نمایش زورخانه‌ای در پیاده‌راه تاریخی ناصرخسرو اجرا شد

شهردار منطقه ۱۲ از برگزاری نمایش زورخانه‌ای در پیاده‌راه تاریخی ناصرخسرو و دیگر برنامه‌های این منطقه به مناسبت هفته پهلوانی و زورخانه‌ای خبر داد.

به گزارش شهر به نقل از روابط‌ عمومی شهرداری منطقه ۱۲، امیر یزدی، شهردار منطقه ضمن گرامی‌داشت هفته پهلوانی و زورخانه‌ای گفت: شهرداری منطقه 12 با استفاده از فرصت این هفته، ویژه‌برنامه‌هایی برای آشنایی بیشتر شهروندان با ورزش زورخانه‌ای ترتیب داد که از جمله آنها اجرای نمایش زورخانه‌ای در پیاده‌راه تاریخی خیابان ناصرخسرو و در مقابل کاخ گلستان و عمارت شمس‌العماره بود.

یزدی با یادآوری این مطلب که منطقه 12 به عنوان قلب تاریخی طهران، بیشترین تعداد زورخانه‌های قدیمی این شهر را در دل خود جای داده، افزود: هم‌اکنون دست‌کم 10 زورخانه در منطقه 12 وجود دارد که 8 زورخانه فعال‌اند و معروف‌ترین و قدیمی‌ترین آنها شامل زورخانه شهید فهمیده در پارک شهر، زورخانه تاریخی نیرو و شادی در خیابان مولوی، زورخانه سجادیه در خیابان شوش و زورخانه طلاچی در خیابان ری است.

وی با تأکید بر تلاش برای گسترش این ورزش باستانی بیان کرد: آشنایی مردم به‌ویژه نسل جوان با این ورزش، سبب توسعه فرهنگ پهلوانی می‌شود که فرهنگی آمیخته با اصول اخلاقی و جوانمردی است و در کنار ورزش می‌تواند آن‌ها را با آموزه‌های معنوی و انسان‌ساز رشد دهد.

نمایش زورخانه‌ای پیاده‌راه خیابان ناصر خسرو را دو گروه برتر نمایشی کشور در این حوزه به اجرا درآوردند که با استقبال خوبی از سوی شهروندان روبه‌رو شد.

از دیگر برنامه‌های منطقه 12 در این هفته، رویداد «نوجوانان محله و آشنایی با فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه» در سرای محله دروازه شمیران بود که از جمله برنامه‌های «طرح آپارتمان‌نشینی در محله پایلوت دروازه شمیران» بود. این طرح به صورت‌پایلوت در محله دروازه‌شمیران  در حال اجراست، این برنامه را برای آشنایی نوجوانان این محله با این ورزش باستانی به اجرا درآورد.

گفتنی است؛ تقدیر از متولیان و ورزشکاران پیشکسوت و جوان زورخانه‌های منطقه 12 نیز روز شنبه هفته آینده در زورخانه شهید فهمیده با حضور شهردار منطقه 12 به اجرا درخواهد آمد و قرار است در این برنامه، این ورزشکاران به بیان مسائل و دیدگاه‌های خود در حوزه گسترش این ورزش باستانی بپردازند.

ورزش زورخانه‌ای که نام دیگر آن ورزش باستانی است، نام مجموعه‌ای از حرکت‌های ورزشی با وسایل و بی‌وسایل است که در آن آداب و رسوم ویژه‌ای اجرا می‌شود. این ورزش از ورزش‌های تاریخی و فرهنگی ایران شناخته می‌شود و از قدیم رواج داشته است. 

انتهای پیام/

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۹
کد خبر: 36275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 11 =