راه‌اندازی واحد معاینه فنی پرتابل برای نخستین بار در کشور/ دومین تعمیرگاه ویژه بانوان در شرق پایتخت احداث می‌شود

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران با حضور در استودیوی شبکه شهر درخصوص برنامه‌های این ستاد در سال ۱۴۰۲ توضیحاتی ارائه کرد.

شادی مالکی، مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران در راستای نهضت گفت‌وگوی مدیران ارشد شهرداری با پرسنل و شهروندان با حضور در استودیوی شبکه شهر در خصوص اقدامات انجام شده در موضوع نوبت دهی آنلاین و حدف صفوف طولانی در مراکز معاینه فنی اظهار کرد: معاینه فنی دارای سابقه بیش از ۳۰ سال در کشور است. به طوری که اولین الزامات را در قوانین راهنمایی و رانندگی سال ۴۷ مشاهده می کنیم. سال ۷۹ اولین مرکز معاینه فنی در تهران راه اندازی شده و تا امروز ۲۷ مرکز معاینه فنی در تهران داریم که ۱۷ مرکز ویزه خودروهای سبک و ۳ مرکز ویژه خودروهای سنگین و البته ۷ خط سیار  داریم.

وی با بیان اینکه کلیه وسایل نقلیه موتوری ملزم هستند در بازه های زمانی مشخصی به مراکز معاینه فنی مراجعه و گواهی معاینه فنی خود را اخذ کنند، افزود: در خصوص معاینه فنی باید دو رویکرد را دنبال کنیم، نخست آلایندگی و پس از آن مبحث ایمنی، در واقع شهروندان فارغ از الزام قانونی، به جهت اطمینان از سلامت خوردو باید به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند.

نوبت دهی اینترنتی در ۱۰مرکز معاینه فنی

مالکی ادامه داد: با توجه به اینکه یکی از مشکلات در مراکز صف های طولانی بود و شکایات بسیاری در این خصوص داشتیم، یکی از مهمترین اقدامات ما با تاکید شهردار تهران بحث تغییر نحوه پذیرش از حضوری به اینترنتی بود که باید زیرساخت های آن آماده می شد. بر همین اساس در چند مرکز به صورت گام به گام این کار را شروع کردیم. امروز در ۱۰ مرکز  نوبت دهی به صورت اینترنی و از طریق سامانه من انجام می شود به طوری که مراجعه کنندگان ظرف نیم ساعت در صورتی که خودروی شان نقص فنی نداشته باشد و بدون معطلی می توانند گواهی معاینه فنی را اخذ کنند.

فعالیت شبانه روزی ۳مرکز معاینه فنی به منظور رفاه حال کارمندان

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران تاکید کرد: در حال حاضر سه مرکز معاینه فنی را به صورت شبانه روزی فعال کرده ایم تا کارمندان بتوانند به این مراکز مراجعه کنند.

وی اضافه کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا کنون ۱۸۲ هزار دستگاه خودرو مراجعه کرده اند که ۱۴۵ هزار تعداد از آنها مراجعین اول بودند که برای ۱۳۹ هزار خودرو گواهی صادر شده است. در این میان ۱۹ درصد گواهی معاینه فنی برتر اخذ کرده اند.

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران در توضیح بیشتر افزود: از نظر قیمت معاینه فنی برتر با عادی تفاوتی ندارند اما به لحاظ فرایندها و استاندارد، معاینه فنی برتر فرایند سختگیرانه تری دارد. فردی که معاینه فنی برتر اخذ می کند از ۳۰ درصد تخفیف از عوارض حضور در طرح برخوردار می شود.

ایجاد واحد معاینه فنی پرتابل برای اولین بار در کشور

مالکی درخصوص برنامه های سال ۱۴۰۲ ستاد معاینه فنی تصریح کرد: در سال جاری ۸ خط به خطوط سیار در تهران اضافه خواهیم کرد که جزو پروژه های شنبه های امید و افتخار است و تا سه ماه آینده آماده بهره برداری می شود. همچنین شعبه دوم تعمیرگاه ویژه بانوان در برنامه قرار دارد. در حال حاضر مراکز ثابت و خطوط سیار داریم که مراکز سیار در محلات به جهت تسریع ارائه خدمات راه اندازی شده اند، اما در کنار این اقدامات به دنبال ایجاد واحد پرتابل هستیم که این واحد قابلیت جابجایی داشته باشد و این کار برای اولین بار در کشور انجام می شود.

پیگیری تحقق سختی کار برای کارکنان معاینه فنی

مدیرعامل ستاد معاینه فنی درباره موضوعاتی که برای کارکنان این ستاد در حال پیگیری است، گفت: شرکت ها و سازمان های شهرداری بخش هایی هستند که امکان جابجایی کارکنان‌شان به شرکت و سازمان دیگر وجود ندارد. تعداد پرسنل ما نیز در ستاد محدود است مثلا در یک بخش ۳۷ اپراتور آزمون گر داریم که تست های معاینه فنی را انجام می دهند. در حال پیگیری  هستیم که سختی کار برای آنها قائل شویم و اگر این کار انجام شود اتفاق خوبی برای همکاران خواهد بود.

کاهش ساعات کاری کارکنان معاینه فنی با واگذاری راهبری مراکز

وی ادامه داد: یکی دیگر از اقداماتی که در دستور کار است، واگذاری راهبری مراکز به بخش خصوص است که ۴ مورد انجام و واگذاری دو مرکز در حال انجام است. با این کار ساعات کاری کارکنان ستاد کم می شود و بخشی از کارکنان نیز در سایر بخش ها می توانند به کار گرفته شوند.

مالکی افزود: در زمینه خدمات رفاهی نیز سعی کردیم بسته های خرسندساز را به کارکنان ستاد نیز ارائه دهیم. خدمات و برگزاری کارگاه های آموزشی را نیز برای آنها پیگیری هستیم و حتی در تلاش هستیم که اموزش هایی برای کلانشهرها با استفاده از ظرفیت همکاران مان در تهران داشته باشیم.

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران در ادامه درخصوص امکان تسهیلات برای کارکنان شهرداری تهران در بحث معاینه فنی خودروهایشان توضیح داد: برای همکاران شهرداری توافق نامه هایی با اداره کل پشتیبانی و شرکت خودرو سرویس داشتیم. تاکید ما این است که معاینه فنی خودروهای پلاک تهران باید در مراکز تهران انجام شود چرا که این مراکز پیشگام هستند و هم به گواه ارزیابی های انجام شده جزو مراکزی هستند که با دقت فراوان کار خود را انجام می دهند. با شرایط ویژه شهر تهران نیاز به این است که صحت عملکرد خودروها به صورت ویژه ای بررسی شود. شهرداری باید خودش پیشگام این موضوع باشد به همین دلیل در گام نخست تصمیم گرفته شد تا خودروهای ملکی و استیجاری شهرداری به مراکز معاینه فنی مراجعه و از خدمات برخوردار شوند. علاوه بر این در کنار توافق نامه هایی که با تاکسیرانی و اتوبوسرانی داشتیم با اداره کل رفاه شهرداری نیز مذاکراتی خواهیم داشت تا به صورت ویژه تسهیلاتی برای پرسنل شهرداری داشته باشیم و البته این امر نیازمند ادامه مذاکرات در این زمینه است.

وی با بیان اینکه سهم منابع متحرک در انتشار آلودگی های گازی و ذرات معلق بالاست، گفت: دغدغه مندی شهروند در مسائل محیط زیستی شهر باعث می شود حتی خارج از بازه زمانی که قانون مشخص می کند به مراکز معاینه فنی مراجعه کند تا مطمئن شود سهمی در آلایندگی شهر ندارد.

مالکی اضافه کرد: بیشترین عللی که باعث شد خودروها موفق به اخذ گواهی معاینه فنی نشوند، مربوط بحث فنی و ایمنی است. حتی دیده شده خودروهایی که مشمول بحث معاینه فنی نمی شوند و درواقع خودروهای در حد صفر وقتی خارج از الزام قانونی خود به مراکز برای اخذ گواهی معاینه فنی برتر مراجعه می کنند،  ۲۲ درصد شان امسال موفق به اخذ معاینه فنی برتر نشدند که برای حل مشکل این خودروها پیگیری هایی با استفاده از لوایحی که در شورای عالی استانها تنظیم می شود و طرح به مجلس انجام می دهیم.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران بیان کرد: سعی ما این است که اگر شهروند تهرانی در حوزه خودرو با مشکلی مواجه است به مراکز معاینه فنی تهران مراجعه کند؛ حتی بحث راه اندازی کارواش و اقداماتی برای بحث خرید و فروش خودرو و کارشناسی رنگ و بدنه را در مراکز دنبال می کنیم که این اقدامات  در سال جاری محقق می شود.

راه‌اندازی دومین تعمیرگاه ویژه بانوان در شرق پایتخت

وی در پایان با بیان اینکه در سال گذشته یک تعمیرگاه ویژه بانوان در یکی از مراکز راه اندازی شد، خاطرنشان کرد: با توجه به پایش انجام شده در مرکز آبشناسان مشخص شد که ۳۰ درصد مراجعین بانوان هستند. بنابراین تعمیرگاهی را ویژه بانوان راه اندازی کردیم که روزانه بین ۳۰ تا ۴۰ خودرو مراجعه کننده دارد. این مراکز را گسترش می دهیم و در پهنه شرقی نیز شعبه دوم تعمیرگاه بانوان راه اندازی می شود. علاوه بر این مرکز تخصصی ویژه تاکسی در مرکز شهید چمران راه اندازی می شود. برای حمایت از تاکسی و حمل و نقل عمومی خدمات ویژه ای به تاکسی ها ارائه می شود و علاوه بر بحث تعمیراتی و فروش قطعات یدکی، انجام معاینه فنی در این مرکز برای تاکسی ها رایگان خواهد بود.


انتهای پیام/

۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۳
کد خبر: 35248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =