نام روح الله رجایی جایگزین قائم مقام فراهانی در تهران شد

حجت نظری، عضو شورای شهر تهران از تغییر نام کوچه قائم مقام فراهانی به روح الله رجایی و کوچه مهرداد به سهیل گوهری دفاع و شائبه «رفیق بازی» در جریان این نامگذاری را رد کرد. این دو معبر در محدوده خیابان دکتر شریعتی تهران واقع شده اند.

به گزارش خبرنگار شهر،  در دویست وسی و یکمین جلسه شورای شهر تهران در اولین دستور موضوع نامگذاری خیابان هایی در تهران به رای گذاشته شد.  اما موضوع بحث برانگیز  در نامگذاری های امروز تغییر نام کوچه مهرداد جنوبی در نزدیکی انجمن صنفی روزنامه نگاران به نام سهیل گوهری بود.  محمد جواد حق شناس،  رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی درجریان بررسی این نامگذاری گفت : این دو معبر درنزدیکی انجمن صنفی روزنامه نگاران است، عنوان این معابر تکرار بالایی داشت، کوچه مهرداد بیش از ۲۰ مورد تکرار داشت.  
مجید فراهانی در خصوص این نامگذاری گفت : گوهری از دوستان قدیمی ما بود. با این حال در کمیسیون نامگذاری به جای تغییر نام معابر،   از نام این افراد برای مکان ها دیگر استفاده کنیم مانند سالن های ورزشی، پارک ها و ساختمان ها. نباید معابر قدیمی را تغییر نام دهیم. این باعث می شود شورای بعدی نیز به سرعت  این نامگذاری ها را تغییر دهند.  
زهرا نژاد بهرام  هم خطاب به حق شناس پرسید آیا در جریان این نامگذاری از اهالی محل نظرسنجی شده است و آیا هر خبرنگار و روزنامه نگاری که جان خود را ازدست بدهد معبری را به نام او نامگذاری می کنید؟
ابراهیم امینی، نایب رییس شورای شهر تهران هم در این رابطه گفت : سهیل گوهری همکار ما و دبیر کمیته حقوقی شورای شهر تهران بودند. ما یکی از همکارانمان را از دست دادیم و دوستانی که با او در ارتباط بودند شایستگی و بزرگی اش را تایید می کنند.  
حجت نظری، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در پاسخ به منتقدان و در موافقت این نامگذاری گفت : بحث هایی مطرح شده که خیلی منصفانه نیست، بحث ما رفیق بازی نیست رفیق بازی را می توان در انتصابات دید؛ این که رفیق ما معاون شهردار می شود و این که ما فامیل هایمان را در شهرداری تهران جذب کنیم. این که یک کوچه ۲۰۰ متری را به نام گوهری کنیم رفیق بازی نیست. همین دوستان شورا تلاش کردند ایشان در قطعه نام آوران دفن شود. اگر این فرد نام آور است کمال بی انصافی است که چنین نامگذاری انجام نشود.  
او ادامه داد : ما معابری را به نام آتش نشان های شهید که درجریان کار شهید شده اند کرده نامگذاری کرده ایم اما همین نامگذاری را برای مامور اداره برقی که جانش را کف دستش می گذارد و از دکل برق بالا می رود و بر اثر برق گرفتگی جان خود را از دست می دهد نمی کنیم چون آتش نشان از بدنه شهرداری هستند. متاسفانه در حق سهیل گوهری ظلم شد و این ظلم ادامه دارد و چنین حاشیه ای از شورای شهر آغاز شده است که بعدا به آن می پردازم اما نگاه ما به این موضوع شخصی نیست. ما در این نامگذاری نگاه شخصی نداشتیم.
صدر اعظم نوری، عضو دیگر شورا هم نسبت به جمله ظلم شورا به سهیل گوهری واکنش نشان داد و گفت: نسبت دادن ظلم به  برخی از اعضا قضاوت و این غلط است، به اندازه کافی علیه شورای شهر جو سازی می شود. در حالی که شورا مصوبات مهمی داشته است این گونه وانمود می کنند که ما در شورای پنجم تنها کار نامگذاری را انجام می دهیم و باید از چنین سخنانی که شورا را تضعیف می کند پرهیز شود.

در نهایت انتخاب مهرداد جنوبی با فراوانی ۲۹ به نام سهیل گوهری از روزنامه نگارانی که از بیماری کرونا جان باخت،  تصویب شد.  
در ادامه کوچه قائم مقام فراهانی با فراوانی ۳ نیز به نام روح الله رجایی تغییر یافت. رجایی سردبیر روزنامه جام جم بود که بر اثر بیماری کرونا درگذشت.  این دو معبر در محدوده خیابان دکتر شریعتی، خیابان کودکان غزه است. بر این اساس خیابان زرافشان شمالی به نام مدافع سلامت و زرافشان جنوبی به نام زرافشان انتخاب شد.  میدان بی نام در بلوار آزادگان به نام یکی از روزنامه نگاران و حوادث نویسان پیش کسوت کشور به نام عنایت الله گلستانه تغییر پیدا کرد.
میدان بی نام دیگری در سردار جنگل به نام غلامرضا استرکی و کوچه تیر به نام شهید علی سالاری نامگذاری شد. آخرین مصوبه شورا در نامگذاری معابر، تغییر نام بوستان نوساز به گل ابریشم بود که به تصویب رسید.

خبرنگار: سمیرا امیرچخماقی

۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۸
کد خبر: 3540

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 2 =