کمک «تهران من» به جزیره‌ای ارایه نشدن خدمات به شهروندان

شهر: ایجاد سامانه و اپلیکشین «تهران من» سبب شده تا دیگر، خدمات به صورت پراکنده و جزیره‌ای به شهروندان ارایه نشود.

به گزارش شهر، شاید زمانی شهروندان تهرانی فکرش را هم نمی‌کردند روزی بتوانند با سر زدن به یک سایت یا نصب یک اپلیکیشن، خیلی از خدمات شهرداری را دریافت کنند. اما حالا به همت سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، شهروندان می‌توانند با مراجعه به سامانه «تهران من» و باز کردن یک حساب شهروندی از خیلی امکانات و خدمات شهرداری تهران استفاده کنند.

پیش از این اما، تهرانی‌ها برای هر خدمت شهرداری باید به سایت یا مکان‌های مختلف مراجعه می‌کردند و برای هر کدام نام کاربری و رمز عبور جداگانه‌ای داشتند، اما امروز با یک حساب شهروندی می‌توانند به خیلی از خدمات دسترسی داشته باشند. شارژ حساب شهروندی، رزرو طرح ترافیک، پارک حاشیه‌ای، استعلام وضعیت ملک، پیگیری پرونده شهرسازی و ثبت و پیگیری پیام ۱۳۷ بخشی از این خدمات هستند که در سامانه تهران من به شهروندان ارایه می‌شود.

محمدرضا واعظ مهدوی، کارشناس مدیریت شهری در گفتگو با خبرنگار شهر، با اشاره به لزوم یکپارچگی در خدمات ارایه شده به شهروندان از سوی شهرداری تهران بیان کرد: همواره یکی از چالش‌های شهروندان نه فقط در تهران بلکه تقریبا در همه شهرها سرگردانی میان دفاتر و بانک‌ها برای پرداخت‌ عوارض شهری و یا مسایل مربوط به حوزه شهرسازی بوده است.

او، نبود درگاهی واحد برای ارایه خدمات را سبب نارضایتی مردم و همینطور نابه سامانی در برنامه‌ریزی‌های مالی شهری دانست و گفت: خوشبختانه شهرداری تهران در سال‌های اخیر سعی کرده با ایجاد سامانه‌ای، بیشتر خدماتی که مردم به طور مستقیم با آنها سر و کار دارند را از یک درگاه مشخص دریافت کنند، در حالی که تا پیش از این، خدمات به صورت جزیره‌ای به شهروندان ارایه می‌شد.

واعظ مهدوی، ادامه داد: سامانه «تهران من» درواقع یکی از مهم‌ترین گام‌ها برای هوشمندسازی شهر و همینطور آسان‌تر کردن زندگی شهری آن هم در شهری با پیچیدگی‌های تهران برای شهروندان است. اما به طور قطع فقط وجود یک سامانه یا نرم افزار موبایلی کافی نیست و شهرداری برای رسیدن به شهری هوشمند راه زیادی دارد.

این کارشناس مدیریت شهری، توضیح داد: تاکنون در هیچ از شهرهای ایران چنین سامانه‌ای ایجاد نشده است البته در مقایسه با شهرهای بزرگ دنیا به طور قطع تهران هنوز به جایگاه آنها نرسیده اما همین که از سرگردانی شهروندان در ادارات و دفاتر خدمات الکترونیک شهر کاسته شود، خود خدمتی بزرگ به شهروندان است.

خبرنگار: فریبا رحمانی

۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۱
کد خبر: 3588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 3 =