قرار شد قیمت به صورت کارشناسی روز لحاظ شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه رقم اعلامی در اسفند ماه برای ساختمان دو هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان است، تأکید کرد: ساختمان صرفا بابت تسویه دیون با بانک شهر به فروش می رسد.

لطف اله فروزنده معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران با اشاره به تلاش برای تحقق منابع غیر نقد، گفت: اقدامات لازم برای چهار ملک انجام شده و ساختمان روزنامه اطلاعات نیز در همین راستا با بانک شهر تهاتر خواهد شد و ۵۰ درصد تسهیلات برای توسعه حمل و نقل دریافت خواهیم کرد.

وی افزود: بخش قابل توجهی از این ساختمان تجاری است و با توجه به اینکه کارشناسی انجام شده و با این مبلغ دیون پرداخت خواهد شد و جرائم ۳۰ درصدی ما بخشوده می شود، تقاضا می کنیم که با این لایحه موافقت شود.

مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی شورا با بیان اینکه رویکرد شهرداری در این زمینه درست بوده و قابل تقدیر است، گفت: این کار خلاف قانون نیست و با توجه به تحقق درآمدها نگرانی نداریم که املاک چه زمانی به فروش برسد.

وی با بیان اینکه در بحث مالی و اقتصادی و قیمت گذاری کارشناسی سوالاتی برای بنده پیش آمده که باید دلایلی قانع کننده مطرح شود، خاطرنشان کرد: در تکالیف بالادستی که یکی از آنها طرح جامع است، راه اندازی پردیس مدیریت شهری بوده و یکی از این فضاها همین جایی است که ما در آن مستقر هستیم.

عباسی با بیان اینکه در ضلع شمالی میدان امام خمینی ساختمان بلدیه قدیم بازسازی شده، تصریح کرد: ساختمان دیوان عدالت اداری نیز در مجاورت آن با توافق قوه قضاییه در اختیار قرار داده شد و شهرداری برای جلب رضایت با هزینه بسیار بالایی، ساختمان خیابان پونک را ساخت.

وی ادامه داد: ساختمان روزنامه اطلاعات با متراژ ۱۰ هزار متر مربع بنابر نیاز شهرداری تهران بازسازی شد و ساختمان ۲۰ هزار متر مربعی مجاور آن به تملک درآمد تا پردیس مدیریت شهری شکل بگیرد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: امروز مدیران ما در ساختمان های مختلف رفت و آمد دارند که اتلاف وقت و منابع و مغایر با اصول و سیاست های شهری است؛ لذا اگر مدیریت شهری تصمیم بگیرد سیاست اصولی و صحیح را به اجرا بگذارد، ملک ساختمان اطلاعات را نمی فروشد.

وی با بیان اینکه اگر در شورای پنجم اتمام پروژه ۲۰ هزار متر مربعی پایان یافته بود صحبت از فروش ساختمان روزنامه اطلاعات نبود، یادآور شد: اگر اینگونه می شد از فروش ساختمان ایرانشهر سخن می گفتیم.

عباسی همچنین تصریح کرد: سرنوشت برای این دو هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان تغییر خواهد کرد. این رقم برای شهرداری تهران قابل جبران است اما تغییر قوانین اصولی قابل جبران نیست.

حبیب کاشانی خزانه دار شورای اسلامی شهر تهران نیز در ادامه این جلسه گفت: چه در دولت و چه در شهرداری، یکی از منابع بودجه غیرنقد فروش املاک است؛ ما حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان از املاک را جز شهر آفتاب، همشهری، فروشگاه رفاه و شهروند می فروشیم.

وی افزود: اگر می خواهیم املاک را بفروشیم با کارشناسی سال ۱۴۰۲ انجام شود؛ هفت کلانشهر صاحب بانک شهر هستند و حق نداریم منافع مردم شهر تهران را به دیگر بخش ها هبه کنیم.

کاشانی تأکید کرد: اگر ملک در سال آینده به فروش برسد به چهار هزار میلیارد تومان می رسد و رقم بیشتری از دیون را با بانک تسویه می کنیم؛ هرچه تکلیف است باید انجام شود اما بنده به شخصه منزل خود را در ۲۳ اسفندماه نمی فروشم و در سال آینده خواهم فروخت و از آقای زاکانی درخواست می کنم که این ملک را در سال آینده به فروش برساند.

خزانه دار شورای اسلامی شهر تهران گفت: بودجه ما به میزان ۱۳۰ درصد محقق شده و فروش ملک در چند روز منتهی به پایان سال، ضروری نیست. تقاضای من این است که ملک سال آینده به فروش برسد؛ ما به هیچ عنوان به دنبال چوب لای چرخ شهرداری گذاشتن، نیستیم.

ابوذر مختاری مدیرعامل سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران هم با بیان اینکه ملک در سال ۹۳ خریداری شده است، گفت: این ملک در بال غربی کاملاً تجاری است و با مساحت ۱۰ هزار متر مربعی می توانیم معاونت فنی و عمرانی را در نظر بگیریم و این معاونت را در ساختمان دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی مستقر کنیم و ساختمان معاونت فنی و عمرانی را به قیمت ۷۰۰ میلیارد تومان بفروشیم.

وی افزود: ما مشتری دست به نقد برای خرید ملک تجاری خود داریم و از طرفی پروانه شهرسازی این ملک قابل انتقال نیست و پروانه آن تجاری است؛ بانک شهر خریدار این ملک است و جزئی از پردیس مدیریت شهری به شمار می رود.

مختاری با بیان اینکه بیش از هفت هزار پیمانکار ما برای دریافت سه هزار میلیارد تومان دیون خود به بانک شهر مراجعه می کنند، یادآور شد: ما ملک خود را به بانک شهر که جزء پردیس ماست، می فروشیم.

مدیرعامل سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران با بیان اینکه اگر ساختمان روزنامه اطلاعات به فروش برسد، به سقف پنج هزار میلیارد تومانی منابع غیرنقد عمل خواهیم کرد، یادآور شد: اگر لایحه تصویب نشود، تا ۶ ماه بعد قابل طرح در شورا نخواهد بود و بودجه باید ابلاغ شود که تا خرداد ماه زمان خواهد برد و در اولین اقدام عملیاتی می توانیم در آبان ماه ملک را بفروشیم اما اگر طرح به تصویب برسد می توان تسهیلات دریافت کرد که برای توسعه مترو پیش بینی شده است.

گفتنی است بنابر پیشنهاد مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران، فروش ساختمان روزنامه اطلاعات علی الحساب به مدت حداقل سه ماه مسکوت ماند و در حال حاضر منتفی شد.

انتهای پیام/

۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۵
کد خبر: 33717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 9 =