خبر خوش شهردار تهران درباره جهش ساخت‌وساز در مناطق جنوبی/ صنعت ساختمان در سال ۱۴۰۲ جان می‌گیرد؟

شهردار تهران با اشاره به رشد ۶۵ درصدی صدور پروانه در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ گفت: عمده پروانه‌های صادره بر اساس سیاست ساخت مسکن استطاعت‌پذیر در بافت فرسوده و نواحی جنوبی شهر از جمله مناطق ۱۲، ۱۵، ۱۸ و ۲۰ بوده است.

به گزارش شهر؛ علیرضا زاکانی، شهردار تهران دوشنبه شب با حضور در برنامه تلویزیونی صف اول به تشریح عملکرد شهرداری تهران در سال گذشته و برنامه‌های این نهاد عمومی غیردولتی برای سال جاری پرداخت.

یکی از محورهای این گفتگو، اقدامات شهرداری تهران در حوزه مسکن را شامل می‌شد. در همین زمینه، علیرضا زاکانی به مسئولیت‌پذیری شهرداری تهران در حوزه مسکن و کمک به مسئولیت ذاتی وزارت راه‌وشهرسازی در حوزه صنعت ساختمان اشاره کرد و از تلاش برای کاهش زمان صدور پروانه ساختمانی بر اساس ابزارهای در اختیار شهرداری سخن گفت.

همچنین، از جمله مباحث مطرح شده در این گفتگو شکل‌گیری قرارگاه جهادی مسکن از بهمن‌ماه ۱۴۰۰ بود. در این رابطه نیز، شهردار تهران از انعقاد تفاهم برای ساخت ۴۵۰ هزار واحد مسکونی با دستگاه‌های مختلف دولتی و بخش خصوصی به همت این قرارگاه خبر داد و گفت: تسهیل‌گری و ایجاد مشوق‌های ساخت‌وساز از جمله اقدامات قرارگاه جهادی مسکن برای افزایش انگیزه بخش خصوصی است.

وی افزود: همچنین، مولدسازی اراضی تحت تملک شهرداری تهران برای ساخت مسکن با مشارکت سایر دستگاه‌ها و انبوه‌سازان از دیگر اقدامات قرارگاه مسکن است. از سوی دیگر، قرارگاه مسکن توافقاتی برای خروج پادگان‌های نظامی از سطح شهر با ارگان‌های نظامی داشته که در ازای انجام آن‌ها بزرگراه‌ها، معابر، پارک‌ها و یا ساختمان‌های برای استفاده شهروندان احداث می‌شود.

شهردار تهران در بخش دیگری از اظهاراتش به وضعیت صدور پروانه در تهران طی یک دهه گذشته اشاره کرد و گفت: در سال ۹۱، ۳۱ هزار پروانه ساختمانی برای ساخت ۳۵ میلیون مترمربع مسکن صادر شده بود و این میزان در سال ۱۴۰۰ به حدود ۶ هزار پروانه ساختمانی برای بیش از ۱۱ میلیون مترمربع کاهش پیدا کرد.وی خبر خوشی از رشد شدید صدور پروانه ساختمانی در سال ۱۴۰۱ در عین کنترل متراژ پروانه‌های صادره نیز داد و افزود: با وجود حمله سایبری به زیرساخت‌های شهرسازی در بهار ۱۴۰۱ و آشوب‌های اجتماعی از شهریورماه، ۱۰ هزار و ۴۰۰ پروانه ساختمانی برای ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار مترمربع صادر کرده‌ایم.

زاکانی در قیاس کیفیت صدور پروانه در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ نیز اظهار کرد: افزایش میزان صدور پروانه از حدود ۶ هزار به ۱۰ هزار ۴۰۰ پروانه، نشان دهنده رشد ۶۵ درصدی است و این رشد چشمگیر صدور پروانه بعد از ۹ سال کاهش مستمر، بسیار مهم است. از سوی دیگر، این میزان پروانه بابت ساخت ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار مترمربع مسکن صادر شده که نشان‌گر رشد ۱۸ درصدی در مساحت پروانه‌های صادر شده با وجود رشد بیش از ۶۵ درصدی در تعداد صدور پروانه است.

زاکانی با اشاره به کاهش متراژ پروانه‌های صادر شده در برخی مناطق شمالی شهر از جمله مناطق ۱ و ۳ اضافه کرد: به دنبال تغییر چهره شهر در مناطق جنوبی هستیم و عمده پروانه‌های صادر شده با هدف ساخت مسکن استطاعت‌پذیر در بافت فرسوده و نواحی کم‌برخوردار و جنوبی شهر از جمله مناطق ۱۲، ۱۵، ۱۸ و ۲۰ بوده است.

بر اساس آنچه مطرح شد، بررسی وضعیت پروانه‌های ساختمانی صادره در سال ۱۴۰۱ حکایت از خروج صنعت ساختمان در تهران از رکود در سال ۱۴۰۲ و وزن بالای ساخت واحدهای مسکونی استطاعت‌پذیر بر اساس پروانه‌های صادره دارد.

می‌توان به روند نوسازی ۴۵۶۰ هکتار بافت فرسوده پایتخت و همچنین تمرکز ساخت‌وساز مسکن در سال جاری متناسب با نیاز اقشار کم‌برخوردار امیدوار بود. وضعیتی که می‌تواند قدری از انقباض عرضه واحدهای مسکونی در بازار فروش و اجاره مسکن بکاهد و سیگنال امیدبخشی برای فعالان صنعت ساختمان در پایتخت باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

انتهای پیام

۱۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۵
کد خبر: 34253

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =