خرسندسازی؛ تبدیل وضعیت پرسنل ایثارگر و تعامل با شورا دستاورد معاونت منابع انسانی در ۱۴۰۱

احتمالاً برای بسیاری از پرسنل، این معاونت مهم‌ترین معاونت شهرداری است! معاونت برنامه‌ریزی، توسعه منابع انسانی و امور شورا. مجید باقری حالا ۶ ماهی هست عهده‌دار انجام این مسؤلیت در تیم جدید مدیریت شهری است.

به گزارش خبرنگار شهر، مجید باقری حالا ۶ ماهی هست عهده‌دار انجام مسؤلیت در راس معاونت منابع انسانی در تیم جدید مدیریت شهری است؛ از مهرماه ۱۴۰۱ که با حکم علیرضا زاکانی شهردار تهران راهی طبقه چهارم ساختمان خیابان بهشت شد.

به‌مناسبت نوروز پای سخنان وی نشستیم تا از عملکرد چند ماهه اخیر، بویژه اجرای بسته‌های حمایت معیشتی ویژه کارمندان شهرداری تهران برایمان تعریف کند. آنچه در ادامه می‌آید، چکیده‌ای از این گفت‌وشنود طولانی است که در واپسین روزهای اسفند ۴۰۱ انجام شد.

آقای باقری! ممنون از اینکه وقت خودتان را در اختیار ما قرار دادید. معاونت مربوطه بیشتر بر چه حوزه‌هایی در شهرداری تهران تاکید دارد و هدف از این معاونت، چیست؟ 

هدف از این معاونت، برنامه‌ریزی در همه ابعاد برای شهر تهران است که دارای ۳سطح است؛ یکی از سطوح بحث‌های بودجه، تصویب برنامه، کنترل پروژه، کنترل برنامه‌ها و پایش بودجه زیرنظر مجموعه برنامه‌ریزی است، یکی دیگر سروسامان دادن به مسائل انگیزشی و موضوعات مربوط به ملاحظات منابع انسانی و دیگری مسائل مربوط به پارلمان شهری بوده که همگی زیرمجموعه این معاونت است.

 یکی از سطوح همان گونه که عنوان کردید حوزه منابع انسانی است. اقدامات برجسته حوزه منابع انسانی طی ۱۸ماه شامل چه مواردی است و اساسا بسته خرسندساز که تا این حد شهرت پیدا کرده است، چه جزئیاتی دارد؟

یکی از برجسته‌ترین فعالیت‌های ما در حوزه منابع انسانی، طراحی بسته خرسندساز بوده است. هدف از ایجاد بسته خرسندساز رسیدگی به مسائل انگیزشی و رفاهی کارکنان است؛ البته قبلا به صورت نقطه‌ای و پراکنده اقداماتی انجام شده و پیوست رسانه‌ای، همگرایی و همپوشانی هم نداشته، اما در این مدت، همه را به عنوان یک بسته متمرکز کرده‌ایم. نکته مهم در این بسته این بوده که هیچ‌یک از اقداماتی که در بسته خرسندساز رونمایی شده به جز یک مورد، سابقه نداشته است. ۱۴محور جدید را در بسته خرسندساز مطرح کرده‌ایم. ابتدا مقاومت‌هایی صورت گرفت؛ چون موضوعات بسیار جذابی مطرح شد، ولی به فضل الهی اثربخشی خود را تا این لحظه نشان داده است. 

اعزام عادلانه به مشهد مقدس

یکی از اقدامات صورت‌گرفته اعزام به مشهدمقدس بود که از قبل وجود داشت، ولی سال‌ها به دلایل مختلف متوقف شده بود که ما تغییراتی را در این مورد اعمال کردیم؛ یکی اینکه برای اعزام به مشهد قرعه‌کشی انجام دادیم تا این روند در بستر عادلانه صورت گیرد؛ چراکه پیش از این، مسائلی برای اعزام وجود داشت و الان مانند فیش حج هر کسی یک فیش مشهد دارد و می‌تواند آن را با همکارش جابه‌جا کند و تاکید داریم تا پایان دوره مدیریت شهری همه بتوانند مشهد بروند. در گذشته مدل به‌گونه‌ای بود که همه مشمول نمی‌شدند؛ تا جایی که گزارش داده بودند حدود ۷هزار نفر از همکاران ما در شهرداری ۱۰سال است از هیچ توری استفاده نکرده‌اند که این امر نشان می‌دهد اگر توری بوده به صورت عادلانه فراگیر نبوده است. 

پیوند کارکنان با فروشگاه شهروند

برای اولین‌بار در خرسندساز پیوند بین کارکنان شهرداری و فروشگاه شهروند را ایجاد کردیم. با اینکه شهروند برای شهرداری است، اما در بهترین حالت در اعیاد یا به عنوان پاداش بن شهروند به همکاران داده می‌شد که سعی کردیم زیرساختی برای استفاده کارکنان شهرداری از فروشگاه شهروند ایجاد کنیم. بدین ترتیب شهروندکارت ایجاد و بین همه کارکنان توزیع شد که ۵۰میلیون تومان اعتبار دارد و هر زمان که بخواهند می‌توانند خرید کنند. اعتبار ۵۰میلیونی براساس نوع خرید، یک‌ساله و ۳۶ماهه از فیش حقوقی‌شان کم می‌شود. کالاهای سوپرمارکتی هم در این بسته دیده شده و همکاران می‌توانند تا سقف ۴میلیون تومان بدون اینکه سود داشته باشد، کالا خریداری کنند و تا ۲ماه آینده پولش را بازگردانند. ایجاد زیرساخت‌ها و هماهنگی‌ها پیچیدگی‌های زیادی دارد. علاوه بر آن، شهرکارت صادر کردیم تا همکاران بتوانند از فروشگاه‌های زنجیره‌ای اتکا خرید داشته باشند و ۵۰‌میلیون تومان هم داخل این کارت‌ها را شارژ کردیم. شهروند و شهرکارت ۲موضوع مهم برای رفاه کارکنان است. تا الان حدود ۱۵۰میلیارد تومان خرید اعتباری از فروشگاه اتکا صورت گرفته است.

شهرداری در شرایط تورمی زیرساختی را ایجاد کرده که پرسنل این سازمان به صورت اقساطی خرید کنند که کاملا شأن و شئون آنها حفظ شود.  جالب است بدانید حدود ۲۰۰میلیارد تومان تاکنون از فروشگاه شهروند و اتکا خرید صورت گرفته است. در این شرایط تورمی چنین اتفاقی سبب می‌شود کارکنان تکریم شوند و رضایتشان افزایش پیدا کند. به این صورت قدرت خرید را برای کارکنان ارتقا دادیم. 

پرداخت تسهیلات به کارکنان

یکی از کارهایی که در بسته خرسندساز انجام داده‌ایم، پرداخت وام بوده است. پیش از این، شرایط پرداخت وام خیلی نامناسب بود. طی ۴ماه با قرعه‌کشی وام ارائه شد و فرقی نمی‌کرد چه کسی مدیر و کارشناس و... است. به همه به‌صورت مساوی وام ۵۰میلیونی با ۸ درصد نرخ سود بانکی بدون ضامن تعلق می‌گیرد و موفق شدیم به ۵هزار نفر اول وام اعطا کنیم و تا پایان سال ۱۴۰۱ به ۱۰هزار نفر وام ارائه می‌شود. 

مشوق‌های خرسندساز برای فرزندآوری

مشوق‌هایی برای فرزندآوری در نظر گرفته شده است که همکاران ما می‌توانند به هر بیمارستانی بروند، ولی نباید سمت حسابداری بیمارستان بروند و تنها دغدغه‌شان باید این باشد که فرزند را از بیمارستان به خانه ببرند. حدود ۲۵۰نوزاد جدید وارد خانواده شهرداری و این فرآیند طی شده است. به این خانواده‌ها کیف مخصوص مادر اعطا شده که پیام تبریک شهردار داخل این کیف قرار دارد. همچنین موادغذایی تقویتی هم در این کیف قرار داده شده است.

همدردی برای سوگ

به محض اینکه یکی از اقوام درجه یک از خانواده شهرداری به رحمت خدا برود، ۳۰میلیون تومان هزینه مراسم به حساب همکارمان واریز می‌شود و روانشناس سوگ هم تماس می‌گیرد و کمک می‌کند که فرد زودتر از نظر روحی بهبود پیدا کند. تا این لحظه ۲۰۰نفر در این شرایط قرار گرفته‌اند. 

ارائه خدمات پزشکی رایگان

تمام کارکنان شهرداری به صورت رایگان می‌توانند از خدمات درمانگاه‌های شهر سالم استفاده کنند که حدود ۷هزار و۵۰۰نفر تا نیمه اسفندماه به این درمانگاه‌ها مراجعه داشته‌اند.  دغدغه برای آموزش  آموزش برای خانواده‌ها و فرزندانشان در نظر گرفته شده است. همچنین  خدماتی به فرزندانی که در آستانه کنکور قرار دارند، ارائه می‌دهیم. همینطور با طراحی دوره‌های MBA برای آموزش مدیران برنامه‌ریزی جامعی داشته‌ایم تا نیروهای انسانی از نظر دانش ارتقا داشته باشند. 

ارائه خدمات مهدکودک به مادران 

مهدکودک هم برای ما دغدغه بود؛ چراکه سال‌ها هزینه ۲۰۰هزار تومانی پرداخت می‌شد، ولی این رقم را افزایش دادیم و ۶برابر شد.

گشت‌وگذار

برای خانواده شهرداری بسته گشت‌وگذار داریم که ۱۰هزار نفر از خانواده بزرگ شهرداری به برج میلاد مراجعه و از خدمات آنجا استفاده کرده‌اند. 

تأمین مسکن برای کارکنان در خرسندساز۲

مهم‌ترین اقدام امسال، علاوه بر بسته خرسندساز طراحی بسته خرسندساز۲ بوده است. این بسته با محوریت تامین مسکن بوده که سال آینده مراحل اجرایی‌اش صورت می‌گیرد.  حوزه‌های دیگر معاونت برنامه‌ریزی شامل نیروی انسانی و ارتباط با پارلمان شهری است که تمرکز بر کارکنان برتر و نخبه، تبدیل وضعیت نیروها، راه‌اندازی سامانه مدیریت دانش و تدوین برنامه تا ابتکار عمل در بودجه از دیگر اقدامات برجسته صورت گرفته است. 

کارکنان نخبه و برتر در این دوره نیز مورد توجه قرار دارند؟

مباحث زیرساختی حوزه منابع انسانی از دیگر مواردی است که در آن بر کارکنان برتر و نخبه تمرکز کردیم؛ بدین ترتیب نمایشگاهی از دستاوردهای کتاب کارکنان را برگزار کردیم و حدود ۷۰۰نسخه کتاب در موضوعات مختلف نوشته شده است. علاوه بر آن، دستورالعملی ابلاغ شد که شناسایی کارکنان برتر بوده است. 

یکی از جذاب‌ترین مسائل حوزه شما تبدیل وضعیت نیروهاست. وضعیت نیروهای انسانی در حال حاضر چگونه است؟

تبدیل وضعیت نیروهای پیمانکاری صورت گرفته که تا الان بیش از ۳هزار و ۱۰۰نفر تبدیل وضعیت شده‌اند و روند آن استمرار دارد که کار پیچیده‌ای است. قانون تبدیل وضعیت ایثارگران عملیاتی شده است. از جامعه آماری ۹۳درصد کسانی که کارکنان خدمات اداری شهر و هادیان‌شهر بودند، تبدیل وضعیت شده‌اند و ۷درصد باقیمانده نقص مدارک دارند. تبدیل وضعیت نیروهای حجمی را هم شروع کرده‌ایم و ابهامات قانونی وجود دارد که استعلاماتی گرفته‌ایم که به ترتیب با جواب‌های گزینش و شهر سالم فرآیندها انجام می‌شود و این کار تا مرحله پایانی ادامه دارد. 

راه‌اندازی سامانه مدیریت دانش، یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته است. توضیحی در این خصوص ارائه می‌دهید؟

 سامانه مدیریت دانش را هم راه‌اندازی کرده‌ایم و از این منظر اهمیت دارد که سال‌ها تجربیات برف‌روبی، عید و... وجود دارد که فردی و شخصی است و جایی ثبت نشده و باید بدانیم گذشتگان چه اقداماتی انجام داده‌اند. تجربیات برتر ثبت و دسته‌بندی شده سبب می‌شود تا همه از این دانش استفاده کنند.

  یکی دیگر از حوزه‌های موردتوجه، بحث برنامه و بودجه است. گفته شده ابتکار عملی در این حوزه داشته‌اید. توضیحی ارائه می‌دهید؟

برای اولین‌بار تدوین برنامه داشته‌ایم. برنامه چهارم را مجدد تنظیم کرده‌ایم تا در هر دوره همان برنامه اجرا شود. برای اولین‌بار این برنامه با تکیه بر نخبگان داخل شهرداری و با همفکری اساتید دانشگاه‌ها تدوین شد و شورای شهر هم کمک کرد و بر غنای برنامه افزود. ما توانستیم مسئله‌محور عمل کرده و شاخص‌های اصلی را احصا کنیم و در مورد تعادل بین منابع و مصارف دقت‌نظر داشته باشیم و توانستیم برنامه را به‌خوبی به تصویب برسانیم که ان‌شاءالله برش‌های سالانه آن در بودجه عملیاتی می‌شود و شاهد شکوفایی در شهر تهران خواهیم بود.  ابتکار عمل در بودجه را هم در دستورکار داشتیم و یکی از ابرپارادایم‌های ذهنی شهر تهران این بود که به سوی مردمی‌سازی اداره شهر برویم. برای این اقدام، از طرح «من شهردارم» استفاده کردیم و با زیرساخت‌های آی‌تی توانستیم در گام نخست برای اولین‌بار حدود نیم‌میلیون پرسشنامه را تکمیل کنیم که به نظر من مشارکت ارزشمندی بود. اعتماد ۳۶۵هزار نفر و تکمیل ۴۷۰هزار پرسشنامه برای شروع کار، ارزشمند بود و سبب شد بدانیم می‌توان اعتماد مردم را جلب و با آنها گفت‌وگو کرد.  پروژه‌های محلی را مردم انتخاب کردند که برای سال آینده اگر آنها را با دقت اجرا و عملیاتی کنیم، مردم می‌بینند پروژه‌ای که خودشان انتخاب کرده‌اند به ثمر نشسته است و به این صورت، حس اعتماد بیشتر می‌شود و در فراخوان‌های دیگر مشارکت، افزایش پیدا می‌کند. 

تعامل شهرداری با شورای شهر برعهده این معاونت است. این ارتباط را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بودجه و برنامه‌ای که مصوب شد با وجود اختلاف‌نظرهایی که می‌توانست داشته باشد، تضارب آرای خوبی داشت و به صورت متحد و هم‌شکل بودجه قوی تصویب شد و این پیوند ارتباط و تعامل اثربخش بین شورا و شهرداری نویدبخش خوبی است که روزهای خوبی داشته باشیم. 

انتهای پیام/

۱۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۳
کد خبر: 34308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 7 =