به گزارش شهر، یکی از وظایف سازمان زیباسازی هویت بخشی به سیما و منظر شهری است که در مناسبت های مختلف سال مورد تاکید همه مردم و مسئولین بوده است.
کوتاهی فعالیت در این زمینه در سالهای قبل بارها توسط مردم و رسانه ها به این سازمان تذکر داده شده که چرا در مناسبتهای ملی و مذهبی شهر حال و هوای متناسب ندارد.
یکی دیگر از انتقاداتی که دائم توسط مردم مطرح میشد، تمرکز بر مناسبتهای عزا و غفلت از جشنهای بزرگ است. بدون تردید ماه مبارک رمضان یکی از بزرگترین جشنهای اسلامی است که در کشورهای اسلامی هزینههای بسیاری برای تکریم آن میشود. در سالهای قبل مدام این انتقاد مطرح میشد که چرا ماه رمضان در تهران مانند سایر کشورهای اسلامی فضاسازی شهری انجام نمیشود؟
سازمان زیباسازی امسال تلاش کرد تا رمضانی متفاوت را در شهر تهران برگزار کند که در شأن این ماه بزرگ باشد.
باتوجه به گستره شهر بزرگ تهران قطعا کاری که در شهر دیده شود، می بایست از لحاظ ابعاد و تعداد متناسب با شهر تهران باشد.
۱۰۰ اثر تحت عنوان ماه اسماء الحسنی در سه رنگ طوسی، طلایی و سفید در شهر نصب شد. المان هلال ماه در این اثر، اصلیترین نشانه جهانی ماه مبارک رمضان است. محتوای نقش بسته بر روی آن، اسماالحسنی است، خط این اثر «ثلث» است که ریشه ایرانی و اسلامی دارد و در ۳ رنگ نقرهای، طلایی و سفید در نقاط مختلف شهر به ارتفاع ۵ متر بر روی پایهای با طرح سنگ و صخره نصب شده است.
این اثر توسط هنرمندان مختلف طراحی و پس از تایید کمیته هنری سازمان زیباسازی که شامل اساتید محترم دانشگاه و هنرمندان می باشد مورد تایید قرار گرفت و پس از آن توسط شورای هنری سازمان زیباسازی برآورد قیمت شد.
قیمت ابتدایی شورا توسط کارشناس رسمی دادگستری بررسی و پس از تایید، در فرآیندی کاملا شفاف با حضور دستگاه های نظارتی مناقصه ای بین هنرمندان برگزار شد و از بین شرکت کنندگان، کمترین قیمت برای ساخت این اثر در فرآیند مناقصه مشخص و پس از عقد قرارداد، فرآیند ساخت و جانمایی و نصب آن در شهر تهران صورت پذیرفت.
این المانها میتواند تا چندین سال در شهر تهران در ماه مبارک رمضان مورد استفاده قرار بگیرد.
نظر شما