۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۴
کد خبر: 35419
عملیاتی شدن پیش‌پرداخت هزینه ساخت ۷۹۰ واگن مترو و تغییر الگوی خدمات‌رسانی به مسافران تا پایان اردیبهشت

شهردار تهران به منظور ارائه گزارش وضعیت حمل و نقل عمومی پایتخت در یکصد و چهل و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران حضور یافت.

به گزارش خبرنگار شهر، علیرضا زاکانی در یکصد و چهل و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران ضمن گرامیداشت روز ملی شوراها با بیان اینکه باید مابه ازای اتفاقات حوزه حمل و نقل گام هایی را برای ارتقاء زندگی در تهران برداریم، اظهار کرد: امیدواریم شورای ششم و مدیریت برگرفته از آن، رضایتمندی خوبی را برای مردم فراهم کند.

شهردار تهران با بیان اینکه ۶۶ درصد حمل و نقل در تهران با خودروهای شخصی و ۳۴ درصد با وسایل حمل و نقل عمومی است، گفت: از این میزان ۱۰ درصد سهم مترو، ۶ درصد اتوبوس، ۱۶ درصد تاکسی و دو درصد تاکسی های اینترنتی نقش است.

تمامی خطوط مترو نیازمند توسعه است

وی افزود: متروی ما هفت خط فعال دارد و در حقیقت امکان انتقال ۱۰ درصد را به خود اختصاص داده اما از فرسودگی ناوگان رنج می برد. از سویی چهار خط هشت تا ۱۱ نیز نیازمند توسعه است، البته همین هفت خط نیز نیاز به توسعه دارد.

نیاز ۷۰۰هزار میلیارد تومانی تهران برای افزایش بهره‌وری حمل و نقل عمومی

وی با اشاره به هدف گذاری شهرداری برای سال ۱۴۰۲ در حوزه حمل و نقل عمومی گفت: ما می خواهیم این معادله را به ۴۵ درصد در بخش حمل و نقل عمومی و ۵۵ درصد وسایل حمل و نقل شخصی جابجا کنیم و ۹ درصد جابجایی را داشته باشیم.

زاکانی تأکید کرد: در این میان هدف گذاری ما این است که ۱۰ درصد مترو به ۱۲ درصد و ۶ درصد اتوبوس به ۱۰ درصد و ۱۶ درصد تاکسی را به ۲۰ درصد و دو درصد تاکسی های اینترنتی به سه درصد افزایش یابد.

شهردار تهران با بیان اینکه می خواهیم ۲۰ درصد مترو و ۲۰ درصد اتوبوس و ۲۵ درصد تاکسی و ون را در سال جاری داشته باشیم، یادآور شد: این بخش به اعتبارات بالایی نیاز دارد و اگر بخواهیم کلیه ظرفیت ها را به صورت فعال و با بهای تمام شده امروز داشته باشیم بر اساس افزایش ارقام به ۶۵۰ هزار تا ۷۰۰ هزار میلیارد تومان نیاز داریم.

پیش بینی ۶۴ همت برای تامین امکان حمل و نقل عمومی در سال جاری 

زاکانی با بیان اینکه در سال قبل ۸۳.۵ همت برای خودمان هدف گذاری کردیم، گفت: ۷۲ همت به میزان ۱۴۳ درصد بودجه محقق شد و امسال جلسات دقیق و هدف بندی شده و موارد مشارکت و مولدسازی لحاظ شده و تأمین امکان برای حمل و نقل را ۶۴ همت پیش بینی کرده ایم که در متمم بودجه تأمین خواهد شد.

طراحی نرم‌افزارهای موبایلی در حوزه حمل و نقل تا آبان ماه

 شهردار تهران با بیان اینکه در این راستا سیاست هایی پیش بینی شده که حمل و نقل را به صورت روان دنبال کنیم، تاکید کرد: کاهش سفر در شهر از این سیاست هاست که از طریق هوشمندسازی و مرتفع کردن نیاز به سفر دنبال می شود و نرم افزارهای موبایلی متعددی در حال طراحی است که تا آبان ماه عرضه و رونمایی خواهد شد. مناسب سازی و ایجاد شرایط دسترسی به بهترین شکل نیز در همین مسیر دنبال می شود.

افزایش ۴برابری ظرفیت قطارهای نسل اول با بازسازی ناوگان مترو 

وی تأکید کرد: مطلوبیت سیاست دوم ماست که شامل ساماندهی خطوط موجود است؛ از ۲۱۱ قطعه اتوبوسرانی ۳۴ دصد خططو ۷۰ درصد مسافران را جابجا می کنند و توجه به این ۳۴ درصد و دقت در تنظیم ۶۶ درصد دیگر خطوط امکانی ایجاد می کند که مبتنی بر نیاز مسافر قدم برداریم. افزایش کیفیت ناوگان نیز دومین موضوع در این سیاست است. همانطور که می دانیم ۴۲ رام قطار دی سی داریم که متعلق به دهه ۷۰ است و به بازسازی اساسی نیاز دارد و هم اکنون ۲۰ درصد ظرفیت دارد که با بازسازی ظرفیت آن به ۸۰ درصد خواهد رسید.

شهردار تهران با بیان اینکه اتوبوسرانی نیز نیاز به بازسازی و نوسازی دارد، گفت: ویژگی سوم در این سیاست افزایش ناوگان است و در کنار کیفیت، افزایش ناوگان نیز مورد توجه قرار گرفته که جزئیات آن مشخص شده است. قراردادهای بسیار خوبی منعقد شده که اطلاع رسانی خواهد شد.

وی با بیان اینکه مساله چهارم توسعه خطوط است، خاطرنشان کرد: مقدمات احداث خطوط ۸ تا ۱۱ مترو نیز فراهم شده و امکانی را ایجاد می کند که خدماتی به مردم ارائه دهیم که مطلوبیت داشته باشد؛ پیش از آغاز سال ۱۴۰۲، یازده کیلومتر مترو احداث شد که خط ۶ ما را احیا کرد. یا اینکه روز گذشته که ایستگاه علامه جعفری با ۱.۵ کیلومتر تونل افتتاح شد، مطلوبیتی را برای مردم در این منطقه ایجاد کرد.

زاکانی با بیان اینکه بی‌آرتی بزرگراه شهید همت از قبل مصوبه داشته و می توانیم به عنوان مطلوبیت جدید از آن نام ببریم، گفت: همین مطلوبیت برای تاکسی و ون نیز وجود دارد.

وی با اشاره به تعریف الگوهای جدید به عنوان پنجمین مساله، تصریح کرد: همین افقی را باز می کند که برای خط ۱۸ کیلومتری از ترمینال شرق تا آزادی تراموا ایجاد شود و مردم با این الگو مواجه شوند؛ اتوبوس های سه کابینه نیز که با وزارت کشور دنبال می شود مطلوبیت جدیدی را ایجاد خواهد کرد.

زاکانی گفت: مطلوبیت سفر نیز از دیگر برنامه های ماست تا ۶۶ درصدی که از خودروی شخصی استفاده می کنند به بهترین شکل از حمل و نقل عمومی خدمات دریافت کنند.

ساماندهی فضای پارک شهر از طریق پارکینگ های ساده، مکانیزه و حاشیه ای

شهردار تهران با اشاره به الگوهای نظم بخشی در دو محدوده ترافیک، خاطرنشان کرد: ساماندهی پارکینگ های شهر از طریق پارکینگ های ساده، مکانیزه و حاشیه ای نیز دنبال می شود تا ساماندهی مناسب برای شهر را مورد توجه قرار دهیم و کارکرد مناسب را شاهد باشیم.

وی به هوشمندسازی در سفر به صورت اختصاصی اشاره کرد و افزود: این هوشمندسازی باید کاهش سفر را به دنبال داشته باشد و با هوشمندی به بهره مندی برسیم و حمل و نقل بار را به صورت مویرگی و هوشمندی و همچنین حمل و نقل ترکیبی مسافر را دنبال کنیم. باید به شهروندان توصیه شود که مابه ازای طی مسیر، چه میزان را با مترو، اتوبوس و یا تاکسی طی کنند و در ادامه بتوانیم رفتار افراد را رصد کرده و خدمات ویژه به آنها ارائه دهیم؛ برای مثال تشویقات ویژه برای افرادی که به طور مداوم از مترو استفاده می کنند، قائل شویم.

شهردار تهران با بیان اینکه در جوهره این سیاست ها عدالت محوری مدنظر است، گفت: در این موضع به جایی می رسیم که افراد معلول، ایثارگران و مادران و دیگر اقشار از تخفیفات ویژه قائل شوند.

وی همچنین تصریح کرد: مبتنی بر این سیاست ها نوع الگوها تعیین خواهد شد که کاملاً مبتنی بر نیازهای جامعه خواهد بود؛ اگر ترکیب ارائه خدمات از ۶۶ درصد به ۵۵ درصد برسد، گشایش و آرامش و آسایش را خواهیم داشت و اگر پس از سه سال به ۳۰ درصد برسد شرایط متفاوتی را شاهد خواهیم بود.

زاکانی با بیان اینکه در مترو بزرگترین گلوگاه ما واگن است، گفت: ۴۲ رام قطار دی سی، ۱۲۹ رام قطار AC و چهار رام قطار سه واگنه در خط فرودگاه داریم. پنج رام دی سی و یک رام ای سی خارج شده و ۲۶۰ رام قطار دو طبقه داریم که ۱۸۰ مورد آن در حال خدمات رسانی است.

عملیاتی شدن پیش‌پرداخت هزینه ساخت ۷۹۰ واگن تا پایان ماه جاری

وی افزود: در نوسازی سه بخش را هدف گذاری کردیم؛ از سال ۹۵ تعداد ۶۳۰ واگن از سوی دولت برای تهران در نظر گرفته شده که پیش پرداخت صورت بگیرد و پس از سالیان سال در دولت کنونی، این رقم تقبل شد و مسیر هموار شده و در جلسه با مسئولان دولتی مقرر شد که تا پایان همین ماه از طریق بانک شهر موضوع عملیاتی شود که البته دولت قول هفته آینده را داد اما پیش بینی ما تا پایان اردیبهشت ماه است. با رایزنی با طرف چینی موافقت شده که ۷۹۰ دستگاه واگن را با همان پیش پرداخت داشته باشیم و قرار شده در سفری که به چین خواهیم داشت واگن ها ۱۴ ماهه تحویل داده شود.

شهردار تهران با اشاره به واگن سازی داخلی، گفت: ۱۱۳ دستگاه واگن داریم که یک رام هشت واگنه زیر بار رفته و تست شده و آماده ورود به خطوط است که ۶۲ میلیون یورو از ۷۷ میلیون یوروی تعهد دولت تقبل شده است؛ هنوز با مپنا برای واگن پارس به نتیجه نرسیده ایم اما وعده داده اند که ماهیانه یک رام قطار تحویل می دهند البته هنوز روی قیمت به توافق نرسیده ایم.

اولین قطار بازسازی شده خرداد وارد چرخه خدمات‌رسانی می‌شود

زاکانی با بیان اینکه بازسازی در مترو نیز مورد توجه است، خاطرنشان کرد: ۱۷۵ رام قطار داریم که بخش زیادی از آن نیازمند به بازسازی دارد؛ ۶۰۰ مورد واگن در مرحله بازسازی است و ۲۹ رام قطار در سال جاری در حال بازسازی است که اولین مورد در خردادماه رونمایی می شود. از این تعداد ۱۶ رام ACو ۱۳ رام DC است. 

شهردار تهران با اعلام اینکه خط چهار توسعه شرقی- غربی خواهد داشت، یادآور شد: بنیاد مسکن در اجرای ستون فقرات ایستگاه علامه جعفری که روز گذشته به بهره برداری رسید، وارد عمل شد.

امسال ۱۰ ایستگاه از خط۶، یک ایستگاه از خط۴ و ۲ ایستگاه از خط۷ افتتاح می‌شود 

وی با بیان اینکه ۱۶ کیلومتر از خط ۶ باقی مانده است، گفت: ۱۵ ایستگاه از آن باقی مانده که ۱۰ ایستگاه امسال افتتاح می شود. به طوری که از ۱۳ ایستگاه امسال در واقع ۱۰ ایستگاه به خط ۶، یک ایستگاه خط چهار و دو ایستگاه به خط هفت اختصاص دارد؛ به دنبال این هستیم که در مجموع ۱۶۲ ایستگاه در تهران داشته باشیم.

عملیات تی بی ام خط ۱۰ در نیمه اول امسال

زاکانی از انجام مقدمات خط ۱۰ مترو و انعقاد تفاهم نامه آن در سال گذشته خبر داد و افزود: عملیات تی بی ام این خط در نیمه اول امسال به طول ۴۴ کیلومتر و ۳۵ ایستگاه آغاز خواهد شد. برای زیرساخت های عمومی نیز با قیمت نیم بها آغاز خواهیم کرد که فرصت خوبی برای ما خواهد بود.

شهردار تهران با بیان اینکه برای خط ۹ به طول ۴۷.۵ کیلومتر و ۴۳ ایستگاه با سه پیمانکار صحبت کردیم، اظهار کرد: به دنبال این هستیم که از این مسیر برای خط مترو و خط پاک با استفاده از اتوبوس و سایر الگوهای حمل و نقلی پاک استفاده کنیم و برنامه ما این است که در نیمه اول سال تفاهم نامه منعقد کنیم.

اجرای خط ۸ مترو؛ ۱۴۰۳

زاکانی با بیان اینکه خط هشت مترو ۳۹ کیلومتر طول و ۳۵ ایستگاه دارد، گفت: کنسرسیومی از خارج و یک بخش داخلی اقدامات این خط را قبول کردند و آماده انعقاد تفاهم نامه هستیم و اجرای آن از سال آینده آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: برای خط ۱۱ نیز با ۲۹ کیلومتر و ۱۸ ایستگاه نیز در حال انعقاد تفاهم نامه با مپنا هستیم و اگر تفاهم نامه امسال به نتیجه برسد سال آینده آغاز می شود.

شهردار تهران با بیان اینکه در خردادماه سال قبل طرح های این چهار خط به وزارت کشور تحویل داده شد، گفت: مجوز تعریف پدافند غیرعامل هر چهار خط دریافت شده و مسیر مجوز ماده ۲۳ نیز از سازمان برنامه هموار شده و جهشی در ارائه خدمت ایجاد خواهد کرد.

تغییر الگوی خدمات‌رسانی به مسافران تا پایان اردیبهشت 

زاکانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه سازمان فاوا نرم افزارهای خود را برای فروش بلیط ایجاد کرده است، گفت: از پایان این ماه الگوی خدمات رسانی به مسافران تغییر خواهد کرد و الگوی سابق را نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه عملیات احداث پایانه آزادگان در منطقه ۱۸ به مساحت ۳۶ هکتار آغاز شده است، اظهار کرد: فاز اول آن تا پایان امسال تکمیل خواهد شد و پایانه خط  ۷ به وسعت ۱۷ هکتار نیز در صورت راه اندازی می تواند در سرفاصله این خط اثرگذار باشد.

تکمیل فاز دوم پایانه اکباتان در حال انجام

شهردار تهران گفت: تکمیل فاز دوم پایانه اکباتان نیز در حال انجام است تا بتوانیم خدمات ویژه ای به شهروندان ارائه دهیم؛ پایانه خط ۱۰ نیز به صورت شرکت پروژه و زیرزمینی اجرا خواهد شد که ۲۵ هکتار به مترو تحویل داده شده و در حال دنبال کردن ساز و کارها هستیم.

مترو پرند امسال به بهره برداری می‌رسد 

وی با بیان اینکه دولت انتظار دارد که برای اجرای خط ورامین، پرند و پردیس، مترو تهران نیز همکاری شود، گفت: خط پرند با ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی ایستگاهی و ۸۵ درصد ساختمانی روبه رو است و تأخیر در واگذاری زمین وجود داشت که خارج از حوزه وظایف مترو و پیمانکار بود که جلسه ای با حضور شهرداری تهران، وزارت راه و معاون اجرایی ریاست جمهور برگزار شد و امسال مردم می توانند از این خط استفاده کنند.

شهردار تهران با اعلام اینکه مشاور را برای خط ورامین-پیشوا معرفی کرده ایم، گفت: برای خط پردیس نیز قرار شد که در جلسه آینده تعیین تکلیف شود و بتوانیم اجرای خط را دنبال کنیم؛ کل هزینه های خطوط حومه را دولت پرداخت خواهد کرد و بهره برداری آن با شهرداری تهران خواهد بود تا الگوی مشترک حمل و نقلی را داشته باشد.

اجرای خط شرقی غربی تراموا

 وی از پیگیری اجرای تراموا در تهران خبر داد و افزود: خط یک بی آرتی از ترمینال شرقی به میدان آزادی و خط دو در خیابان جمهوری پیش بینی شده که خط یک در حال حاضر مدنظر ما قرار دارد؛ این خط ۱۸ کیلومتر است و سالانه ۵۵ میلیون مسافر را جابجا خواهد کرد و ارائه خدمت آن کاملا به صورت هوشمند خواهد بود. ۵۰ درصد سهم ما و ۵۰ درصد سهم دولت و شرکت طرف قرارداد خواهد بود. ادامه این خط به چیتگر می تواند نقطه اشتراکی را با خطوط ۳،۵، ۹ و ۱۱ ایجاد کند.

بازسازی ۵۰۰ اتوبوس دوکابین

زاکانی در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت ناوگان اتوبوسرانی پرداخت و گفت: امسال سقف اتوبوس در گردش را از هزار و ۶۰۰ دستگاه به چهار هزار دستگاه افزایش خواهیم داد. ۵۰۰ دستگاه اتوبوس دوکابین از مدار خارج شدند که قرار شده امسال پس از بازسازی اساسی به ناوگان اضافه شود.

شهردار تهران با بیان اینکه برای هزار دستگاه نوسازی داخلی نیز انجام می شود، خاطرنشان کرد: هزار دستگاه مجوز واردات دریافت کردیم که مبتنی بر خرید داخلی است؛ برای واردات منعی نداریم و در مجموع ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه به اتوبوس های شهر تهران افزوده خواهد شد که البته تعهد یکصد دستگاه را نیز داریم و در صورت ورود این اتوبوس ها، به تعداد چهار هزار و ۲۰۰ دستگاه دست خواهیم یافت.

هزینه ۶۴۰ اتوبوس و ۶۳۰ ون را پرداخت کرده ایم 

وی با بیان اینکه وزارت کشور تعهد تأمین دو هزار دستگاه اتوبوس را دارد، اظهار کرد: ما پیش پرداخت ۶۴۰ دستگاه را واریز کردیم که ۴۰ دستگاه عقاب و ۱۳۲ دستگاه مدیران خودرو دریافت شده است.

زاکانی با اعلام اینکه شهر تهران حداقل به ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد، گفت: با خودروسازی های داخلی در جدول تحویلی به جمع بندی رسیدیم؛ در بخش ون نیز ایران خودرو و سایپا دو الگو وجود دارد که پول ۶۳۰ دستگاه را برای ون های ایران خودرو واریز کرده ایم و وزارت کشور نیز باید سهم خود را بپردازد.

شهردار تهران با بیان اینکه ورود ۳۰ هزار ون را طی سه سال دنبال می کنیم، یادآور شد: ون ها را جایگزین مسیرهای کم مسافر اتوبوس، مسیرهای خطی تاکسی و ۶ هزار و ۸۰۰ دستگاه ون فرسوده می کنیم که هدف گذاری امسال ما ۱۰ هزار دستگاه است.

۳۰۰ هزار موتورسیکلت کار داریم

وی افزود: نوسازی ۵۰ هزار دستگاه تاکسی و ۴۰۰ هزار موتور برقی نیز دنبال می شود که تهران را از آلودگی ناشی از تردد موتورسیکلت ها نجات دهد؛ چراکه امروز ۳۰۰ هزار موتورسیکلت کار داریم که اکثریت آن کاربراتوری است.

تارا، سورن، شاهین و ساینا؛ تاکسی‌های پیشنهادی

زاکانی با بیان اینکه برای اجرایی کردن تفاهم نامه با وزارت صمت جلساتی را تشکیل دادیم، گفت: چهار نوع تاکسی توسط ایران خودرو و سایپا  شامل تارا، سورن، شاهین و ساینا پیشنهاد شده است.

شهردار تهران تأکید کرد: در حمل و نقل هوشمند بار به دنبال این هستیم که پایانه از شهر خارج شود و توزیع بار به صورت مویرگی باشد.

 وی با بیان اینکه برای تأمین منابع کل ظرفیت های موجود را بازبینی می کنیم تا از طریق مولدسازی در اختیار قرار بگیرد، تأکید کرد: به دنبال این هستیم که هوشمندسازی چراغ ها و هوشمندسازی جابجایی مسافران را نیز دنبال کنیم و از لحاظ نرم افزاری و سخت افزاری موارد را به نتیجه برسانیم.

ادامه دارد....

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۴
کد خبر: 35419

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 10 =