آزادسازی ۱۴۸هکتار از پادگان‌های تهران در ۲۰ماه

گزارشی از روند انتقال زمین پادگان‌های پایتخت به شهرداری که موجب افزایش امکانات شهری می‌شود.

به گزارش شهر، در دوره جدید مدیریت شهری ۱۴۸هکتار از فضای پادگان‌های تهران در اختیار شهروندان قرار گرفته است. این مساحت در دل شهری نظیر تهران که سرانه‌های شهروندی در آن هر سال محدود و محدودتر می‌شود، اقدامی ارزشمند است و می‌تواند کمک بزرگی به زیست‌پذیری پایتخت کند. پیش از این ۳پادگان به فضای شهری افزوده شده بود و طی ۲۰ماه اخیر نیز ۳پادگان دیگر در اختیار شهرداری و شهروندان قرار گرفته بود.

۱۴سال انتقال

از سال ۸۸ در پس تصویب قانون «فروش و انتقال پادگان‌ها و سایر اماکن نیروهای مسلح به خارج از حریم شهرها» توسط مجلس ‌شورای اسلامی روند مذاکره میان شهرداری تهران و نهادهای زیرمجموعه وزارت دفاع آغاز شد و نخستین اثر بزرگ آن در آزادسازی پادگان قلعه‌مرغی رخ داد. این فضای بزرگ در جنوب غرب تهران که در اختیار ستاد نیروهای مسلح قرار داشت، طی توافقی به شهرداری تهران واگذار شد تا بزرگ‌ترین بوستان خاورمیانه با وسعت ۳۰۰هکتار ساخته شود. پس از آن در سال ۹۱فضای ۷۶هکتاری پادگان جی آزاد شد ولی این روند در سال‌های بعد به‌طور کامل متوقف ماند.

در دوره جدید مدیریت شهری اما شرایط عوض شد و این توافق شرایط بهتری یافت؛ به‌طوری که در ۲۰‌ماه اخیر ۳توافق درباره خروج پادگان‌ها از شهر ایجاد شده است. یکی از آنها تملک پادگان۰۶ ارتش در منطقه ۴ محدوده چهارراه پاسداران است که بناست در آینده فضای سبز مربوط به این زمین تحویل شود. مورد دوم طبق توافقی که با وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح صورت گرفته، مقرر شد صنایع جنگ‌افزارسازی در منطقه ۱۳ خیابان پیروزی در اختیار شهرداری قرار بگیرد. این منطقه به لحاظ سرانه فضای سبز، آمار اندکی دارد و آزادسازی اراضی این منطقه می‌تواند تحول بزرگی در بهبود فضای سبز شهروندان ایجاد کند. همچنین پادگان دوشان تپه در منطقه ۱۳و ۱۴ در ۶‌ماه نخست سال ۱۴۰۲ پس از تعیین وضعیت سهم شهرداری به فضای سبز و پارک شهر تهران تبدیل خواهد شد و آزادسازی این ۳پادگان کمک بزرگی به افزایش سرانه‌های شهروندی می‌کند.

۳ منطقه

ابوذر مختاری، مدیرعامل سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران درخصوص توافقات انجام شده برای انتقال پادگان‌ها و اماکن نیروهای مسلح گفت: «در یک سال‌ونیم گذشته موفق به توافق با ۳مجموعه درباره خروج پادگان‌ها از ۳منطقه شدیم. تملک پادگان ۰۶ ارتش در منطقه ۴ محدوده چهارراه پاسداران انجام شده و بناست در آینده فضای سبز مربوط به این زمین تحویل شود. همچنین طبق توافقی که با وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح صورت گرفت، مقرر شد بیش از ۱۱هکتار جنگ‌ افزارسازی در منطقه ۱۳ خیابان پیروزی در اختیار شهرداری قرار بگیرد. منطقه ۱۳ به لحاظ سرانه فضای سبز، آمار پایینی را به ثبت رسانده و آزادسازی اراضی این منطقه می‌تواند بهبود خدمت‌رسانی به شهروندان را در پی داشته باشد. پادگان دوشان تپه در منطقه ۱۳و۱۴ به مساحت ۷۹هکتار نیز در ۶‌ماه اول سال ۱۴۰۲ پس از تعیین وضعیت سهم شهرداری، ۵۱هکتار به فضای سبز و پارک شهر تهران تبدیل خواهد شد.»

۲ پادگان

تفاهمنامه‌ای میان ارتش جمهوری اسلامی ایران و شهرداری تهران با هدف تغییر کاربری ۲پادگان‌ دوشان‌تپه تهران و ۰۶ اوایل اردیبهشت ماه سال جاری منعقد شد. امیر سیدعبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در مراسم امضای تفاهمنامه با تقدیر از فعالیت‌های شهرداری در تعامل با ارتش گفت: «در دوره مدیریت شهری جدید گره‌هایی که بعضا قدمتی ۱۰ ساله دارد با همت مجموع‌ مدیران شهرداری باز می‌شود. تعامل به‌وجود آمده میان ارتش و شهرداری اتفاق خوبی است و ان‌شاءالله در جلسه‌ای که با مقام معظم رهبری خواهم داشت گزارش این اقدامات مثبت را به ایشان نیز خواهم داد.» علیرضا زاکانی، شهردار تهران هم گفت که همکاری میان شهرداری و ارتش باید ادامه دار باشد و در آینده نیز تلاشمان تسریع بخشیدن به این مسیر است.

۳ مجموعه

پروژه ادامه بزرگراه یادگار امام(ره) ازجمله پروژه‌هایی است که پس از تفاهم شهرداری با ۳مجموعه وزارت دفاع، ارتش و وزارت آموزش و پرورش اجرایی شده است. به‌گفته علیرضا زاکانی، شهردار تهران بهره‌برداری از این پروژه سبب گشایش زیادی در بحث ترافیکی غرب تهران می‌شود. پروژه ادامه یادگار امام(ره) از میدان جی تا فتح آغاز و در ادامه تا میدان بهار و بزرگراه شهید بروجردی ادامه خواهد یافت.

آزادسازی ۱۴۸هکتار از پادگان‌های تهران در ۲۰ماه

منبع: همشهری

انتهای پیام/

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۰
کد خبر: 35859

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =