۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۴
کد خبر: 3576

شهر غرق در آزادگی

محمود کلهری، شهردار منطقه۱۷ تهران
شهر غرق در آزادگی

سی سال از خاطره روز ۲۶ مرداد سال ۱۳۶۹، که نخستین گروه از پرستوهای آزاده و سرافراز به میهن اسلامی بازگشتند می گذرد. آزادگانی که رنج سالها اسارت در زندان و اسارتگاه های رژیم بعث عراق را برای آزادی و آبادانی میهن به جان خریدند و در این روز سربلند و سرفراز به میهن عزیز بازگشتند.

چراغانی شهر، فریاد شور و غریو سرور و تصویر حضور آزادگان که بر دوش مردم خداجو مورد استقبال قرار می گرفتند خاطره مشترک همه کسانی ست که آن سالها در اشتیاق بازگشت این پرستوها غرق در هیجان بودند. کوچه پس کوچه های دارالشهدای تهران که بیشتر از چهارهزار لاله گلگون کفن را به انقلاب اسلامی تقدیم کرده به خوبی آن روزها را به خاطر دارد. روزهایی آن روزها که هر کوچه این شهر غرق در بوی آزادگی بود و منطقه ۱۷ حال و هوای خاصی داشت و در کوچه هایی که روزی سوگوار شهادت جوانانش بود شور بازگشت دلیرمردی از اسارت طنین انداخت.

آزادگان، با ایمان راسخ خود در برابر همه فشارهای جسمی و روحی دشمنان ایستادند و روابط اجتماعی جامعه کوچک اردوگاهی خود را بر پایه اخلاق حسنه بنا نهادند و پس از آن در شهر نیز این روحیه را تسری دادند.آنها شهر را خانه امنی می دانستند که باید برای آبادانی اش کوشید پس با مشارکت در همه عرصه های اجتماعی،به فردی «معتمد» تبدیل شدند و بسیاری از آنها نیز هم اکنون در کسوت شورایاران محلات، به شهروندان خدمت می رسانند.

شهرداری تهران نیز در سالهای گذشته کوشیده تا شهری انسان محور و زیست پذیر برای شهروندانش بسازد تا آزادگان و جانبازان عزیز به آسودگی از امکانات شهری بهره مند شده و به راحتی در معابری که مناسب سازی شده اند، تردد کنند. ایجاد مسیرهای مناسب برای تردد، تسهیل استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی، تکریم خانواده های جانباز و آزاده هشت سال دفاع مقدس و ... از جمله برنامه هایی است که شهرداری به اجرای آنها اهتمام ورزیده و به طور خاص در منطقه ۱۷ از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

شهرداری منطقه۱۷ تهران همواره در تلاش بوده تا محلی شایسته برای این عزیزان باشد و خصوصاً تردد ایمنی را برای ایشان فراهم نماید که خوشبختانه توانسته گامهای موثری را در مناسب سازی شهر برای اقشار مختلف خصوصاً در ایمن سازی معابر بردارد. اگرچه روند هرساله مدیریت شهری این منطقه بر آن استوار بوده که با حضور در محضر آزادگان عزیز ، سالگرد ورودشان به آغوش میهن را پاس بدارد اما شرایط روز جامعه و شیوع گسترده ویروس کرونا مانع از اجرای سنت هرساله است. شاید این روزها که شیوع این ویروس موجب کاهش تردد در سطح شهر شده و توصیه به قرنطینه خانگی را در پی داشته، بیشتر از هر زمان دیگری طعم سالهای اسارت آزادگان قابل لمس باشد. به نظر می رسد در این روزها لازم است بیشتر از قبل ایثار و از خودگذشتگی آزادگان و جانبازان عزیز به عنوان الگویی برای عبور از شرایط بحرانی در بین همه مردم تسری یابد تا صبر و تحمل و تامل از شرایط حساس کنونی عبور کرده و به قله های رفیع سربلندی و آرامش دست یابیم.

۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۴
کد خبر: 3576

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =